Vrtnarji nosijo Gabbano

Pomladna moda popolnom v znamenju cvetličnih vzorcev. Gucci bo razstavljal na Chelsea Flower Showu.

Objavljeno
03. maj 2014 18.25
Anžej Dežan
Anžej Dežan
»Cvetje? Pomladni trend? Kako izvirno,« v ameriški filmski uspešnici Hudičevka v Pradi porogljivo odvrne Miranda Priestly, prosto po kultni urednici ameriškega Vogua Anni Wintour. Da bi modna biblija poročala o najočitnejšem, ne pride v poštev. No, tako je bilo takrat, to poletje pa se niti najpomembnejši ne morejo izogniti izobilju cvetja na vsakem koraku. Pri modni hiši Gucci so ta teden napovedali, da bodo maja kot prva modna znamka razstavljali na stoletnem angleškem Chelsea Flower Showu, verjetno najslavnejšem vrtnarskem srečanju na svetu.

Njihov vrtiček bo zasajen s sestavnimi deli dišave Flora in cvetovi iz istoimenskega Guccijevega vzorca, narisanega pred več kot petdesetimi leti za monaško princeso Grace. Tako ga bo kraljica Elizabeta II., ki se pregovorno rada udeleži cvetličarskega slavja v Londonu, vsaj gotovo prepoznala. »Ah, Grace, krasna ženska,« bo morebiti pokroviteljsko prikimala svojim dvornim damam. Kako izvirno.

Kreativna direktorica italijanskega Guccija Frida Giannini se zdi na prvi pogled sila nenavadna vrtičkarica. V tesno oprijetih črnih usnjenih hlačah in vrtoglavih petah, višjih od Nebotičnika, si jo je precej težko predstavljati, kako koplje po gredicah in se s panamskim slamnikom, posajenim na gnezdu svetlih las, spopada z voluharji in drugimi škodljivci. Brez skrbi, za ročno delo je najela pokrajinsko oblikovalko Sarah Eberle, ki bo v predelu »svežih vrtov« poskrbela za to, da se bo poetični motiv iz zgodovine znamke – cvetovi, metulji in trave v 37 barvnih odtenkih – prelil v urejeno celoto na posestvu Royal Hospital Chelsea.

Flora za nohti

»Flora je bil čisto prvi motiv iz Guccijeve zgodovine, ki sem ga obudila in osvežila, ko sem prevzela kreativno vodenje znamke,« je povedala Gianninijeva ob napovedi udeležbe na prestižnem hortikulturnem dogodku. »Od takrat sem vzorec prenesla na torbice, obleke, šale, navdihnil je cel niz dišav,« je dodala. Če ošvrknemo moški in ženski kolekciji za pomlad in poletje 2014, sta obe potopljeni v cvetlične vzorce – svilene ženske obleke in kimoni padajo v artdekojevski razlagi cvetlic, navdahnjeni z oblikovalcem Ertéjem, moška kolekcija pa je prinesla nove, laserske obdelave materialov z gotskimi botaničnimi vzorci.

Poleg postavljanja kažipotov do Guccijevega arboretuma bodo v Londonu maja potekale tudi druge s tem povezane dejavnosti. Izdali bodo omejeno serijo torbic Lady Lock s tradicionalnim cvetličnim potiskom, v svoji trgovini na Sloane Streetu pa bodo pred občinstvom izvajali delavnice z mojstri, ki rožice vsakodnevno prelivajo na usnje in blago. Vrtnarsko ožuljene roke in ostanki zemlje za nohti bodo zgolj maja dovoljena pregreha v sicer nepopisno šik londonskem predelu Chelsea.

Erdemov zeleni labirint

Le dve ali tri postaje z avtobusom stran od prizorišča, blizu ulice Swan Walk, leži Chelsea Physic Garden, eden najbolj skritih vrtov v mestu. Tam pod staro magnolijo sleherni dan v času kosila – naj grmi, dežuje ali sije sonce – Erdem Moralioğlu, 37-letni angleški oblikovalec turškega in kanadskega rodu, skicira svoje kolekcije. Cvetlični vzorci – sploh hortenzije, modri glavinec in mak – so v njegovih stvaritvah tako pogosti, da so postali del znamkine identitete.

