Spor med spletnim trgovcem in kupcem bo rešen najkasneje v 30 dneh

Od 15. februarja bo na voljo evropska platforma za spletno reševanje potrošniških sporov – hitreje, cenje in učinkoviteje.

Objavljeno
20. januar 2016 15.11
Ljubljana – Dobra novica za vse, ki jim splet postaja čedalje bližji in uporabnejši nakupovalni kanal: čez dobre tri tedne, 15. februarja, bodo dobili evropsko platformo za spletno reševanje sporov, orodje, ki jim bo olajšalo reševanje morebitnih težav pri nakupovanju, predvsem pa bo povečalo varnost spletne trgovine in zaupanje vanjo.

Novo platformo za reševanje potrošniških sporov pri spletnih nakupih doma in v tujini je predvidel že tudi slovenski zakon o zunajsodnem reševanju potrošniških sporov, ki je začel veljati 14. novembra lani. Platformo pa je vzpostavila evropska komisija. Poglavitna pridobitev je skrajšanje, poenostavitev in pocenitev postopka, če nastane spor med prodajalcem in kupcem: platforma predvideva, da bo spor rešen v 30 dneh, kar je bistveno hitreje, kot če bi se nasprotni strani odpravili na sodišče.

Že razprava ob sprejemanju omenjenega slovenskega zakona je pokazala razlike v razumevanju novih ponujenih rešitev (na čigavo stran se nagibajo, na potrošnikovo ali ponudnikovo, koga bolj ščitijo), a, kot ugotavljajo v podjetju Ceneje, d. o. o., ki upravlja vodilni slovenski portal za primerjalno nakupovanje Ceneje.si (in ga tematika še posebej zadeva), se pojavlja vrsta vprašanj tudi v zvezi z napovedano platformo, in to na obeh straneh, pri ponudnikih in kupcih.

Nekaj ugotovitev iz preteklih raziskav: Tudi spletni kupci si pogosto pridejo navzkriž s prodajalci, vendar se jih na primer lani kar četrtina ni pritožila, ker so pritožbeni postopki na sodišču dolgotrajni in dragi. Hitrejši in cenejši so sicer postopki po sistemu alternativnega reševanja sporov (ADR), a potrošniki tega sistema ne poznajo dobro.

Raziskava Ceneje d.o.o. je pokazala, da več kot polovica vprašanih sploh ne ve, na koga se obrniti, da bi zaščitili svoje pravice, 40 odstotkov jih ne ve, kako se obravnavajo pritožbeni postopki kupcev iz drugih držav EU. Za alternativno reševanje sporov še ni slišalo kar 71 odstotkov vprašanih. Nihče od njih še nikoli ni uporabil teh postopkov, prav tako nihče ne ve, katere organizacije v Sloveniji se s tem ukvarjajo. Večina anketirancev ima negativno predstavo o sistemih ADR: 86 odstotkov jih meni, da so preveč birokratski, 77 odstotkov, da v njihovem sektorju ti postopki sploh ne obstajajo, 73 odstotkov vprašanih pa je prepričanih, da izvajalci ADR vedno presodijo v korist potrošnika.

Z delovanjem platforme se bodo od 9. januarja dalje lahko seznanjali organi za alternativno reševanje potrošniških sporov v državah članicah, potrošnikom in trgovcem pa bo na voljo od 15. februarja.

Kako bo delovala? Potrošnik, ki bo pri spletnem nakupu naletel na težave, bo lahko prek platforme v izbranem jeziku podal pritožbo. Trgovec bo na podlagi tega dobil obvestilo, da je bila proti njemu podana pritožba, nato pa se bosta s potrošnikom dogovorila, katerega izvajalca v postopku alternativnega reševanja sporov bosta izbrala. Seznam slovenskih izvajalcev bo dostopen na spletni strani ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo od 14. februarja dalje. Izvajalec se bo nato seznail s podrobnostmi (prek platforme) in nadaljeval komunikacijo s strankama. Rešitev spora bo predlagana v 30 dneh, dostopna bo na platformi. Povezavo do platforme bodo morali na svojih spletnih straneh do 14. maja objaviti vsi spletni ponudniki.

Stroški postopka bremenijo spletnega trgovca in bodo po oceni znašali od 35 do 50 evrov na spor, uporaba platforme, ki bo na voljo v vseh uradnih jezikih EU, pa bo brezplačna.