Zaupanje v elektronske načine plačevanja raste tudi v Sloveniji

Lani je 46 odstotkov kupcev plačevala blago, kupljeno prek spleta, z gotovino po povzetju, leto prej je bilo takih 55 odstotkov.

Objavljeno
08. januar 2016 17.35
Poštar s kolesom na Njegoševi cesti v Ljubljani, 3.aprila 2013.
Božena Križnik
Božena Križnik

Ljubljana – Skoraj polovica slovenskih spletnih kupcev plačuje po povzetju, s kreditno kartico pa manj kot petina. V primerjavi s preteklimi leti narašča uporaba elektronskih načinov plačevanja, ki že prevladujejo na največjih evropskih spletnih trgih, ugotavljajo v podjetju Ceneje, d. o. o., v raziskavi, ki jo izvajajo skupaj z raziskovalno hišo Valicon.

Po ugotovitvah raziskave Spletni trgovec leta (STL), »ki je gonilo razvoja in zaupanja v spletno nakupovanje v Sloveniji in regiji«, je leta 2015 kar 46 odstotkov slovenskih spletnih kupcev svoje račune še vedno poravnavalo z gotovino po povzetju (poštarju ali dostavljavcu na roke), 18 odstotkov jih je za to uporabilo kreditno kartico, 15 odstotkov močno razširjeni plačilni sistem Paypal, le za malenkost manj jih je plačevalo prek predračuna. Po priljubljenosti sledijo bančna oziroma debetna kartica in moneta, hitri kredit in drugi načini plačevanja s po enim odstotkom v deležu.

Navade se spreminjajo

Odgovor na vprašanje, zakaj se Slovenci tako oklepamo gotovine, je preprost: ker smo nezaupljivi do elektronskih oblik plačevanja. Tako ni le pri nakupih po spletu, ampak tudi v fizični trgovini. Bojimo se zlorab kreditnih ali plačilnih kartic, svojih osebnih podatkov nočemo puščati na internetu. S časom pa se navade spreminjajo, zadržkov je vse manj, kar dokazuje podatek, da po spletu vsaj občasno kupuje že 85 odstotkov uporabnikov interneta.

Čeprav je prva opisana skupina skrajno previdnih oziroma nezaupljivih potrošnikov še vedno velika, pa se je struktura načinov plačevanja od lani precej spremenila. Plačilo po povzetju se je znižalo za 16 odstotkov, plačevanje s kreditno kartico pa se je kar podvojilo. Več kot leto prej kupci uporabljajo tudi Paypal (predlani le 9 odstotkov). To kaže, pravijo v podjetju Ceneje, d. o. o., da zaupanje v elektronske načine plačevanja vendarle narašča tudi med slovenskimi kupci.

Kupci erotičnih pripomočkov sramežljivi

Se pa plačilne navade kupcev razlikujejo tudi po kategorijah kupljenih izdelkov. Ni presenetljivo, da je plačilo po povzetju še vedno najbolj pogosto v kategoriji erotika (69 odstotkov), le dobra desetina kupcev za tak nakup izbere predračun. Nasprotno je predračun najpogostejši pri nakupu pisarniške opreme, Paypal pa je nadpovprečno uporabljan v kategoriji avto-moto.

Pri oblačilih in obutvi upada plačilo po povzetju, raste pa nakazilo po predračunu; tako so lani sklenili kar četrtino nakupov. V kategorijah lepota in zdravje ter otroška oprema narašča plačevanje s kreditno kartico, obratno pa je v skupini opreme za fotografiranje.

 


In kako je drugod po Evropi? Prakse so različne, tudi nekoliko lokalno obarvane. Na splošno postajajo čedalje bolj priljubljene plačilne kartice, veliko potrošnikov pa prisega na plačevanje v realnem času. V Zahodni Evropi (v Veliki Britaniji, Franciji, Nemčiji, Italiji) prevladujejo nedenarna plačila, predvsem kreditne in debetne kartice, v Vzhodni Evropi (in denimo tudi v Španiji) pa tako kot v Sloveniji še vedno plačilo z gotovino po povzetju in drugi alternativni načini. Analitiki vidijo velik potencial za rast plačevanja prek mobilnih naprav.

Prihodnost je »mobi«

V raziskavi so se ozrli tudi v prihodnost. Plačevanje po povzetju, ki je za kupca manj tvegano, se je zakoreninilo (in v deležu celo raste) v nekaterih tehničnih blagovnih skupinah (avto-moto, foto, IT-oprema). Pri drugih vrstah kupljenega blaga pa to konservativnejšo obliko plačila tudi pri nas čedalje bolj nadomešča plačevanje prek spleta in prek mobilnih naprav. Zato veliki spletni trgovci in telekomunikacijska podjetja veliko investirajo v razvoj tovrstnih rešitev.