Romantične podobe, kakor nanesene z vodenkami, prekrivajo šifon, organzo in svilo z digitalnim tiskom, ki tradicionalno motiviko približa našemu stoletju. Samantha Cameron, Michelle Obama in Kate Middleton, sveta trojica, ki bi si jih med podpornicami želel vsak oblikovalec, se vračajo, sezono za sezono, po prelevitve vrtov v slogu Jane Austen v oblačila.

Čeprav se je s kolekcijo za letošnjo pomlad načrtno očistil pričakovanih vzorcev in z monokromatskimi podobami prešel od dejanskih rož k abstraktnim obrisom, bi bila Erdemova dekleta enako doma na vrtu prastarega angleškega dvorca ali izgubljena v zelenem labirintu Alice v čudežni deželi. V spominu modnih poznavalcev bo za vedno ostala Erdemova čipkasta pomladno-poletna predstavitev leta 2011, ko so umetelne vezenine ob spremljavi baletne glasbe stopale po posebej za to zgrajenem šotoru najprej v kremastih podobah, nato so pod težo trnja krvavele v rdeči in na koncu prešle v nebeško modrino.

Vrtna razstava v Parizu

Z bodicami prepletena je bila tudi nedavna pariška razstava modnih fotografij Cathleen Naundorf, učenke znamenitega fotografa Horsta P. Horsta. Odprta samo eno noč in podpisana s sporočilom, da je modna industrija postala pretirano usmerjena v prodajo, je z omejenostjo dostopa razširjala sporočilo, da haute couture še vedno nosi umetniško vrednost, ki jo je vredno zaščititi.

Med prvič razstavljenimi fotografijami je bilo tudi 15 neobdelanih polaroidov z enotedenskega snemanja na gradu Wideville Valentina Garavanija iz 17. stoletja na obrobju Pariza. Upokojeni modni umetnik najvišje kaste je umetnici na stežaj odprl vrata do zasebnih soban, pa tudi arhiva oblačil. Med njimi je bila celo prva obleka, ki jo je Valentino ustvaril, rdeča večerna obleka iz leta 1959.

Da je fotografinja za eno glavnih kulis svojega snemanja izbrala ravno Valentinove daleč razprostirajoče se vrtove za palačo, je simbolično. Kot njegov oblikovalski svet in opus so tudi njegove stezice urejene, privzdignjene, nedostopne, samosvoje, a po svoje ukročene.

Rosa Gabanna

Tisti, ki v mislih krožijo nad polji haute couture, a kupujejo bliže tlom, si lahko to poletje šopek naberejo pri Nini Ricci, kjer podeželsko poljsko cvetje sreča pastele, pri Giorgiju Armaniju, kjer so cvetovi postavljeni nasproti nebu, v kraljestvu vrtnih vezenin Oscarja de la Rente, ali pri večnem Hermèsu z gromozanskimi cvetovi, raztresenimi po svili.

Potem pa sta tu še Dolce & Gabbana, italijanski oblikovalski duet, ki v nizu davčnih zablod barko znova usmerjata proti Siciliji. Cvetovi mandljevca in všiti dodatki rožnih cvetov to poletje potiskajo estetiko znamke v žensko, mehko, romantično smer, s pridihom arhaičnega, v čemer sta oblikovalca najmočnejša. Cvetovi so se med revijo tako rekoč valili z oblek, zato ne bi prav nič presenečalo, če bodo pri znamki zdaj, ko je Gucci razkril svoj naslednji korak, razvili še svojo vrsto vrtnic – in jo poimenovali Rosa Gabbana – ali odprli »pop-up« cvetličarno v Milanu. Zapoved letošnjega poletja, sprašujete? Pravi vrtnarji nosijo Guccija in Gabbano.