Bodi varen: Vlogerji − spletne zvezd(ic)e

Vlogerji so izpostavljeni številnim tveganjem, zato naj dobro čuvajo svojo zasebnost in o sebi objavljajo čim manj.

Objavljeno
05. december 2017 11.00
Posodobljeno
05. december 2017 11.00
Marko Puschner
Marko Puschner

Safe.si svetuje

Točka ozaveščanja o varni rabi interneta in novih tehnologij Safe.si deluje na področju ozaveščanja otrok, najstnikov, staršev in strokovnih delavcev (učiteljev, socialnih, mladinskih delavcev ...). Glavna dejavnost je ozaveščanje mladih uporabnikov interneta in mobilnih naprav, staršev in učiteljev, kako se lahko zaščitijo pred tveganji ter varno in odgovorno uporabljajo splet in druge nove tehnologije. Poleg delavnic in predavanj pripravljajo številna uporabna gradiva in informacije, ki so dosegljive na njihovi spletni strani. V sklopu projekta deluje tudi Spletno oko, ki omogoča anonimno spletno prijavo posnetkov spolnih zlorab otrok in sovražnega govora.

Točka Safe.si je del projekta Center za varnejši internet, ki ga izvajajo Fakulteta za družbene vede Univerze v Ljubljani, Javni zavod ARNES, Zveza prijateljev mladine Slovenije in Zavod Mladinsko informativno svetovalno središče Slovenije (MISSS), financirata pa ga Agencija INEA pri evropski komisiji prek instrumenta za povezovanje Evrope in ministrstvo za javno upravo.

Srednješolka Maja se zadnji čas navdušuje nad videi, ki jih snemajo in objavljajo nekatere starejše najstnice in mlade ženske. Na youtubu zelo rada gleda videe, v katerih dekleta razlagajo, kako se pravilno ličiti, prav tako pa rada gleda vloge, v katerih nastopajoči opisujejo, kako se spopadajo z različnimi življenjskimi težavami. Dekleta in fantje zelo dobro govorijo in prepričana je, da veliko vedo o temah, ki jih obravnavajo. Še posebej ji je všeč slovenska vlogerska zvezda Nika. Tudi sama razmišlja, da bi začela snemati svoj vlog, saj že od malega sanjari, da bi bila zvezda.

Kaj so vlogi?

Video blog ali vlog je oblika spletnega dnevnika ali bloga, ki temelji na videoposnetkih, ki so običajno objavljeni na kateri izmed internetnih videoplatform. Tiste, ki svoje izdelke objavljajo na youtubu, imenujemo tudi youtuberji. Vsebine so zelo različne in pokrivajo različna področja. Avtorji, ki so poimenovani vlogerji, delijo svoje poglede, izkušnje, predstavljajo izdelke, govorijo o sebi, delijo nasvete in podobno. Svetovno uspešni vlogerji so si z rednim objavljanjem videoposnetkov oblikovali zelo široko občinstvo gledalcev in sledilcev, kar jim zagotavlja velike prihodke. Med uspešnimi vlogerji imamo tudi nekaj Slovencev in Slovenk, ki se s tem preživljajo.

Vsebine in informacije je treba kritično presojati

Ker lahko vloge snema kdor koli, se hitro postavi vprašanje, ali avtorju lahko zaupamo. Redki so vlogerji, ki so resnični strokovnjaki na svojem področju in jim lahko zaupamo. Prevladujejo vlogerji, ki govorijo o svojem življenju, konjičkih in svojih izkušnjah ali pa le izražajo svoje mnenje, kar pa še ne pomeni, da je smiselno upoštevati povedano. Zelo pomembna značilnost številnih vlogov (tudi najbolj popularnih) je prazno besedičenje − veliko besed, a zelo malo uporabnih informacij. Namesto da bi videi temeljili na informativni vsebini, temeljijo na igrani predstavi. Tako ima lahko petminutni ali daljši vlog dejansko uporabnih informacij za pol minute počasnega govorjenja.

