Z granatnim jabolkom proti staranju

Medsebojno delovanje posebne molekule, ki jo najdemo v granatnem jabolku, in bakterij v črevesju utegne imeti zaščitni učinek na celice.

17. avgust 2016 16.40
Silvestra Rogelj Petrič

Ljubljana - Snovi v granatnem jabolku zavirajo proces staranja pri nekaterih organizmih in morda tudi pri ljudeh, poročajo raziskovalci z zveznega inštituta za tehnologijo v Lozani (EPL). Ugotovili so namreč, da medsebojno delovanje posebne molekule, ki jo najdemo v granatnem jabolku, in bakterij v črevesju utegne imeti zaščitni učinek na celice.

Za granatno jabolko po ljudskem izročilu že od nekdaj velja, da zavira staranje, če ga pojemo v dovolj velikih količinah, vendar pa to prepričanje ni bilo podprto z znanstvenimi dokazi in mehanizmi, po katerih bi granatno jabolko res tako učinkovalo.

Da bi preverili, koliko znanstvene osnove je v ljudski tradiciji o učinkih granatnega jabolka proti staranju, so raziskovalci z EPL proučili načine, kako ta sadež vpliva na telo tistega, ki ga je zaužil. Raziskavo so opravili na živalskih modelih in ugotovili, da molekule, ki jih vsebuje granatno jabolko, res krepijo zdravje celic, tako da preprečujejo kopičenje disfunkcionalnih mitohondrijev.

Membranske strukture za ustvarjanje energije celic

Mitohondriji so membranske strukture, odgovorne za ustvarjanje energije za delovanje celic. Obstajajo v vseh živih celicah, kjer se ves čas obnavljajo, zato da vitalne funkcije lahko potekajo neprenehoma. Pri starejših ljudeh pa mitohondriji postanejo manj učinkoviti in se začnejo kopičiti v celicah. Številna tkiva in mišice zato oslabijo. Rezultati švicarske raziskave, objavljeni v reviji Nature Medicine, navajajo možnost, da granatno jabolko lahko upočasni opisani proces degradacije mitohondrijev in s tem prepreči staranje celic.

Švicarski raziskovalci so ugotovili, da molekule iz granatnega jabolka, imenovane elagitanini, reagirajo z nekaterimi bakterijami v črevesju črvov C. elegans in v črevesju miši. V teh reakcijah nastaja molekula urolitin A, za katero je znano, da dobrodejno vpliva na zdravje organizma. »To je edina znana molekula, ki lahko znova spodbudi proces obnavljanja mitohondrijev,« pojasnjuje soavtor članka v reviji Nature Medicine Partick Aebischer. »To je popolnoma naravna snov, njen učinek pa je izrazit in merljiv.«

Življenjska doba črvov, ki so jih v tej raziskavi izpostavili povečani množici molekul urolitin A, se je podaljšala za 45 odstotkov v primerjavi s kontrolno skupino. Podobne rezultate so dobili v poskusih na miših. Starejše miši, stare približno dve leti, so živele za 42 odstotkov dlje kot miši podobne starosti v kontrolni skupini. Spodbudni rezultati so odprli pot tudi za preizkus teh snovi na ljudeh. »Dejstvo, da smo ugotovili podobno učinkovanje teh molekul pri dveh evolucijsko zelo oddaljenih vrstah organizmov, nas navdaja z upanjem, da lahko podobno delujejo tudi na ljudi,« meni Johan Auwerx, eden od raziskovalcev v tej raziskavi.

Urolitin A je torej po ugotovitvah raziskave pomembno sredstvo proti staranju celic in granatno jabolko bi tako lahko postalo osnova za nove načine zdravljenje. Vendar samo prehrana z granatnimi jabolkami ne bo zadostovala, da bi ustavili oziroma upočasnili proces staranja. Snovi iz tega sadeža morajo namreč reagirati s povsem določenimi bakterijami v črevesju. Preizkusi na ljudeh naj bi zdaj pokazali, katere bakterije so potrebne v črevesju, da z uživanjem granatnih jabolk lahko sprožimo proces upočasnitve staranja.
ebuje vzdrževanje ali popravilo.