Varni na internetu: Najpogostejše prevare na facebooku

Vprašajte se, zakaj bi vam nekdo dal nagrado, vredno skoraj tisoč evrov, v zameno za en sam klik?

Objavljeno
19. december 2017 11.00
Posodobljeno
19. december 2017 11.00
Jasmina Mešić
Jasmina Mešić

Facebook nam omogoča navezovanje in razvijanje stikov s širokim krogom ljudi. Vendar bolj je družabno omrežje popularno, hitreje se širijo različne prevare in zavajanja. Poplava nagradnih iger in različnega smetenja po časovnici se pogosto konča tudi z luknjo v žepu!

Podarili bomo nov iphone

Podjetja na svojih straneh na facebooku redno objavljajo razne nagradne igre, izzive, natečaje, nekatera se bolj držijo strogih facebookovih pravil, druga manj. Žal so na facebooku zelo pogoste tudi povsem lažne nagradne igre, ki zgolj zavajajo uporabnike in se hitro širijo po naših časovnicah. Gre za nagradne igre tipa »všečkaj-deli-komentiraj«, ki nimajo navedenih nobenih informacij o organizatorju ali podjetju, temveč samo obljubljajo drage nagrade znanih blagovnih znamk. Vsi poznamo tiste, ki obljubljajo vinjete, že nekaj let pa se pojavljajo nagradne igre, ki »podarijo« iphone vsakič, ko se na trgu pojavi nov model. Namen takšnih akcij je le v zelo kratkem času pridobiti veliko novih oboževalcev, obljubljene nagrade pa nikoli ne podelijo.

Recept, kako prepoznate lažne obljube, je zelo preprost. Pomislite, preden kliknete, preden se spustite v lov za nagrado. Vprašajte se, zakaj bi vam nekdo dal nagrado, vredno skoraj tisoč evrov, v zameno za en sam klik?

(Za povečavo kliknite na infografiko.)

Vaba v SMS-klub

Ne gre samo za velike obljube; če niste pozorni, si lahko na glavo nakopljete še včlanitev v SMS-klub, ki vas lahko stane 20 evrov na mesec. Velikokrat se v takšnih nagradnih igrah pojavljajo tudi povezave, ki vodijo na strani, kjer se zahteva vpis telefonske številke. Gre za vabe za SMS-klub, kar je razvidno iz drobnega tiska, ki pa ga nepozorni uporabniki pogosto ne preberejo.

Če sodelujete v nagradnih igrah, upoštevajte tri ključne nasvete

1. Vedno preverite, kdo je organizator nagradne igre, torej katero podjetje. Pravilo upoštevajte pri vseh nagradnih igrah, ne le tistih na facebooku.

2. Vedno preberite pravila oziroma pogoje nagradne igre: kako poteka žreb, kdo plača davek, če gre za vrednost, višjo od 42 evrov, kam se lahko pritožite itd.

3. Bodite pozorni, kateri osebni podatki bodo zbrani (elektronski naslov, telefonska številka, davčna številka), kdo jih bo shranjeval oziroma obdeloval in za kakšen namen, ali bodo še komu posredovani.

Oglasi za lažne trgovine in trgovine s ponaredki

Na facebooku so vedno pogostejši oglasi, ki z neverjetno nizkimi cenami vabijo kupce v lažne spletne trgovine ali trgovine, ki prodajajo ponaredke znanih blagovnih znamk, npr. torbice Michael Kors, Uggice, očala Ray Ban in še bi lahko naštevali. Nakupovanje v tovrstnih spletnih trgovinah se za potrošnika konča precej slabo. V primeru lažne trgovine plačanega blaga sploh ne prejme, če pa gre za nakup ponaredka, ga lahko zasežejo na carini, nato pa mora potrošnik še plačati stroške uničenja. In ponovno ostane praznih rok.

Prodajalci ponaredkov

Zadnje mesece nas vedno več uporabnikov sprašuje, kako je z nakupovanjem prek facebookovih strani, ki prodajajo ponaredke znanih blagovnih znamk; športne copate Nike Air Max, športna oblačila, All Star copate itd. Gre za facebookove strani, ki na časovnici objavljajo fotografije artiklov s cenami, odgovarjajo na komentarje uporabnikov in prek zasebnih sporočil sprejemajo naročila (»Pišite v inbox ali ZS«).

Plačilo je navadno izvedeno po povzetju z nakaznico poštarju ali pa zahtevajo, da kupci pošljejo denar kar v kuverti. Gre za zelo tvegano obliko plačevanja, saj tako nimate nobenega potrdila, da ste izdelek plačali. Ker ne gre za spletne trgovce oziroma registrirana podjetja, takšni »prodajalci« po facebooku tudi niso zavezani k spoštovanju potrošniške zakonodaje, ki ščiti potrošnike v primeru težav. To pomeni, da kupec ne more odstopiti od pogodbe, zahtevati vračila kupnine ali zamenjati blaga. Jasno, saj nimate računa (pogodbe, garancijskega lista itd.) in trgovec tako rekoč ne obstaja! Če ste naročili npr. športne copate in bi jih radi zamenjali za drugo številko, vam preostane le dopisovanje s »trgovcem« in le od njegove dobre volje je odvisno, ali bo pritožbe upošteval ali ne.

***

Varni na internetu

Program Varni na internetu je nastal, da bi ozaveščal o nevarnostih, ki prežijo na povprečnega spletnega uporabnika. Ta vsakodnevno uporablja spletno bančništvo, nakupuje v spletnih oglasnikih in spletnih trgovinah, komunicira prek družbenih omrežij, na spletu išče informacije in opravlja različne počitniške rezervacije.

Njihova naloga je, da širšo javnost informirajo o vseh vrstah spletnih goljufij, katerih posledica je finančno oškodovanje žrtve, opozarjajo na varno uporabo spletnega bančništva in poudarjajo pomen varovanja naše identitete na družbenih omrežjih.

V programu Varni na internetu še posebej veliko pozornosti namenjajo ozaveščanju uporabnikov o aktualnih spletnih prevarah in jih učijo prepoznavati najočitnejše znake spletnih prevar. Njihovi strokovni sodelavci pa nudijo brezplačno svetovanje tako fizičnim osebam kot podjetjem in organizacijam.

***

Po dosjeju prispevkov Varni na internetu lahko brskate TUKAJ.