Prva izčrpna knjiga o mostovih v slovenskem jeziku

Recenzija: Strokovno delo izkušenega strokovnjaka Milenka Pržulja
obravnava celoten proces nastajanja mostu kot inženirske kreacije

Objavljeno
21. april 2016 14.41
Gorazd Humar
Gorazd Humar

Knjiga Mostovi avtorja prof. dr. Milenka Pržulja je pomembna novost na slovenskih knjižnih policah, zlasti v strokovni literaturi iz gradbene stroke. Je knjiga, ki sistematično obdela vse faze nastanka mostne konstrukcije, od njene zasnove do končne realizacije. Hkrati je dragocen strokovni priročnik za inženirje, ki se ukvarjajo z gradnjo mostov, in učbenik za študente gradbeništva. Dopolnjujejo jo poglavja s čedalje bolj potrebnimi znanji o vzdrževanju in obnavljanju mostnih konstrukcij.

Prof. dr. Milenko Pržulj je med slovenskimi gradbinci dobro znan strokovnjak, saj je bil vrsto let svetovalec za mostove v družbi DRI, upravljanje investicij, d. o. o., Ljubljana, hkrati pa redni profesor na gradbeni fakulteti v Sarajevu. Knjiga, ki je izšla pri založbi Beletrina, je prijetna osvežitev v tehnični, zlasti gradbeni literaturi v slovenskem knjižnem prostoru, saj je poleg drugega še prva in edina te vrste, napisana v slovenščini.

To ji vsekakor daje dodatno vrednost, kajti Slovenci se ne moremo ravno pohvaliti z obsežno strokovno literaturo o gradbeništvu. Imamo nekaj svetlih izjem, vendar smo po številu strokovnih knjig s tega področja, napisanih v domačem jeziku, prav na dnu evropske lestvice. Zato je vsaka taka knjižna novost zelo dobrodošla.

Slovenci sicer imamo mednarodno priznanega strokovnjaka gradbene stroke, ki je pred dobrimi stotimi leti objavil osem obsežnih knjig, ki so takrat veljale za najpomembnejša strokovna dela o gradbenem inženirstvu v evropskem merilu, a so bile napisane v nemščini. To so knjige našega rojaka inženirja Mihaela Štruklja (1851–1923), ki se je rodil v Logu pod Mangartom. Postal je prvi profesor za mostove na helsinški univerzi in bil ustanovitelj tamkajšnje stolice za mostove. Njegove knjige še danes citirajo v številnih strokovnih delih povsod po Evropi.

Čeprav so Mostovi prof. dr. Milenka Pržulja prevedeni iz srbskega jezika in so v izvirni obliki leta 2014 izšli v Beogradu, jih imamo lahko za povsem slovensko delo, saj je večinoma nastalo v Sloveniji, kjer avtor že nekaj desetletij živi in deluje.

Knjiga na 720 straneh obravnava vsa pomembna vprašanja nastanka nove mostne konstrukcije. Sistematično je urejena v 15 poglavij, ki si sledijo logično in pregledno; prav nič ni prepuščeno naključju. V njej predstavljena strokovna vprašanja lahko naniza le nekdo z velikim strokovnim znanjem in bogatimi izkušnjami, ki mu pedagoška metodika podajanja snovi ni tuja. Profesor Pržulj vse to uspešno združuje, zato je njegova knjiga zvest odsev njegovih pogledov na mostno inženirsko in konstruktorsko problematiko.

Avtor predstavlja tudi zanimivo vez med nekdanjo in po vsem svetu uveljavljeno jugoslovansko mostno šolo in sedanjim časom. V obdobju nekdanje Jugoslavije so nastale nekatere izjemno zanimive in napredne mostne konstrukcije, ki so imele primat tudi v svetovnem merilu. Naj omenim samo jekleni most Gazela v Beogradu in ločni betonski most na hrvaški otok Krk.

Jugoslovanska mostna šola je pustila številne sledi tudi v današnjem času, pa čeprav je znanje o mostogradnji v zadnjih dveh desetletjih močno napredovalo. Med izstopajočimi mostovi iz obobja nekdanje Jugoslavije naj izrecno omenim še vitek, eleganten jekleni most Ostrvo čez akumulacijsko jezero Jablanica, ki je eno najzanimivejših konstruktorskih del profesorja Pržulja.

Strokovni vrednostni sistemi

Knjigo Mostovi najbolj karakterizirajo vsaj trije strokovni vrednostni sistemi, ki se tako eksplicitno kot implicitno prepletajo skozi njeno vsebino.

