Vsak avtomobil ima najmanj en njihov produkt

Delove podjetniške zvezde: Polycom je lani postavil 12 milijonov evrov vredno tovarno 4.0, čez dve leti bodo zgradili novo v Mehiki.
Objavljeno
05. julij 2018 08.20
Posodobljeno
19. julij 2018 10.19
Iztok (na levi) in Igor Stanonik: »Če bi šlo za denar, bi podjetje že zdavnaj prodala.« FOTO: Roman Šipić
Poljane nad Škofjo Loko – Polycom, podjetje v lasti bratov Igorja in Iztoka Stanonika, razvija in proizvaja izdelke za avtomobilistično industrijo. Vsak avtomobil na svetu ima vgrajen najmanj en Polycomov izdelek.



Prvi produkt družine Stanonik je bil higienski ugaševalnik cigaret, ki pa na velikem trgu Jugoslavije ni bil tržno uspešen. Začeli so razvijati plastične ročaje za leseno pohištvo, ki so imitirali podobo lesa. To je bil njihov prvi uspešen posel, v garažni delavnici sta takrat poleg bratov pomagala še njuna starša.

Sčasoma so plastične ročaje začela izdelovati mnoga druga podjetja, zato sta sprejela svojo prvo strategijo – nič več ne bodo izdelovali enostavnih nizkocenovnih izdelkov, le še produkte z visoko dodano vrednostjo. Leta 1990 so vzpostavili prvi stik z avtomobilsko industrijo in od takrat so se razvijali le na tem področju.


V načrtu nova tovarna v Mehiki


V Sloveniji se v dejavnosti brizganja zahtevnih tehničnih proizvodov uvrščajo na sam vrh v panogi. V EU dobavljajo največjemu dobavitelju amortizerjev na svetu in so njihov največji dobavitelj. Delež izvoza znaša 81 odstotkov. Poleg na trge EU izvažajo še na trge Severne in Srednje Amerike ter Azije. Prek madžarskega kupca izvažajo tudi na Japonsko.

Njihov strateški partner v Mehiki si želi, da bi imeli proizvodnjo bliže, zato do leta 2020 tam načrtujejo zagon nove tovarne, ki jo bodo zgradili sami. Iz Slovenije bodo tja napotili, vsaj v začetku, nekaj visoko usposobljenega kadra, ki bo v oporo zaposlenim domačinom. Zgolj z zavezujočo pogodbo njihovega partnerja bodo tam ustvarili vsaj tri milijone evrov prometa na leto. Ves razvoj, v katerega vlagajo sedem odstotkov prihodkov, bo ostal v Sloveniji.

Konec preteklega leta so se preselili v novozgrajeni proizvodno-poslovni objekt, ki je učni primer digitalizirane tovarne. Investicija je bila vredna 12 milijonov evrov. V njej v prihodnjih petih letih načrtujejo izdelavo le še zahtevnih hibridnih izdelkov z visoko dodano vrednostjo, katerih kontroling bodo prevzele kamere. Zaradi avtomatizacije in digitalizacije, ki so jo začeli uvajati že pred desetimi leti, se število zaposlenih ne zmanjšuje, obratno, od leta 2014 do danes so jih povečali za 100, to pa predvsem na račun novih kupcev. Lani so ustvarili 31,2 milijonov evrov prihodkov.

Zaradi uvajanja naprednih tehnologij je proizvodni proces fizično nezahteven in zato primeren tudi za ženske. V proizvodnji in v upravi imajo tako polovico žensk. »Ženske so veliko bolj natančne, marljive in odgovorne,« pojasni Igor Stanonik.


Slovenski delavci veliko boljši


Največje tveganje njihovega poslovanja je pomanjkanje kadrov. »Skoraj nemogoče je dobiti ljudi, ki bi bili primerno izobraženi in bi privolili v triizmensko delo. Slovenci niso več pripravljeni delati ponoči,« pojasnjuje Igor Stanonik in dodaja: »Drži pa, da ravno vsak ne more operirati z robotom, ki je vreden več sto tisoč evrov, lahko tudi pol milijona.«

image
Največje tveganje poslovanja podjetja Polycoma je pomanjkanje kadrov. Kot pravijo, je skoraj nemogoče dobiti ljudi, ki bi bili primerno izobraženi in bi privolili v triizmensko delo. FOTO: Roman Šipić/Delo


V prihodnosti načrtujejo uvoz kadrov iz tujine. Prvih šest delavcev, polovico je žensk, bo k njim prišlo v dveh mesecih, takoj zatem bodo rekrutirali naslednjih šest. Kljub temu pa to ne rešuje pomanjkanja ljudi, ki jih potrebujejo za izdelovanje orodja za svoje izdelke.

Ljudi z orodjarskim znanjem ni dobiti niti v BiH niti v drugih državah. »V BiH, Srbiji, Romuniji, Bolgariji, na Slovaškem, Madžarskem niso imeli veliko orodjarske tradicije,« pojasnjujeta brata Stanonik.
Drugačna je tudi mentaliteta. »Slovenski delavec se ob napaki vznemiri. V Sloveniji so ljudje odgovorni, raje potegnejo za kakšno uro, le da je delo dokončano.«

Čeprav bi podjetje lahko kadarkoli prodala in s tem zagotovila sebi, svojim otrokom in vnukom, da jim nikoli več ne bi bilo treba delati, pa tega nikakor nimata v načrtu. »Če bi šlo za denar, bi podjetje že zdavnaj prodala. Pomembno je, da počneš nekaj, kar ti je v zadovoljstvo in je v zadovoljstvo ljudem, ki jih zaposluješ. Od nas je odvisnih 250 družin in še vse družine naših dobaviteljev,« pravi Iztok Stanonik. Njegov brat pa k temu dodaja: »Podjetje je kot otrok. Vzgajaš ga in tudi, ko je odrastel, se mu ne odrečeš.«

Polycom je drugo od desetih podjetij, ki jih nominiramo za izbor Delova podjetniška zvezda in ki jih bomo na teh straneh predstavili vsak četrtek.