Pametni telefoni so še vroči, tablice ne več

Prodaja mobilnih naprav v letu 2014 - Apple je utrdil položaj, Samsungu se majejo tla pod nogami, Kitajci napadajo.

Objavljeno
07. februar 2015 15.30
Matjaž Ropret, Infoteh
Matjaž Ropret, Infoteh

Ob divji rasti priljubljenosti androidnih telefonov je marsikateri »poznavalec« Applovemu iphonu napovedoval zaton v nišno vlogo, kakršno ima že dolgo osebni računalnik mac. Toda v lanskem zadnjem četrtletju je Apple prodal toliko iphonov kot Samsung vseh pametnih telefonov skupaj.

Lani se je trg pametnih telefonov znova povečal. Tokrat za približno tretjino, potem ko je leto prej zrasel za polovico. Tako je leta 2014 kupce našlo že 1,3 milijarde teh naprav, kar je več, kolikor je v uporabi vseh osebnih računalnikov skupaj. Pametni telefon postaja glavna računalniška naprava na svetu. Čeprav dve podjetji prevladujeta, je v kategoriji »drugi« prostora za neštevilne proizvajalce in za več kot pol milijarde telefonov. Proizvajalci, kot je Asus, ki na sejmih pritegnejo precejšnjo pozornost, denimo na leto prodajo manj kot deset milijonov pametnih mobilnikov, kar ni niti odstotek trga.

Težava večine teh proizvajalcev pa je, da skoraj ves dobiček v panogi pobereta glavna igralca – Apple in Samsung. Celo slednji je zašel v težave, vsi drugi pa ali poslujejo z izgubo, saj morajo ponujati svoje izdelke pod ceno, ali pa se zatekajo k alternativnim, gverilskim načinom prodaje in poslovanja. Kot Xiaomi, ki je zrasel v enega največjih ponudnikov pametnih telefonov, čeprav deluje samo na Kitajskem in v še nekaj azijskih državah. Večino naprav proda po spletu, nima široko razpredene mreže predstavništev in servisov ter bistveno manj vlaga v oglaševanje kot denimo Samsung ali Sony.

Večina s težavami

»Samsung je stisnjen med cenejše kitajske proizvajalce v nižjem in Apple v višjem segmentu trga. Moral je nižati cene, da je ostal konkurenčen in obdržal tržni delež,« je v pogovoru za Delo pojasnil Francisco Jeronimo iz analitske hiše IDC. Tako naš sogovornik kot drugi analitiki padec priljubljenosti Samsungovih telefonov pripisujejo zlasti neuspehu pri oblikovanju lastnega ekosistema naprav, storitev in vsebin. Zato si korejski proizvajalec ni ustvaril dovolj zvestih uporabnikov, kar je sicer težava večine proizvajalcev androidnih telefonov. Kupec po izteku vezave pogleda, kateri telefon v operaterjevi ponudbi ponuja največ za neko vsoto, pri čemer se le redki ozirajo na znamko. Samsung, ki bi rad bil pomemben tudi v najvišjem cenovnem razredu, ima še dodatno težavo. »Apple funkcionalnosti, ki jih hoče poudariti, v telefone vgradi šele, ko so res izpopolnjene. Kar omogoča odlično in edinstveno uporabniško izkušnjo. Samsung pa sicer ima podobne funkcionalnosti, vendar te ne delujejo dobro. Primer je čitalnik prstnih odtisov, podobno je tudi pri pametnih urah,« je ocenil Jeronimo.

Vseeno pa ima korejska korporacija, podobno kot lokalni tekmec LG, nekaj prednosti pred drugimi uveljavljenimi znamkami. Sama namreč razvija in proizvaja večino sestavnih delov za pametne telefone, zato je lahko še vedno v vrhu pri nekaterih lastnostih in nima težav z dobavljivostjo delov. Proizvajalci, kot je HTC, so v veliko težjem položaju. Nimajo ekosistema, prav tako ne morejo tekmovati s ceno. Sony in Microsoft sicer imata ekosistem, prvi v celotnem portfelju zabavne elektronike, drugi v igričarstvu, pisarniških orodjih in oblaku, vendar ga slabo izkoriščata. Jeronimu se ne zdi napačno, da se Microsoft trenutno osredotoča na nizkocenovne telefone. »Bolje je pritegniti uporabnike, ki bodo prvič kupili pametni telefon, in jih navaditi na svoj ekosistem, kot jih prepustiti konkurenci.«

Apple je v zadnjih treh, štirih mesecih še utrdil položaj med uporabniki. Kot je povedal prvi mož korporacije Tim Cook, je iphone 6 kupilo veliko uporabnikov androida. V obratni smeri je prometa precej manj, saj so Applovi kupci bolj zvesti. Po ocenah analitikov je trenutno uporabnikov iphona kakšnih 450 milijonov, pri čemer je za jabolčne telefone značilno, da so v uporabi do konca življenjske dobe, saj po nekaj letih še vedno delujejo dokaj tekoče in jih dobijo družinski člani, prijatelji ali otroci, prav tako je živahen trg rabljenih, medtem ko androidni telefoni pogosto obležijo v predalu ali končajo med odpadno elektroniko.

Ko Apple dodaja milijone novih uporabnikov, si s tem povečuje bazo in zagotavlja, da bo tudi v prihodnje relevanten. Kot pa poudarjata Ben Bajarin iz analitske hiše Creative Strategies in Benedict Evans iz vlagateljskega podjetja Andreesen Horowitz, ima Apple trenutno večino »najboljših« uporabnikov. Čeprav jih je približno štirikrat manj kot uporabnikov androida (in razmerje se povečuje), na platformi ustvari nekajkrat več prihodkov.

Medtem so tablice lani komajda ustvarile rast, v zadnjem četrtletju so doživele celo prvi padec prodaje. V manj kot petih letih je ta trg postal zrel in skorajda zasičen. Vsaj tako se zdi. Poleg daljšega menjalnega cikla kot pri telefonih in vpliva telefonov z velikim zaslonom se je po Jeronimovem mnenju pri prodaji poznalo še nekaj. »Ljudje so ugotovili, da s tablico ne morejo početi nič takega, česar ne bi mogli z velikim telefonom.« Bajarin pa tablice deli na dva razreda. Na tiste, ki naj bi zamenjevale osebni računalnik, in one, ki so pretežno zamenjava za televizijo, torej se uporabljajo za gledanje videa. Prve so drage in po nekaj letih še povsem dovolj dobre, druge pa večinoma poceni in zato zanimajo predvsem kitajske proizvajalce. Tako bo verjetno tudi letos rast prodaje tablic skromna.