Tudi slovenski potrošniki v tožbo proti VW

Pred nemškim sodiščem jih bo zastopala odvetniška pisarna Hausfeld. Zahtevali bodo povrnitev celotne kupnine.

Objavljeno
12. september 2017 16.47
Pija Kapitanovič
Pija Kapitanovič

Po dveh letih od izbruha avtomobilske afere, v kateri je Volkswagen priznal, da je v avtomobile vgrajeval programsko opremo, ki je med testiranjem izkazovala tudi do 40 odstotkov manj izpustov, bodo tudi slovenski potrošniki dobili priložnost pravico poiskati na sodišču.

Lastniki ali nekdanji lastniki 45.000 vozil, kolikor naj bi jih bilo v Sloveniji vpletenih v prevaro, se lahko od danes dalje na spletni strani www.prevwara.si prijavijo v skupinsko tožbo, ki jo bo koordinirala Evropska potrošniška organizacija BEUC.

Za potrošnika ne bo nobenih stroškov

Tožbeni postopek se bo izpeljalo le, če se bo z ustrezno dokumentacijo prijavilo vsaj tisoč oškodovancev, saj se sicer, kot je poudarila predsednica Zveze potrošnikov Slovenije Breda Kutin, ki kampanjo vodi v Sloveniji, tožba finančno ne bo izplačala. Oškodovanci sicer v nobenem primeru ne bodo imeli popolnoma nobenih stroškov, saj bo akcijo kot tudi vse v tožbenem postopku nastale stroške pokril sklad tveganega kapitala Burford German Funding LLC.

Če bodo tožbe dobljene, bo skladu izplačan določen del v tožbi dodeljene odškodnine. ZPS sicer pričakuje več kot tisoč prijav, a časa za prijavo je le do konca oktobra. »Prijaviti se je treba čim prej, ker sicer bo zmanjkalo časa za pregled vsake prijave,« poudarja Boštjan Okorn, strokovnjak za tehnologijo pri ZPS. Upravičenci so vsi zdajšnji in nekdanji lastniki avtomobilov Audi, Seat, Škoda in VW, ki imajo motorje, ki so jim bile vgrajene naprave za manipulacijo z izpusti in so bili novi ali rabljeni kupljeni pred 18. septembrom 2015.

Izpolniti morajo obrazec na omenjeni spletni strani in mu predložiti dokumentacijo, ki dokazuje, da so kupci avtomobilov z vgrajeno programsko opremo za zavajanje testnih izpustov. Če dokumentacija v tem trenutku ni popolna, se jo lahko priloži kasneje,« pojasnjuje Okorn.

»Večina lastnikov vozil bi morala do danes že dobiti vabilo na vpoklic, ki je glavni dokaz, da gre za oškodovanje. Še vedno pa obstajajo spletne strani, kamor lahko vtipka številko karoserije in tako pridobi dokaz,« še pojasnjuje.

Tožbeni postopek pred nemškim sodiščem

Oškodovance bo pred nemškim sodiščem zastopala nemška podružnica ameriške odvetniške pisarne Hausfeld, ki je proti VW uspešno že nastopila pred ameriškim sodiščem. V zadnji polovici leta so preučevali slovenske primere in ocenili, da možnosti za odškodnino obstajajo. Zahtevali bodo povrnitev celotne kupnine avtomobila, če bo šlo za nakup rabljenega avtomobila, kjer bo možno, da bosta za eno vozilo zahtevo za odškovnino vložila dva oškodovanca, pa bosta do odškodnine upravičena v sorazmernem deležu.

VW v Evropi doslej ni izplačal še niti evra odškodnine, medtem ko jo je v ZDA že za več kot 15 milijonov dolarjev, tako državam kot potrošnikom. Tudi večina evropskih držav z izjemo Italije, kjer je varuh konkurence VW izdal kazen v višini petih milijonov evrov, proti proizvajalcu ni izvedla nobenih sankcij, čeprav bi jih lahko, saj so bile države med drugim oškodovane tudi tako, da so dobile manj vplačanega davka na motorna vozila, ki se obračunava glede na čistost vozil in ga je dolžan plačati uvoznik. Po grobih ocenah ZPS je bil slovenski proračun prikrajšan za okoli pet milijon evrov davka.

»Najbolj nas skrbi, da aferi ni sledilo nobeno ukrepanje državnih institucij. Sprašujemo se, kakšno sporočilo pošiljajo državljanom in potrošnikom? Če si dovolj velik in močan, si očitno v Evropi lahko privoščiš prevaro in ostaneš nekaznovan,« je dejala Kutinova. Kolektivne tožbe so že v postopku v Belgiji, Italiji, Španiji in na Portugalskem, zdaj so se jim pridružile še tožbe v Švici, Litvi, Slovaški in Sloveniji.