Kako velika je vloga Slovenije v digitalnem izobraževanju

Odprt dostop do izobraževalnih virov temelji na slovenskem znanju o informacijskih tehnologijah

Objavljeno
27. november 2014 14.35
Davor Orlič in Mitja Jermol. Ljubljana 21. november 2014.
Lidija  Pavlovčič, Znanost
Lidija Pavlovčič, Znanost
»V Evropi smo ena najmočnejših raziskovalnih skupin na področju umetne inteligence in imamo priložnost, da v digitalnem izobraževanju Slovenija postane prva na svetu,« pripoveduje mag. Mitja Jermol, vodja Centra za prenos znanja na IJS. Povod za pogovor je bila ustanovitev Unescove katedre za odprto izobraževanje na IJS.

Formalna podlaga za ustanovitev katedre je sporazum, ki sta ga septembra letos podpisala generalna direktorica Unesca Irina Bokova in direktor Instituta Jožef Stefan (IJS) Jadran Lenarčič, dejanska podlaga pa so dosežki Centra za prenos znanja na področju informacijskih tehnologij, ki deluje v sklopu Laboratorija za umetno inteligenco. Nosilec Unescove katedre za odprto in brezplačno izobraževanje je postal mag. Mitja Jermol, ki skupaj z Davorjem Orličem, vodjem projekta Opening up Slovenia, pojasnjuje, zakaj je Unesco izbral prav IJS za sedež nove katedre. Pozornost in zaupanje so vzbudili predvsem z uspešnimi projekti in nagradami.

Prehiteli celo ameriški MIT

»Na Odseku za umetno inteligenco in Centru za prenos znanja nas dela približno 60 strokovnjakov za informacijske tehnologije. V svetovne in evropske tokove smo vpeti že dobro desetletje. Začelo pa se je tako, da smo leta 2002 razmišljali o tem, da bi predavanja na inštitutu in dobre projekte posneli in jih prek portala pokazali tudi drugim. Idejo smo uresničili leta 2003 z zagonom portala VideoLectures.Net in tako prehiteli celo ameriški MIT (Massachusetts Institute of Technology), ki je razvijal podobno idejo kot mi. Sami smo razvili celoten servis za portal, od programske opreme do prvih poskusov avtomatskega prevajanja predavanj, in tako smo postali zanimivi za druge institucije,« povzema začetke mag. Mitja Jermol.

Najprej so jih poiskale ameriške univerze, ki so namenjale veliko pozornost odprtemu izobraževanju. Svoje vsebine so začele prenašati na portal VideoLectures.Net, ki je iz začetnega prototipa postal, kot pravi mag. Jermol, »resna zadeva«. Po enajstih letih delovanja ponuja zdaj približno 20.000 videoposnetkov.

Nagrada Unesca za portal VideoLectures.Net

Za portal so se leta 2004 začele zanimati tudi mednarodne konference, ki so želele, da bi njihove vsebine postale bolj odprte in dostopne širši javnosti, ne samo izbrancem. To storitev, ki zajema snemanje dogodka, ustrezno obdelavo, tako da je posnetek kakovosten, in objavo na portalu, organizatorji konferenc plačajo. Dostop do vsebin na portalu je brezplačen, kar je tudi bistvena značilnost odprtega izobraževanja. Center za prenos znanja s to tržno storitvijo in seveda z vrsto drugih projektov, predvsem evropskih, dosega zavidljivo samostojnost pri financiranju: 97 odstotkov finančnih virov pridobijo zunaj Slovenije.

Za portal VideoLectures.Net je Center za prenos znanja leta 2009 na World Summit Award prejel nagrado Unesca, eno od štirih v kategoriji ponujanja znanstvenih vsebin. Mag. Jermol: »Tako smo postali pomemben igralec v svetovnem merilu. Odprlo se nam je sodelovanje z univerzo Berkeley in njenim gibanjem Opencast, kjer smo skupaj s 13 izbranimi univerzami začeli razvijati odprti software za institucije, in sicer tako, da bi predavanja in druge dogodke snemali avtomatsko. Uspelo nam je razviti tak sistem, ki ga uporablja že več kot sto univerz po svetu.«

Sledila je še ena nagrada Unesca, in sicer leta 2013, ko je Unesco med zmagovalci vseh prejšnjih let izbral najboljšega iz vsake kategorije. Zmagovalec v kategoriji znanstvenih vsebin je postal Center za prenos znanja informacijskih tehnologij IJS z VideoLectures.Net; to je še utrdilo njihovo prepoznavnost v svetu. Po tej nagradi je Unesco predlagal centru, da bi jim pomagali pri vzpostavitvi mobilnega in odprtega izobraževanja v tretjem svetu.

