Tveganje pri prodaji prek malih oglasov

Če mislite, da v vlogi prodajalca v spletnih oglasnikih ne morete postati žrtev goljufov, se motite. Preverite, kako se zaščititi.

tor, 05.09.2017, 10:00

Kje lahko prijavite prevaro? Na tem naslovu.

Sicer pa jih najdete tudi na facebooku in twitterju, če odtipkate Varni na internetu oziroma: @varninanetu

Program ozaveščanja Varni na internetu izvaja nacionalni odzivni center SI-CERT, ki deluje pod okriljem javnega zavoda Arnes. Vse aktivnosti programa financira ministrstvo za javno upravo.

Zdi se, da ste tisti, ki prodajate v spletnih oglasnikih, povsem varni, vendar ni čisto tako. Gotovo si mislite: »Kako me lahko ogoljufajo, saj jaz nič ne tvegam?« Preprosto! Prepričajo vas, da je denar že nakazan, in vi jim pošljete izdelek. Tako ste pravzaprav dvakratno ogoljufani: ostanete brez denarja, pa še izdelek jim pošljete, ki ga nato sami prodajo in zaslužijo.

Goljufi izkoriščajo najrazličnejše spletne oglasnike (bolha.com, salomon.si, avto.net ...), da vzpostavijo stik s prodajalci, katerim nato pošljejo lažna potrdila, da je denar že nakazan. Če menite, da vas ne morejo ogoljufati, se zelo motite. Na SI-CERT vsak teden prejmemo vsaj eno prijavo ogoljufanega prodajalca, ki je ostal brez izdelka. Vsem oškodovancem, ki so se obrnili na nas, svetujemo tudi prijavo na policijo, vendar je pri takšnih prevarah veliko bolje, da se jim vnaprej izognemo, namesto da naknadno poskušamo rešiti težavo.

Goljufi na spletnih oglasnikih uporabljajo dve vrsti prevar, ki pa ju spletni uporabniki lahko hitro prepoznamo, saj vedno uporabljajo iste »argumente«.

Vse je plačano, pošljite na naslov v tujino

Najprej vas prepričajo, da je denar že nakazan, zato jim pošljete izdelek. Žal prepozno ugotovite, da denarja ni na računu, goljufi pa izdelek sami prodajo naprej. V okviru tega pristopa so goljufom zanimivi predvsem oglasi za izdelke, ki jih lahko hitro prodajo naprej, denimo pametne telefone, tablice, fotografske aparate in objektive, ročne ure, tudi poročne obleke ...

Takšne goljufive »kupce« lahko hitro prepoznate, saj se običajno sploh ne pogajajo za ceno. V vseh primerih, ki smo jih obravnavali, je šlo za kupce iz tujine. Ko se dogovorite za prodajo, vam v naslednjem koraku pošljejo lažna Paypal potrdila, da je denar nakazan, ali lažna bančna potrdila. Tovrstna »potrdila« goljufi ustvarijo kar sami, pri tem pa izrabljajo dobro ime in ugled podjetij.


Lažno sporočilo Paypala vas obvesti, da so sredstva nakazana, a zadržana, dokler ne poravnate stroškov pošiljanja izdelka. Za povečavo kliknite na dokument. Vir: SI-CERT

Kupci znajo biti precej vztrajni pri svojem prepričevanju, da so denar že nakazali, vendar jim ne zaupajte in ne popustite! Vedno preverite na svoji banki ali pa neposredno na svojem PayPal računu, ali je denar res nakazan.

Zelo pogosto tudi grozijo, da ste jih okradli in da vas bodo prijavili FBI, CIA, policiji itd., vendar gre samo za pritiske, da bi se ustrašili in poslali izdelek.

Plačam še več, razliko nakažite logističnemu podjetju

Druga prevara, ki jo goljufi uporabljajo, pa lahko povzroči še precej večjo finančno škodo, saj vas prepričajo, da jim pošljete denar. V tem primeru jim izdelek, ki ga prodajate, ni tako pomemben. Obravnavali smo že primere, ko so žrtve na oglasnikih prodajale harfo, klaviaturo, kuhinjsko kredenco, skratka izdelke, za katere je jasno, da jih kupec ne bo transportiral na drug konec sveta. Tudi v vseh teh primerih je šlo za kupce iz tujine.

Najpomembnejši znak, da gre za prevaro, je ponudba kupca, da bo nakazal še več denarja, kot je postavljena cena, saj želi, da vi nakažete preplačano vsoto logističnemu podjetju za dostavo.

Nadaljnji postopek je podoben kot prej: spet pošljejo lažna PayPal ali bančna potrdila, navedena je, jasno, višja vsota, saj vas želijo prepričati, da je prištet še denar za dostavo. Vztrajno vas prepričujejo, da se bodo sredstva sprostila na vaš PayPal račun, ko nakažete denar dostavni službi.

V naslednjem koraku želijo, da preplačilo nakažete transportnemu podjetju, in sicer vedno prek plačilnega mehanizma Western Union, ki pa ne omogoča sledenja transakciji in ga zato uporabljajo spletni goljufi. Če nakažete prek Western Uniona, ste nepovratno ostali brez nakazanega denarja!

Pet načel varne prodaje prek spletnih oglasnikov

1. Nikoli in nikdar ne pošljite izdelka, dokler se stoodstotno ne prepričate, da je bil denar res nakazan! Preverite svoj bančni račun ali se vpišite v svoj PayPal račun in preverite stanje na njem. Previdno: do računa PayPal vedno dostopajte iz brskalnika ali shranjenega zaznamka, nikoli prek povezave, ki ste jo prejeli po elektronski pošti.

2. Ne zaupajte potrdilom, ki vam jih pošlje kupec, saj se lahko vsakdo hitro poigra s programom za obdelavo slik in ponaredi pošiljatelja.

3. Ne verjemite zgodbicam, obljubam, čustvenemu izsiljevanju, grožnjam z FBI, CIA, policijo! Vedno preverite, ali je denar res na vašem računu!

4. Nikoli in nikdar ne nasedajte dogovoru, da boste vrnili preplačilo za dostavo! Takoj ko vam omenijo, da denar za dostavo nakažete prek Western Uniona, je po naših dosedanjih izkušnjah precejšnja možnost, da je predlagani posel prevara.

5. Več informacij in zaščitnih ukrepov poiščite tudi v spletni oglasnikih, kjer prodajate, ali pa se obrnite na njihovo podporo uporabnikom!

Prijavi sovražni govor