Potrošniki so še vedno naklonjeni zimskim razprodajam

Trgovci pričakujejo letos enak odziv potrošnikov kot pretekla leta, poleg slovenskih kupcev bodo za popusti brskali tudi zamejci in turisti.

Objavljeno
04. januar 2016 18.28
Božena Križnik
Božena Križnik

Ljubljana – Kljub decembrski nakupovalni noriji kupci niso pozabili, da se prvi delovni ponedeljek v januarju (letos je bil to 4. januar) začnejo zimske sezonske razprodaje. Več kot klasičnih razprodaj je spet prodajnih akcij z različnimi vabljivimi nazivi v slovenskem in tujih jezikih (znižanje, popusti, ugodno ...), znižanje cen za določen del ponudbe pa je dokaj globoko (40, 50, tudi do 70 odstotkov).

V resnici se občutna znižanja cen oblačil in obutve vrstijo že od novembra, decembra pa so dosegle vrhunec. Izveski v izložbah so se kosali, kdo bo s popusti segel više oziroma s cenami niže. Človek je dobil občutek, da se vsaka nova kolekcija oblačil, vsaj pri znamkah srednjega ali višjega cenovnega razreda, prodaja po v nebo segajočih cenah zelo malo časa. Potem, ko ponudnik »polovi« najbolj zagrete modne navdušence, pa cene preostanka ponudbe že dokaj hitro spusti in se osredotoči na naslednjo, nekoliko manj zahtevno skupino. Kakor koli, že v decembru je bilo moč najti trgovce, ki so del kolekcije (in to ne iz prejšnje sezone) ob prihodu vsakega od dobrih mož ponujali po 40, 50 odstotkov znižani ceni.

In sejem bil je živ. Natančne decembrske inventure še ni, a po ocenah se je prodalo veliko. Nenazadnje so institucije in ankete že v jeseni napovedovale vnovično krepitev zaupanja potrošnikov in s tem pripravljenosti za trošenje. Res pa je, da je pri prodaji težjih kosov oblačil in zimske obutve ponagajalo toplo vreme in marsikdo preprosto (še) ni začutil potrebe po toplih oblačilih.

Na lovu za dragimi oblačili

Koliko je potemtakem trgovcem ostalo na zalogi za zimsko sezonsko razprodajo? Težko priznajo, da precej, ker bi pomislili, da so lani slabo prodajali ali da so se ušteli pri nabavi. Hkrati pa ne bi radi odgnali kupcev s podatkom, da je razprodajna ponudba pičla ali desortirana. Realnost je v resnici precej pestra, potrošniki pa na zimski razprodaji tako ali tako lovijo predvsem dražja oblačila in obutev, namenjena uporabi skozi več sezon, cenjene blagovne znamke, športno opremo in oblačila.

Sicer pa cehovska razprodajna pravila ostajajo enaka kot pretekla leta. Nekoliko manj zahtevna določila veljajo za druge vrste prodajnih akcij in prav zato se čedalje več trgovcev odloča zanje namesto za klasično razprodajo. Največja, na zunaj vidna razlika je, da mora biti pri razprodaji izdelek označen s ceno pred znižanjem in znižano ceno, pri drugih prodajnih akcijah pa zadošča nalepka o odstotku znižanja in obvestilo, da se popust obračuna pri blagajni. Kljub temu pa morajo trgovci pri obeh vrstah akcij spoštovati določila iz zakona o varstvu potrošnikov in zakona o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami, ki se med drugim nanašajo na zavajajoče oglaševanje in na navidezno znižanje cen.

Kot pravijo na Trgovinski zbornici Slovenije, letos trgovci pričakujejo enak odziv potrošnikov kot pretekla leta. Višine popustov bodo različne, glede na pretekle izkušnje pa bodo cene izdelkov na razprodaji znižane najmanj za 30 odstotkov, ponudba priznanih blagovnih znamk ter izdelkov višjega cenovnega razreda pa do 50 ali 60 odstotkov. Pričakujejo veliko kupcev iz sosednjih držav oziroma turistov, »ker je slovenska ponudba tovrstnega blaga kakovostna in cenovno privlačna«.

Dvojna merila

Prodajo bo tudi letos nadzirala tržna inšpekcija. Kot je povedala glavna tržna inšpektorica Andrejka Grlić, po izkušnjah kršitev ni veliko. Posebej previdno bodo sledili spremembam cen v izogib nepošteni poslovni praksi, po kateri trgovci tik pred razprodajo cene zvišajo in si nato konkurirajo z navideznimi popusti. Sicer pa Grlićeva meni, da je sedanja ureditev, ki dela razlike med razprodajo in ostalimi prodajnimi akcijami, povsem preživeta: »V tržnem gospodarstvu je trgovčev namen razprodati zalogo, za to pa spusti ceno in popust izkaže na računu. Dvojna merila pri pospeševanju prodaje so nepotrebna, v tem smislu smo dali pripombe k spremembi zakona o varstvu potrošnikov. Za potrošnika je pomembno, da je seznanjem s tem, koliko s popustom prihrani, in da trgovec pred razprodajo ni zvišal cene, da bi lahko objavil višji odstotek znižanja.«