Za spremembo tradicionalnega sistema

Center je svojo vodilno vlogo na področju informacijskih tehnologij utrjeval tudi s sodelovanjem v različnih evropskih projektih; med drugim uporablja njihova strokovna znanja evropska komisija. Prav iniciativa evropske komisije za odprto izobraževanje je spodbudila mag. Mitja Jermola in njegovega sodelavca na IJS Davorja Orliča, da bi razvili »enkratno zgodbo, ki bi privabila kapital in ljudi, da pridejo v Slovenijo«.

Prvi korak pri sestavljanju izjemne zgodbe o vzpostavitvi odprtega izobraževanja, ki bi dopolnjevalo tradicionalno, so bili njuni obiski rektorjev vseh štirih slovenskih univerz, ljubljanske, mariborske, primorske in goriške.

»Rektorji so idejo z navdušenjem osvojili,« se spominja Orlič. Odzive odobravanja sta požela tudi v vrtcih ter osnovnih in srednjih šolah, kjer so podobno kot na univerzah ponavljali, da je »treba nekaj spremeniti«. Za idejo sta se ogreli Gospodarska zbornica Slovenije kot predstavnica gospodarstva in Pošta Slovenije, ki je ponudila znanja in storitve informacijske infrastrukture.

Omrežje od vrtcev do univerz

Davor Orlič: »Želela sva pritegniti čim več deležnikov izobraževanja, od vrtcev navzgor, in dodatno še podjetja. Vsi se namreč zavedajo, da je izobraževanje ena od prioritet pri človeških virih.« Oba sta vsem sogovornikom jasno povedala še tri ključna sporočila: prvič, da ne gre za to, da bi delili denar med seboj, drugič, da ne želijo prepirov, ker bodo s to iniciativo na očeh sveta in Evrope, in tretjič, da želijo sodelovati z normalnimi ljudmi. Navedeni pogoji oziroma sporočila, ki sta jih predstavila sogovornikom v izobraževalnih ustanovah, so bili povsod odlično sprejeti, kot nekaj povsem normalnega. Tako je nastala podlaga za iniciativo Opening up Slovenia.

Ker se pri načrtovanih spremembah lahko pogosto zatakne pri zakonodaji, so k projektu nazadnje povabili še ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport in dobili izredno pozitiven odziv ministra prejšnje vlade. Ta je potem svoje evropske kolege, torej ministre za znanost v EU, obvestil, da pobuda Opening up Slovenia pomeni strateško odločitev naše države za odprto izobraževanje. Tako je tudi slovensko ministrstvo za znanost postalo njihov partner pri pilotnem projektu, ki je od začetne pobude o nujnih spremembah v rigidnem sistemu izobraževanja preraslo v študijo primera oziroma case study, pomembnega za celotno EU.

Slovenija se odpira

»Slovenija je zdaj edina država na svetu, ki na nacionalni ravni in z vsemi deležniki v izobraževanju od spodaj navzgor gradi odprto izobraževanje,« razlaga Davor Orlič, projektni vodja Opening up Slovenia in poslovni direktor fundacije Knowledge 4 All, ki je nastala na pobudo IJS. Fundacija s sedežem v Londonu, ki povezuje laboratorije in eksperte za umetno inteligenco v Evropi, sodeluje tako pri iniciativi Opening up Slovenia kot pri Unescovi katedri, ki je uradno začela delovati 1. oktobra letos.

Oba, tako mag. Mitja Jermol kot Davor Orlič, tudi menita, da se je s katedro na trgu izobraževanja povečala prodornost Centra za prenos znanja ter Instituta Jožef Stefan in prepoznavnost Slovenije kot pomembne sile na področju informacijskih tehnologij.