Zaženi se: Novi mestni vizionarji igrajo družabne igre

Je kompleksne izzive sodobnih mest možno rešiti z igranjem družabnih iger?

Objavljeno
12. september 2017 13.32
Zala Velkavrh
Zala Velkavrh
Skupina ljudi, zatopljena v metanje kocke, obračanje kartic in premikanje figuric, v ničemer ne spominja na Jožeta Plečnika, Maksa Fabianija ali Janeza Koželja. Pa vendar se tudi oni ukvarjajo z zagotavljanjem stanovanj, konflikti med uporabniki, umestitvijo javnih prostorov, majhnim proračunom in z drugimi problemi načrtovanja mest. Sliši se nenavadno, a družabne igre danes z razlogom postajajo vse bolj priljubljeno orodje za debato o kompleksnih, dejanskih problemih, s katerimi se soočajo mesta.

Pozivi k večjemu vključevanju prebivalcev in drugih deležnikov v načrtovanje prostora, ki smo jim priča po svetu, so s seboj prinesli tudi nekatere izzive. Čeprav vse več strokovnjakov in prebivalcev podpira participacijo in odpiranje načrtovalskega procesa, tradicionalne metode za vključevanje prebivalcev ostajajo precej nezanimive. Za številne prebivalce so razgrnitve načrtov, moderirane javne debate in ankete sopomenka za dolgčas, zato se v načrtovanje prostora ne vpletajo, čeprav jih tema morda zanima.

Družabne igre temeljijo na vnaprej določenih pravilih in mehanizmih, kot so igranje različnih vlog, načrtovanje, pogajanje, razpolaganje z viri in razreševanje konfliktov. Ti mehanizmi so skupaj s »pravili«, ki se v realnem življenju prevajajo v naravne sile in družbene zakone, prisotni tudi v procesu sprejemanja odločitev o razvoju mest, zato so družabne igre dobra platforma za vpletanje prebivalcev v proces odločanja.

Z igranjem do razmisleka o stanovanjih, lokalni ekonomiji in urbani transformaciji

Družabne igre o mestih niso novost − originalna verzija legendarne ameriške igre Monopoly je osnovana na Atlantic Cityju v zvezni državi New Jersey. Da je zabavno tudi načrtovanje, ne samo lastništvo ulic in zgradb, se je izkazalo precej kasneje. Manj »družabna«, a zelo priljubljena računalniška igrica SimCity je milijone igralcev po vsem svetu postavila v vlogo prostorskih načrtovalcev in županov mest.

Foto: Dcalk

Nizozemska organizacija Play the City, ki za različne mestne uprave po svetu izdeluje igre, s katerimi deležnike vplete v razmislek o prostorskem načrtovanju, dostopnih stanovanjih in lokalni ekonomiji, pa ugotavlja, da je novost sodobnih družabnih iger o mestih dejstvo, da so igre intergirane v realnost. Igralci tako z igranjem realnost bolje razumejo in lahko nanjo v nekaterih primerih tudi vplivajo.

Slovensko igro o javnem prostoru si bo lahko vsak natisnil doma

Tako kot se širi spekter igralcev, se širi tudi krog načrtovalcev mestnih iger. Družabne igre o mestih izdelujejo mestne uprave, univerze, umetniki, arhitekturni biroji in drugi mestni akterji. Oktobra bo tudi v Sloveniji predstavljena prva igra o urbanem javnem prostoru. Mestni vizionar ima zelo preprosto zasnovo, od igralcev pa zahteva, da se pri kovanju vizij za javni prostor soočijo z nepričakovanimi in neželenimi urbanimi temami ter s svojo vizijo prepričajo soigralce. Društvo prostoRož bo izdalo omejeno serijo dvajsetih iger, ki jih bodo dobili vsi, ki želijo igralni dogodek organizirati v svoji ulici, soseski, mestu.

Mestnega vizionarja ne bo mogoče kupiti, bo pa v formatu print&play (natisni-in-igraj) brezplačno na voljo na spletu. Vsak si lahko igro natisne na domačem tiskalniku in jo odigra s prijatelji. Slovenska verzija igre izhaja iz pilotne igre Pow Wow, ki sta jo v sodelovanju s prebivalci grškega mesta Elefsina lani razvili organizaciji Dcalk in Motus Terrae. ProstoRož bo septembra in oktobra igro testiral na različnih lokacijah po Sloveniji in preverjal, kako se prebivalci, šolarji in strokovnjaki spopadajo z mestnimi vizijami. Potem bo igra dostopna tudi v spletni verziji. Za vse novice o igri bodo objavljene na www.prostoroz.org, da česa ne zamudite, pa se prijavite na prostoRožev novičnik.