Oglaševanje visokih popustov, ki včasih to tudi niso

Kuponi: Izkušnje uporabnikov so različne, na ZPS pa so prepričani, da je na tem področju še vedno preveč sivih lis.

Objavljeno
10. april 2015 22.50
Katja Željan, Panorama
Katja Željan, Panorama
Ljubljana – Kuponi so preprost, hiter in na prvi pogled tudi cenovno zanimiv nakup, izkušnje potrošnikov pa so zelo različne, od dobrih do slabih. Medtem ko spletni ponudniki takih storitev zatrjujejo, da so njihove cene nižje od rednih ter da se z zadovoljstvom in zaupanjem kupcev ne gre igrati, na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) pa pravijo, da previdnost že pred nakupom kuponov ni odveč.

»Dobro se zavedamo, da za nizko ceno lahko pričakuješ temu primerno storitev, ne pričakuješ pa, da boš v soboto zvečer ostal pred zaprtimi vrati gostišča,« svojo slabo izkušnjo z nakupom s kuponi opisuje Rosana Rijavec iz Ajdovščine. Po njenih besedah je spletni portal, ki ji je kupone prodal, ponudniku očitno poslal rezervacijo šele v nedeljo zjutraj, torej dan prepozno. »Gostinec nam je to dokazal na svojem mobilnem telefonu,« priznava sogovornica. Hkrati dodaja, da ima z nakupom kuponov tudi dobre izkušnje: pred dvema letoma je tako počitnikovala v Grčiji, pripomb na celotno storitev pa ni imela. Nakupovanje s kuponi je v vseh evropskih državah zelo v modi, še posebno mamljivi so najrazličnejši turistični aranžmaji, z nakupom katerih naj bi potrošnik prihranil kakšen evro.

»Nakup turističnih aranžmajev na naši spletni strani se ne razlikuje od nakupa aranžmaja pri katerikoli uradni turistični agenciji, le da pri nas kupec najde večinoma le akcijske, tudi tako imenovane last minute aranžmaje po res ugodnih cenah. Agencije in podjetja preverimo, saj takih, ki svojih storitev ne izvajajo maksimalno dobro, zavrnemo in z njimi ne sodelujemo. Za nas je zelo pomembno zadovoljstvo kupca, ki ga lahko zagotavljamo le tako,« poudarja Mirjam Kepic iz podjetja Privoščite, ki upravlja spletni portal privoscite.si. Po njenih navedbah so cene ponujenih storitev nižje od rednih, kar večinoma tudi preverjajo. »Kupec lahko tudi sam preveri dejanske cene, zato skrivalnic ni. Ker pa postajamo vse bolj oglaševalski kanal, se za prodajo prek nas lahko neki naročnik odloči tudi za objavo ponudbe po polni ceni. Pri tem gre zgolj za način oglaševanja. To je tudi ustrezno označeno,« poudarja.

Ponudba celostne storitve

Dodaja, da so njihovi kupci zadovoljni s celostno storitvijo, torej ne le ponudbami, ampak tudi celotnim servisom, ki ga izvajajo za kupca pred in po nakupu. »Sicer nas ne bi bilo več, saj smo odvisni zgolj od prodaje. V petih letih smo imeli le nekaj reklamacij, ki smo jih tudi uspešno rešili, v zadnjem letu pa skoraj nobene. Reklamacija je ponavadi rešena v prid kupcu. Le tako bo kupec tudi ostal kupec. Tega se zavedamo,« pravi. Da Slovenci zelo radi kupujejo turistične aranžmaje s kuponi, ugotavlja tudi Denis Potočnik, direktor in solastnik Kuponko.si. »Pri nas turizem pomeni 70 odstotkov vse prodaje kuponov, kar na leto pomeni približno štiri milijone evrov prometa. Cena turističnega aranžmaja na kuponu je cenejša kot v agencijah, kar 98 odstotkov ljudi pa je zadovoljnih,« trdi. Po njegovih besedah popusti niso zavajajoči, saj izhajajo iz uradnih cen, ki jih ponudnik javno objavi in so izpostavljene tako na spletu kot pri njih. »V Kuponko.si temeljito preverimo polne cene in tudi to, da je popust pravilno obračunan. Verodostojnost popustov preverja tudi tržna inšpekcija. Do zdaj nismo imeli primera, ki bi izstopal,« poudarja.

Lani več kot dvajset pritožb

Vsi kupci kuponov pa očitno vendarle niso zadovoljni. Na ZPS so nam namreč povedali, da se s problemi kuponske prodaje kar pogosto ukvarjajo. Najpogostejše težave, na katere opozarjajo potrošniki, so nezadovoljstvo z opravljeno storitvijo oziroma izdelkom, težave z možnostjo koriščenja kuponov (za storitve so vsi termini zasedeni, kupona ni mogoče koristiti v obdobju veljavnosti; podjetje ne dobavi izdelkov; podjetje gre v stečaj ali preneha poslovati) in s tem povezane reklamacije, ko podjetja, ki kupone prodajajo, vračajo kupnino v le prvih dveh tednih po nakupu kupona, nato pa potrošnika usmerijo, naj morebitne reklamacije ureja neposredno s ponudnikom blaga/storitve, ki je največkrat neodziven. Poleg tega v ZPS opozarjajo tudi na zavajajoče oglaševanje: oglaševanje visokih popustov, ki to v resnici niso. »Lani je bilo takih pritožb od 20 do 25, kar pomeni manjši delež celotnega števila pritožb, najobsežnejše področje pritožb pa so pravice iz jamstva in stvarnih napak,« pravi Mojca Štrucl iz ZPS.

Potrošnikom svetujejo, naj bodo posebno pozorni že pred nakupom kuponov. Preverijo naj verodostojnost ponudnika in druge uporabniške izkušnje v zvezi z določenim podjetjem. Prav tako ni odveč, če vsebinsko in cenovno preverijo akcijske cene in ponudbe glede na redne cene in cene pri drugih ponudnikih. V ZPS svetujejo tudi, naj potrošniki pred nakupom kuponov dodatno preverijo razpoložljivost blaga oziroma storitev, lahko pa pred nakupom kupona s ponudnikom vzpostavijo tudi neposredni stik. Če pri tem naletijo na informacije, ki kažejo na morebitne težave z določenim ponudnikom, naj želeno blago ali storitev raje poiščejo drugje, še opozarjajo v ZPS. In kaj o prodaji turističnih aranžmajev prek kuponov menijo uradne turistične agencije, ki svoje storitve ponujajo z drugačnimi prodajnimi kanali? »V Kompasu verjamemo, da taki ponudniki poslujejo skladno z zakonskimi predpisi. Odstotek popusta mora biti določen glede na redne cene. Višja, kot je cena, višji je popust. Ponudba je veljavna v določenem obdobju, ki mora biti vnaprej znano, ne pa tudi na točno določen datum začetka storitve. Zato previdnost kupcev tovrstnih storitev ni odveč, preveriti je treba, ali je storitev v želenem terminu sploh (še) na voljo. Navadno gre za storitve v nizki sezoni, izključeni so termini v najboljših potovalnih terminih, kot so prvomajske in krompirjeve počitnice, novo leto, šolske počitnice. Navadno ponudniki s takimi ponudbami polnijo kapacitete slabo prodajanih oziroma slabo prodanih terminov,« je prepričana mag. Tina Peček, vodja marketinga v Kompasu.