Do informacij v vlogih moramo biti zelo kritični. Ne le da je vsebina preštevilnih vlogov močno dvomljiva, veliko je tudi prikritega oglaševanja. Skoraj vsi uspešni vlogerji snemajo videe za denar. Imajo zastopnike, ki jih tržijo, ali pa so celo zaposleni v promocijskih oddelkih podjetij. Najstniški videz in izjave o neodvisnosti nas ne smejo zavesti. Vse preveč je prikritega oglaševanja, kjer vloger predstavlja neki izdelek, za katerega je v resnici plačan ali pa ga je od proizvajalca dobil v dar. Nekateri vlogerji sicer razkrijejo, kdaj gre za plačano objavo, ni pa to pravilo. To velja tako za tuje kot slovenske vlogerje.

Uspešno vloganje

Slava in zaslužek premamita marsikaterega najstnika pa tudi starejšega, da se loti vloganja. A že zelo kmalu naleti na številne izzive in težave. Ustvarjanje dobrih videoposnetkov, ki pritegnejo oglede, je povezano z urami in urami dela. Predstava, da prižgeš kamero, nekaj poveš, to objaviš in si že uspešen, hitro razvodeni. Najprej si prvih nekaj videov ogleda nekaj prijateljev, nato pa se število ogledov zmanjša, po nekaj posnetih videih pa zmanjka idej za vsebino. Večina uspešnih vlogerjev posveti veliko časa pripravi vsebine ali scenarija. Če tega ni, postanejo videi ponavljajoči se in dolgočasni, kar odganja gledalce.

Finančni uspeh vlogerjev temelji na velikem številu ogledov posnetkov in velikem številu sledilcev. Denar prihaja neposredno od podjetij, ki plačajo, da se njihov izdelek pojavi v vlogu ali da o njem vloger govori, ali pa od youtuba, ki plačuje za prikazovanje oglasov. Finančno uspešni youtuberji imajo več kot 100.000 sledilcev, njihovi videi pa presegajo 100.000 ogledov. Pot do tako visokih številk je dolga in lahko traja več let ter zahteva veliko naporov. V Sloveniji je mogoče služiti z vlogi, če ima vloger vsaj nekaj tisoč pravih sledilcev, ki si redno ogledujejo njegove videe. Takšne vlogerje imenujemo tudi vplivneži ali influencerji in podjetja so jim pripravljena plačati za predstavljanje njihovih izdelkov.

Le majhen delež vseh, ki poskušajo vlogati, dejansko uspe. Največja težava so dobre vsebine, ki pritegnejo gledalce. K finančnemu uspehu običajno pripomorejo tudi zastopniki oziroma managerji, ki prevzamejo trženje vlogerja in se dogovarjajo s podjetji za promocijo izdelkov. 

Tveganja vloganja

Vlogerji, ki videe objavljajo že več let, kot največji izziv navajajo spopadanje z žaljivimi komentarji, ki so osebnega značaja. Gledalci so žaljivi do videza, mišljenja, morebitnih bolezni in težav, ki jih vloger ima. Pri večini vlogerjev to vpliva na njihovo psiho, s čimer se kot posamezniki bolj ali manj uspešno spoprijemajo.

Bolj ko je vlog gledan, bolj je vloger prepoznaven. Vlogerja bodo začeli prepoznavati ljudje na ulici, ga ustavljati in prositi za fotografiranje ali avtograme, mu izražali čestitke, nestrinjanje z mnenjem ali celo žalili. Vse to je del »slave«, ki lahko do neke mere godi, a če je tega preveč, je zelo moteče.   

Objave ostanejo vidne leta in leta ter lahko spremljajo vlogerja do konca življenja. Tako se morajo vlogerji ves čas ukvarjati z objavami, ki so jih objavili v preteklosti, saj jih ljudje znova in znova najdejo ter komentirajo. Žalitve za povedano v starih objavah so lahko zelo obremenjujoče, še posebej če je vloger vmes spremenil mnenje.

Zelo pomembno je, da vloger dobro čuva svojo zasebnost in o sebi objavlja čim manj. To je zaradi vsebine vloga dostikrat zelo težko, a nekje je treba potegniti mejo. Že razkritje kraja bivanja je lahko povezano s težavami v obliki nadlegovanja in podobnega. Nasvete o varovanju zasebnosti si lahko preberete na spletni strani Safe.si.

***

Marko Puschner, Točka osveščanja o varni rabi interneta in novih tehnologij Safe.si.