Ko te piči tango žuželka

Osmi tango festival: V Ljubljani so se zbrali strastni plesalci od vsepovsod.

Objavljeno
03. november 2013 14.23
Mankica Kranjec, NeDelo
Mankica Kranjec, NeDelo
Pravijo, da je tango kralj plesov, saj ne temelji na koreografiji, temveč improvizaciji in neverbalni komunikaciji med partnerjema. »Njegova čarobnost je v sprejemanju, čutnosti in izmenjavi objema s plesalcem,« mi argentinski tango na kratko predstavita Tajana Burger in Osky Casas, ki sta se spoznala prav na plesnem podiju. Na ljubljanskem festivalu sodelujeta v vlogi plesnih učiteljev, prvič pa sta se srečala na Mediteranskem poletnem tango festivalu v Rovinju, katerega organizatorka je mlada Zagrebčanka. Med njima je bilo menda takoj začutiti strast. In prav strast je bistvo tega plesa. »Vse se je zgodilo zaradi tanga! Med nama se je razvila ljubezen in tango je za naju postal pojem ljubezni,« z nasmehom pripoveduje simpatični par. Po njunem človeka takoj začutiš, ko z njim zaplešeš prve korake. »Težko je razložiti občutke, a plesalec ali plesalka se po svoje malce zaljubi v partnerja, s katerim pleše tistih nekaj minut, ko igra glasba. Takrat popolnoma pozabi, da je še s kom na plesišču, in se popolnoma preda. V tistem trenutku obstajata samo onadva, plesišče in glasba. To je to. Tako čutiva midva,« dopolnjujeta drug drugega.

Od bordelov do družabnosti

Čeprav je o tangu zakoreninjenih veliko skoraj filmskih stereotipov – mrežaste nogavice, rdeče vrtnice, dekleta v oblekah z razporkom ter plesalci v na rob polikanih hlačah, Osky pravi, da večina teh vzorcev ne velja več. »Tango so imeli na začetku za pohujšljiv ples, saj so ga plesali v bordelih, kjer so bile plesalke oblečene v seksi kostume, izzivalne pa so bile tudi plesne figure. Toda s časom se je spreminjal in postajal družabni ples. Resda obstajajo neka stoletje stara nenapisana pravila, ki zagotavljajo, da se plesalci na milongah dobro počutijo, a danes tango plešejo različne generacije in dovoljeno je, da vanj vpeljujemo tudi moderne korake. Ljudje prihajajo na milonge, ki trajajo do jutra, in ti plesni večeri so enkratna priložnost, da spoznaš nove ljudi in si razširiš socialno mrežo,« razloži Osky. »Prav zato, ker tango temelji na improvizaciji, ga je nemogoče ponoviti. V učenju in nadgradnji ni meja in vsak odplesan ples je preprosto edinstven.« Njegov oče je profesionalni učitelj tanga v Buenos Airesu. Plesal je tudi njegov ded, ki je organiziral milonge. Čeprav ga ta ples spremlja že vse živ­ljenje, se je simpatični Argentinec zanj navdušil šele pred osmimi leti: »Veste, takole nekako pravi pregovor pri nas: ko te piči tango žuželka, si za vedno zasvojen. Res je tako. Jaz sem pri dvaindvajsetih postal popolnoma odvisen od njega.«

Tajana je pred devetimi leti prvič zaplesala prav v Sloveniji. »Na Hrvaškem takrat ni bilo možnosti, da bi se naučila tega plesa, zato sem se dogovorila z argentinskimi učitelji v Ljubljani. Tango se v Evropi izjemno razvija in skoraj vsaka država že ima svojo skupnost plesalcev. Tangerji od vsepovsod se poznamo in družimo. Zanimivo je, kako različni narodi čutijo ples in glasbo. Nemci so nekoliko bolj zaprti in njihova izvedba temelji na tehniki, medtem ko so v Italiji ali Španiji bolj strastni in čutni,« je zgovorna sogovornica, ki je razpeta med Zagrebom in Buenos Airesom. Čeprav prihajata z različnih celin, z Oskyjem pravita, da sta tangu oba povsem predana. »Ne le da ga čutiva, ampak ga živiva. Tango pravzaprav vodi najini življenji. Spoznavava se s pari, ki prav tako plešejo, in si tako ustvarjava nov krog prijateljev. Na žalost pa sva prav zaradi ljubezni do tega plesa izgubila nekaj starih prijateljev, ki jih tango ne zanima,« ugotav­lja Burgerjeva.

Plešejo dneve in noči

Najbogatejši ples v paru v Sloveniji pleše na desetine ljudi in letošnji štiridnevni mednarodni festival jih je privabil od vsepovsod. »Festival je praznik tanga, saj se na njem družimo plesalci iz različnih držav in plešemo cele dneve in noči. Letos poleg drugih učiteljev gostimo tudi trenutno najboljša mlada para na svetu – Ariadno Naveira in Fernanda Sancheza ter Noelio Hurtado in Carlitosa Espinozo. Udeleženci se lahko pri njih učijo in to je za marsikoga edinstvena priložnost,« pove direktorica in umetniški vodja festivala Janja Frank. »Tango omogoči posamezniku, da postane bolj svoboden in sproščen. Ker gre za neverbalno komunikacijo med partnerjema, je lahko ples intimna stvar para in lahko še poglobi njuno zvezo,« še dodaja vodja plesne šole 100%TANGO.