Pornografija za otroke v razredu kot napredek izobraževanja?

Raziskava IWF: 42,9 odstotkov najdenih pornografiziranih podob na spletu so posneli otroci, mlajši od deset let.

Objavljeno
20. marec 2015 09.34
Katerina Vidner Ferkov, Delo.si
Katerina Vidner Ferkov, Delo.si

Profesor Christian Graugaard z Univerze Aalborg je na televiziji pozval k uvedbi ogleda pornografije pri razrednem pouku z namenom, da bodo učenci bolj kritični uporabniki spletne pornografije.

Profesorjev predlog je, da bi dijaki, stari 13 let in več, razpravljali o pornografskih vsebinah v razredu. Takšna obravnava se mu zdi logična posledica postmodernega sveta, kjer malodane vsi najstniki, kot kažejo raziskave, pridejo v stik s pornografijo na spletu. Njegovo mnenje je, da bo s tem korakom sprožil kritično obravnavo spolnosti. Javnost na Danskem je njegovim predlogom naklonjena.

Za nekatere je predlog povsem razumen - le kritičen potrošnik bo dober potrošnik, ki se zaveda svojih pravic. Za druge je to podobno, kot če bi učencem prikazali uporabo mamil, da bi ločili med »dobro in slabo robo«.
Graugaard je mnenja, da je pornografija lahko tako »poučna kot zabavna«. Kot piše Guardian je pornografija lahko tudi feministična, čeprav je hkrati diskriminatorna do določenih telesnih oblik in odnosov. S tem stališčem se ne strinjajo vsi delujoči na področju feminizma, ker v pornografiji prepoznavajo predvsem potrošniško izkoriščanje žensk s težavnim socio-ekonomskim ali psiho-socialnim ozadjem.

»Pornografija je za otroke travmatična«

Dokumentarni film o vplivu pornografije na možgane Porn on Brain (2014) opozarja na specifičen vpliv pornografije na možgane v razvoju v kombinaciji s hormonskimi spremembami v tem obdobju. V najstništvu smo, ugotavljajo raziskovalci, bolj dovzetni za odvisniško vedenje, kamor sodi tudi odvisnost od pornografije.
Profesorica Gail Dines je po dvajsetih letih raziskovanja pornografije napisala knjigo Pornland, kjer po stotinah opravljenih intervjujev ugotavlja, da je pornografija dobesedno ugrabila človeško spolnost v sodobnosti. Trdi, da izkušnja s pornografijo, ki vključuje določeno stopnjo nasilja, na gledalca vedno deluje travmatično. To je še toliko bolj drži za najstnike, ki še nimajo lastnih spolnih izkušenj, temveč je njihova prva spolna izkušnja prav srečanje s pornografijo na spletu. Opozarja tudi na izrazito rasistično in slabšalno obravnavo žensk v pornografiji.

V Britaniji nekateri starši menijo, da bi morali imeti vpliv na to, ali se njihovi mladoletni otroci srečujejo s pornografijo ali ne. Chris McGovern iz nevladne organizacije Campaign for Real Education za vzgojo je predvsem mnenja, da ta predlog ne predvidi možnih negativnih posledic stika s pornografijo za mladoletne osebe.
Najbolj sporno se zdi, da uradne smernice dopuščajo razlike med »slabo« in »dobro« pornografijo, brez ustrezne kritike pornografske industrije kot take, ki jo najstniki še ne morejo razumeti v vsem kontekstu kot je povezava pornografije s trgovino z ljudmi, zlorabami v otroštvu, psihološkimi motnjami, zlorabo drog, pranjem denarja, socialno neenakostjo in podobno.

Nevarne posledice

Da je Danska pobuda naletela na odpor britanske civilne družbe, ni presenetljivo, še posebej po lanskih razkritjih, da je tamkajšnja vlada v sedemdesetih in osemdesetih letih dovolila javno delovanje združenja pedofilov (Pedofile Information Exchange). Namen njihovega delovanja je bila »osvoboditev otroške spolnosti.«
Kritiki vpeljave pornografskega gradiva med mladoletnimi otroki poudarjajo prav to, da se osebam v tej starosti ne more prepustiti odločanja o odraslih temah, kajti njihova sposobnost razumevanja ni na nivoju razvite odrasle osebnosti.

Britanska zveza učiteljev (ATL- Association of Teachers and Lecturers) ugotavlja, da so zaradi neomejene dostopnosti pornografije na spletu otroci že v najzgodnejših najstniških letih soočeni s pornografskimi prizori, kar pušča negativne posledice na njihovi samopodobi. Zato imajo pogosto tudi povsem nerealna pričakovanja od svojih teles. ATL opaža tudi visoko število izključitev iz šol zaradi spolnih »prekrškov« v šoli.

V povezavi s tem, kakor ugotavlja Internet Watch Foundation (IWF), raziskava je bila objavljena 10. marca 2015, se na spletu povečuje količina pornografskih vsebin, ki jih posnamejo najstniki ali otroci sami, tudi mlajši od petnajst let. V primerjavi z dečki so pornogafiziranju sebe izrazito bolj izpostavljene deklice. Kot kažejo podatki raziskave, ki je obravnavala 667 podob, so 42,9 odstotkov posnetkov naredili otroci mlajši od deset let s pomočjo spletne kamere.

Pornografija ostaja, kako naprej?

Dejstvo je, da je tako imenovana hard core pornografija najstnikom na spletu dostopna 24 ur na dan. Vprašanje pa je, ali se morajo zaradi tega otroci soočati z njo ali je dolžnost odraslih, da jih pred njo zaščitijo. Težko je namreč argumentirati, da je pornografija pomembna za razvoj otrok in najstnikov.

Izpovedi oseb, ki so bile vključene v pornografsko industrijo, nudijo razmislek o upravičenosti prostega dostopa do vsebin, ki so tako fizično kot psihično destruktivne za posameznike (spolno prenosljive bolezni, odvisnost, nezmožnost stabilnih odnosov, zloraba zdravil, depresija in podobno).

V primeru pornografije ni razlike med heteroseksualno in istospolno vsebino, posledice za neposredno vključene niso pozitivne. Nekdanja pornografska igralka Shelley Lubben je v svoji knjigi zbrala številna pričevanja o pornografski industriji, kjer so nasilje, poškodbe in zloraba del vsakdanjika.

John Woods, psihoterapevt za najstniške storilce kaznivih dejanj iz Portman Clinic pravi, da težko dokazujejo vzročno povezavo med spletno pornografijo in spolnimi napadi, ki jih mladoletne osebe izvedejo na vrstnike ali otroke. Klinično pa so povezave jasne, pove, saj so najstniki s pornografijo travmatizirani.

»V zadnjih desetih letih so se povečali spolni napadi najstnikov na otroke,« pojasnjuje v dokumentarnem filmu Porn On the Brain.

Kot vse kaže pri pomisleku glede pornografije v izobraževanju ne gre za moralistično paniko, ki bi zavračala pornografijo kot obliko »zabave«, temveč za utemeljeno in raziskano področje negativnih vplivov pornografije na celotno družbo. O pornografiji se bo med poukom potrebno dejansko pogovarjati in vsebine problematizirati, vendar s poudarkom na zaščiti otrok in najstnikov.