Ravnatelji podpirajo učitelje

Učitelje, ki ne želijo več zastonj pregledovati testov NPZ, so poleg sindikata podprli tudi v združenju ravnateljev.

Objavljeno
25. marec 2015 13.23
S. M., šolstvo
S. M., šolstvo

Učitelji OŠ Prule so se pred dobrim tednom odločili, da ne bodo več zastonj pregledovali in ocenjevali testov nacionalnega preizkusa znanja (NPZ). Prvi jih je podprl njihov ravnatelj Dušan Merc, ki je na Državni izpitni center (RIC) naslovil pismo, v katerem je zapisal, da šola umika vse prijavljene učitelje (šole morajo to storiti že jeseni).

Učitelje so nato podprli tudi v Sindikatu vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture (SVIZ). Glavni odbor sindikata je na ministrstvo za šolstvo naslovil zahtevo, naj se v naslednjem šolskem letu zagotovi ustrezno plačilo za preverjanje in ocenjevanje testov.

Zdaj so se oglasili še v združenju ravnateljev. Novi predsednik združenja Gregor Pečan, ravnatelj OŠ Janka Modra iz Dola pri Ljubljani, je že minuli teden za Delo dejal, da je NPZ formativno preverjanje znanja, torej preverjanje brez ocen in da mora biti država, ki tako velika sredstva investira v tako preverjanje znanja, ekstremno bogata, saj izpitne pole na šole prihajajo strogo varovane in v največji tajnosti, čeprav so rezultati NPZ pa so trenutno namenjeni povratni informaciji učencem, staršem, učiteljem, ravnateljem in vsem, ki so na državni ravni zadolženi za šolski sistem, o znanju otrok določene generacije.

Zdaj je v imenu Združenja ravnateljic in ravnateljev osnovnega in glasbenega šolstva Slovenije posredoval izjavo ravnateljev, v katerem ravnatelji opozarjajo na mučno in napeto vzdušje med vodstvi šol in učitelji, ki so bili določeni za vrednotenje nalog na NPZ, potem ko so izvedeli, da je RIC v zadnjih letih izplačal visoke pogodbene zneske za pripravo in ocenjevanje mature in za zunanje preverjanje znanja v osnovnih šolah.  

»Preko različnih socialnih omrežij so začele krožiti informacije, da bodo učitelji to delo bojkotirali, ker si želijo biti za svoje delo plačani enako kot ostali državljani, ki opravljajo podobne naloge,« so zapisali v izjavi.

Zunanji ocenjevalci na maturi so namreč za svoje delo plačani, osnovnošolski učitelji pa so v skladu z 10. členom Pravilnika o nacionalnem preverjanju znanja v osnovni šoli dolžni vrednotenje preizkusov znanja opraviti v okviru svoje letne delovne obveznosti, kar jih postavlja v neenakopraven položaj z ostalimi izvajalci podobnih nalog.

Ravnatelji so na VIII. Strokovnem srečanju »Šola in ravnatelj« zato oblikovali naslednje sklepe:

• Glede na objavljene višine izplačil honorarjev po različnih pogodbah na RIC-u so učitelji, ki vrednotijo NPZ-je upravičeno prizadeti, saj je njihovo delo povsem razvrednoteno. Ravnatelji jih soglasno podpiramo pri nadaljnjih odločitvah glede izvedbe vrednotenja, kot tudi v njihovem prizadevanju, da se ta sistemska krivica nemudoma odpravi.
• Izvedba NPZ-ja je preobsežna, učenci nimajo prave motivacije da bi izkazali resnično znanje, saj imajo dosežki le informativno vrednost. Zgolj za potrebe formativnega ugotavljanja znanja osnovnošolcev pa je celotno izvedbo možno poenostaviti in posledično tudi zmanjšati stroške. Vse aktivnosti lahko izvede vsaka šola sama, vključno z vrednotenjem nalog. Tako se izognemo zapletenim postopkom s prestrogim varovanjem tajnosti.
• Menimo tudi, da je vsaka šola neodvisen in avtonomen pravni subjekt in tako ni dolžna brezplačno posojati delovne sile RIC-u za vrednotenje nalog.
• Izpostavljen je bil tudi neustrezen, celo aroganten odnos zaposlenih na RIC-u do učiteljev in posameznih ravnateljev.

V razpravi so se ravnatelji sicer dotaknili še drugih problemov, med katerimi so nekateri odprti že leta (učbeniki in učbeniški skladi, postopek imenovanja ravnateljev, status ravnatelja...). Ravnatelji opozarjajo, da bo treba zanje v najkrajšem času najti ustrezne rešitve.