• Vsebina je nanizana v takšnem vrstnem redu, da bralcu ponuja vpogled v celoten proces nastanka mostne konstrukcije, od projektiranja, gradnje v konstrukcijskem smislu in izbire tehnoloških rešitev, do gospodarjenja z mostovi in načina obnove dotrajanih mostov. Vse faze nastanka mostne konstrukcije so komplementarni del ustvarjalnega procesa, nobene ni mogoče izpustiti ali preskočiti. To se iz konteksta celotne knjige povsem jasno vidi in avtor ves čas opozarja na spoštovanje strokovnih pravil, katerih upoštevanje je nujno za nastanek dobre mostne konstrukcije.

• Pozoren bralec ne more prezreti, da je inženir Pržulj tudi univerzitetni profesor, torej pedagog, ki predava mostno inženirstvo. To je vidno na vsaki strani knjige, saj avtor posveča posebno pozornost didaktičnemu vidiku. Z jasnostjo in urejenostjo poglavij je tako ustvaril strokovno delo, ki je hkrati odličen učni pripomoček. Zaradi načina podajanja snovi skozi poglavja pa imajo Mostovi v slovenskem prostoru še poseben pomen: so odličen didaktični pripomoček za vse, ki študirajo gradbeništvo, hkrati pa strokovni priročnik za tiste, ki se s projektiranjem in gradnjo mostov poklicno ukvarjajo.

• Ker profesorja Pržulja poznamo kot izvrstnega projektanta in konstruktorja številnih zahtevnih mostnih konstrukcij, zraslih v nikdar enakih razmerah, lahko rečemo, da so Mostovi tudi objektiven in skrbno filtriran zbirnik njegovih lastnih inženirskih izkušenj. To je morda najopaznejše v nenehnem, a dobro utemeljenem poudarjanju, kako pomemben je koncept neke nove mostne konstrukcije, z upoštevanjem tako estetskega in konstruktorskega vidika kot tudi pomena njene trajnosti.

S pravo konceptualno izbiro mostu so že v osnovi rešeni številni problemi nastanka nove mostne kreacije, pri kateri njena estetska vrednost ne sme biti podrejena konstruktorski zasnovi. Skratka, konceptualna rešitev je najpomembnejši del projekta mostu. Hiter razvoj teorije konstrukcij, združen z računalniško podprtimi rešitvami, je povsem na obrobje odrinil globlji občutek za spoštovanje tradicije konstruiranja in oblikovanja mostov. Toda avtor poudarja ključno misel, da je konstruktor veliko več kot le statik. Statika je konstruktorju le v pomoč, nikakor pa ne izključujoče glavno vodilo pri nastanku nove mostne konstrukcije.

Knjigo lahko ocenjujemo tudi po vrsti drugih kriterijev, saj je njena sporočilna vrednost večplastna. Posebna pozornost je namenjena trajnosti mostov in kvaliteti gradnje. Pri tem Pržulj svari pred napačno mislijo, da so mostovi zgrajeni za večno in da v svojem življenjskem ciklu ne potrebujejo vzdrževanja. Prav poglavje o gospodarjenju z mostovi v ekonomskem smislu je element, ki knjigo dodatno bogati. Vrednost mostu se v času največkrat pokaže po kriteriju njegove gospodarnosti in minimalne potrebe po vzdrževanju. Tako zgrajeni mostovi močno vplivajo na denarna sredstva, ki jih naša država pogosto po nepotrebnem namenja za obnovo neustrezno zgrajenih mostov. Profesor Pržulj o tem vidiku gospodarjenja z mostovi veliko ve, saj se je v Sloveniji vrsto let poklicno ukvarjal tudi s tem pomembnim strokovnim vprašanjem.

Knjiga Mostovi je pomembna pridobitev slovenskega knjižnega prostora, saj se je avtor v njej lotil obravnave celotnega procesa nastajanja mostu kot inženirske kreacije. To je prva strokovna knjiga, ki v slovenskem jeziku sistematično obravnava mostno problematiko v vseh njenih fazah. Hkrati je pomemben učni pripomoček tako za študente gradbeništva kot strokovni priročnik za inženirje v praksi. In zaradi izpolnjevanja obeh izhodiščnih kriterijev prav nič ne trpi njena strokovna vrednost; naredi jo kvečjemu še bolj univerzalno in uporabno. Prav takšno torej, kakršno potrebujemo vsi gradbeniki.

Gorazd Humar, univ. dipl. inž. grad.