Pred zamenjavo pnevmatik: varčevanje se ne izplača

Nekaj nasvetov Zveze potrošnikov Slovenije ob 15. marcu, ko bomo zimske gume spet zamenjali z letnimi.

Objavljeno
06. marec 2015 11.58
acr*vulkanizer
B. K., gospodarstvo
B. K., gospodarstvo

Ljubljana – Varčevanje pri pnevmatikah na račun varnosti se na izplača, po nekaj letih uporabe je čas za nakup novih. Pri tem ni treba, da so izrabljene do zakonsko določene meje, poudarjajo na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS). Pri izbiri novih letnih pnevmatik si potrošniki lahko pomagajo z rezultati testa, ki so ga tudi letos opravile evropske potrošniške organizacije.

Največ je povprečnih

Letos so preverile 16 pnevmatik velikosti 185/60R14 in 19 pnevmatik velikosti 205/55R16. Pri štirih pnevmatikah večje velikosti so za neposredno primerjavo običajnim izbrale še tako imenovane ekološke (eco) modele. Ugotovile so, da se vsi ekološki modeli izkažejo slabše na mokri cesti, njihove prednosti (poraba, obraba, hrup) pa so minimalne.

Test je pokazal, da je nekaj modelov (po šest pri vsaki velikosti) dobrih: izkazali so se tako na suhi kot na mokri cesti, brez prevelike obrabe. Največ pnevmatik je dobilo povprečno oceno, pri čemer so vzrok slabše lastnosti pri enem od glavnih kriterijev (ponavadi lastnosti na mokrem). Dve pnevmatiki pri manjši velikosti (Kumho in Matador) in ena pri veliki (Nankang) pa so preslabe, zato so dobile oceno nezadovoljivo. Rezultati testa so objavljeni v reviji VIP in na spletni strani ZPS.

Tokrat preizkušene pnevmatike spadajo med tiste, ki jih je na trgu največ, zato ne preseneča, da jih je mogoče kupiti po precej ugodnih cenah. Za komplet štirih ne bi smeli odšteti dosti več kot 250 evrov, pri manjši velikosti pa le nekaj nad 200 evri.

Napotki ZPS pri nakupu novih pnevmatik

1. Upoštevajte rezultate primerjalnih potrošniških testiranj. Kako pomembna je dobra pnevmatika, nazorno pokažeta že dva podatka: zavorna pot (med najboljšo in najslabšo je bilo na testu pri manjših pnevmatikah razlike več kot 14 metrov) in splavanje (z najboljšo večjo pnevmatiko lahko zapeljete v sedem milimetrov globoko lužo s hitrostjo več kot 83 kilometrov na uro, pa se bo še držala površine ceste, medtem ko boste z najslabšo stik s površino izgubili že pri hitrosti manj kot 71,4 kilometra na uro).

2. Izbira pravega modela naj bo premišljena in naj upošteva tako skupno oceno kot oceno po posameznih kriterijih − nekomu je bolj pomembno, denimo, da je izbrana pnevmatika dobra na mokri cesti, a ima hkrati manjšo obrabo, spet drugi, ki se manj vozi, pa je lahko zadovoljen že s pnevmatiko, ki ima dobre lastnosti na suhem in mokrem, a je cenejša − pa čeprav ima večjo obrabo.

3. Primerjalni testi potrošniških organizacij so kljub nalepki še vedno dragocena pomoč pri izbiri najbolj optimalnih pnevmatik. Ne pozabite, da pnevmatike predstavljajo edini stik vozila s cesto, zato so pomembne vse njihove lastnosti, ki jih ocenjujemo na različnih podlagah − pri letnih pnevmatikah na mokri in suhi.

4. Povprečne in slabe pnevmatike imajo še vedno največ težav na mokri cesti. Od dobrih se razlikujejo po številnih kriteriji: težave pri splavanju prečno (torej med vožnjo v ovinek), držanje smeri na mokrem krogu, oprijem med zaviranjem (daljša zavorna pot) in podobno. Takšnim pnevmatikam se na svojem avtomobilu v prid večji varnosti izognite.

5. V toplejših, predvsem pa vročih dneh je vožnja z zimskimi pnevmatika bistveno manj varna. Zakon sicer ne predpisuje obvezne uporabe letnih pnevmatik, a zmes gume v zimskih pnevmatikah je prilagojena hladnejšim razmeram in se zato slabše izkaže na vročem asfaltu. Pnevmatika postane mehka, kar zmanjšuje oprijem v zavojih in med zaviranjem, hkrati pa se bistveno poveča njena obraba.

6. Tudi pnevmatike so lahko prestare. Preden pridejo do kupca, so v skladiščih že nekaj mesecev, lahko se zgodi, da boste kje kupili nove pnevmatike, izdelane že pred nekaj leti, ki so zaradi napačnega skladiščenja izgubile prvotne lastnosti. Zato pred nakupom preverite, kdaj je bila pnevmatika izdelana (štiri številke za oznako DOT, prvi dve pomenita teden v letu, zadnji dve pa leto). Ne kupujete pnevmatik, starejših od poldrugega leta, zamenjate jih, ko so stare več kot šest let, pa čeprav je profil morda še dovolj globok.