Kabinet čudes: Vrhunski zvok iz slovenskih laboratorijev

Pri razvoju elektroakustičnih naprav so bili slovenski strokovnjaki večkrat korak pred vsem svetom.

Objavljeno
11. november 2015 14.42
Orest Jarh
Orest Jarh

Pred kratkim je Tehniški muzej Slovenije v svojo zbirko prevzel mešalno mizo Iskra 4103, ki jo je podaril Radio Slovenija.

Mešalna miza je elektronska naprava, ki služi zajemanju, obdelavi in kombiniranju zvočnih signalov iz različnih virov. Uporablja se v radijski, televizijski in filmski produkciji, snemalnih studiih ter na prireditvah, kjer se predvaja zvok v živo.

Mizo so izdelali v Laboratoriju za elektroakustiko Inštituta za elektrozveze, ki je bil del koncerna Iskra. Laboratorij je vodil Rudi Omota, javnosti znan kot pionir slovenskega zvočnega filma in vsestranski inovator na področju zvočne tehnike.

Začel je z radijsko tehniko in izdelal prvi prenosni radijski sprejemnik, nato se je posvetil snemanju in predvajanju zvoka pri filmu. Najprej je šlo za optični zapis na filmski trak in prvi rezultat je bil domači zvočni kino na Kodeljevem.

Izdelal je prvo zvočno filmsko kamero, kot tonski mojster pa je sodeloval pri prvem slovenskem zvočnem filmu Na svoji zemlji.

V začetku petdesetih let se je po sporu s Triglav filmom pridružil Inštitutu za elektrozveze (IEV), ki je leta 1961 postal del podjetja Iskra. Vmes se je za krajši čas še vrnil k filmu in izdelal vrhunsko opremo za magnetni zapis zvoka na perforiran magnetni trak.

Po tem se mu je v IEV pridružila dolgoletna sodelavka iz Triglav filma gospa Emilija Soklič. Razvijali in izdelovali so opremo za snemanje, obdelavo in reprodukcijo zvoka za potrebe filma, radia in televizije.

Z mešalnimi mizami so se začeli ukvarjati v začetku šestdesetih let in svoje proizvode, ki so bili večinoma unikatni oziroma prilagojeni željam naročnika, so prodajali po vsej Jugoslaviji.

Rudi Omota z mešalno mizo za snemanje v Slovenski filharmoniji. Foto: osebni arhiv Emilije Soklič

16-kanalna mešalna miza 4103 je nastala kot plod dolgoletnega sodelovanja med tovarno Iskra in Radiem Ljubljana, ki se je začelo sredi šestdesetih let. Gonilna sila pri radiu je bil dipl. ing. Jože Mastnak. Šlo je za vzorčen primer dobrega sodelovanja med razvijalcem, proizvajalcem in uporabnikom.

Razvoj mešalnih miz se je začel leta 1969. Tekom let je nastala vrsta tehničnih novosti in izboljšav, od katerih vsaka posebej pomeni presežnik v svetovnem merilu.

V sodelovanju z dr. Markom Jagodičem so pri konstrukciji miz namesto posameznih tranzistorjev uporabili integrirana vezja, o katerih je takrat v svetu veljalo prepričanje, da niso primerna za tovrstno uporabo. Slovenski ustvarjalci so to zmoto ovrgli in kot prvi v svetu predstavili primer komercialne uporabe nove tehnologije.

Druga pomembna novost so bili parametrični filtri, ki v nasprotju s klasičnimi omogočajo spremembo delovnega območja filtra in lažje prilagajanje potrebam uporabe. Večji proizvajalci so parametrične filtre začeli vgrajevati v svoje naprave šele nekaj let po Iskri.

Mikrofon mešalne mize. Foto: Neža Renko

Tretja izboljšava je bil posebej krmiljen merilnik jakosti, ki je omogočil takojšnji odziv in je bil znatno cenejši od konkurence. Med kupci mešalnih miz v Sloveniji so bili poleg Radia Ljubljana še Radio Koper in Viba film, eno pa je Omota obdržal zase za snemanje koncertov v Slovenski filharmoniji.

Detajl mešalne mize. Foto: Neža Renko

Pri razvoju mešalne mize 4103 je z radia sodeloval dipl. ing. Viktor Žnidaršič. Radio Slovenija je mešalno mizo nabavil 1. 6. 1981 po tiste čase zelo visoki nabavni ceni 121.291 dinarjev. V letih od 1981 do 1989 so jo uporabljali v reportažnem avtu. Montažo mize v mali modri tovornjak Zastava RA-3 je vodil dipl. ing. Viktor Žnidaršič. Reportažni avto je bil razstavljen na Sejmu elektronike na Gospodarskem razstavišču. Leta 1989 so spremenili konstrukcijo avtomobila in vanj vgradili novo mizo, Iskrino mizo pa so prenesli v Ojačevalnico 11, kjer so se v glavnem snemale reklame. V uporabi je ostala do leta 2009, ko so jo odpisali.

 

Mešalna miza Iskra 4103 v restavratorski delavnici TMS. Foto: Neža Renko

Mešalna miza je trenutno v restavratorskih delavnicah Tehniškega muzeja Slovenije, javnosti pa jo bomo predstavili na razstavi Skoraj vse o zvoku, ki bo odprta v začetku prihodnjega leta.

***

Dr. Orest Jarh, muzejski svetnik v Tehniškem muzeju Slovenije.