Lahko bi jim rekli tudi zdravilci vode

Controlmatik ABW že 30 let z visokotehnološkimi metodami izboljšuje kakovost vode tako v pipah kot v bazenih in industrijskih objektih.
Fotografija: Podjetje Controlmatik je močno prisotno na področju obdelave pitne in sanitarne vode, odpadnih voda, v kemični industriji, pri proizvodnji električne energije in obdelavi bazenskih voda. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo
Odpri galerijo
Podjetje Controlmatik je močno prisotno na področju obdelave pitne in sanitarne vode, odpadnih voda, v kemični industriji, pri proizvodnji električne energije in obdelavi bazenskih voda. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo

Podjetje Controlmatik ABW, ki je deseto v vrsti podjetij, nominiranih za Delovo podjetniško zvezdo, ima vodilno pozicijo na trgih držav nekdanje Jugoslavije, s svojimi rešitvami pa je prisotno kar na 40 trgih po vsem svetu. Vladimir Boben, ustanovitelj in lastnik podjetja, je v sedemdesetih letih delal na področju izboljšave kakovosti vode, ko se je ameriški ponudnik naprav za analiziranje in čiščenje vode odločil za umik iz evropskega trga, zato naprave praktično ni bilo mogoče več dobiti. Odločil se je, da jo bo naredil kar sam.

Do danes, ko je Vladimir Boben že v pokoju in podjetje več kot uspešno vodi njegov sin Anže Boben, so bili njihovi izdelki učinkovito vpeljani v številnih domačih in mednarodnih projektih in raznih aplikacijah. Uveljavljeni so na področju obdelave pitne in sanitarne vode, obdelave odpadnih voda, v kemični industriji, pri proizvodnji električne energije in obdelavi bazenskih voda.


 

Ne želijo biti največji, ampak najboljši


V zadnjih štirih letih so podvojili prihodke – z 1,6 milijona na 3,2 milijona evrov, in pri tem ustvarili 176.809 evrov dobička. V razvoj investirajo od deset do 30 odstotkov prihodkov, kar je izjemno visok delež. Imajo 30 zaposlenih, vsak od njih ustvari malo pod 40.000 evrov dodane vrednosti. Kot pravi direktor Anže Boben, ki je v podjetju odgovoren tudi za prodajo na tuje trge, imajo veliko povpraševanja, a se v velike projekte, ki bi jim prinesli visoko rast, ne spuščajo.

Podjetje se vse bolj osredotoča na individualizirane rešitve za svoje stranke, pravi direktor Controlmatika Anže Boben. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo
Podjetje se vse bolj osredotoča na individualizirane rešitve za svoje stranke, pravi direktor Controlmatika Anže Boben. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo


»V tem trenutku bi lahko vzeli kar nekaj večjih projektov, pa smo jih zavrnili. Že ko vzamemo nekaj malo večjih, vidimo, da v podjetju nastane problem. Ljudje postanejo preveč obremenjeni z delom, prihaja do slabe volje, živčnosti in tudi do padca kvalitete opravljenega dela. To nam ne ustreza. Preprosto ne želimo biti največji, želimo biti najboljši.«


Storitivizacija kot poslovni model


Tudi zaradi tega se osredotočajo na individualizirane rešitve za svoje stranke in se vedno bolj usmerjajo v poslovni model t. i. storitivizacije, ko stranki za določen mesečni znesek nudijo kakovostno vodo, naj bo to v hotelskih ali olimpijski bazenih, krajevnih ali državnih vodovodih ali industrijskih objektih.

S tem, ko se stalno prilagajajo strankam, da proizvedejo izdelek po njihovih željah in potrebah, se močno razlikujejo od konkurence, ki v večini proizvaja standardne izdelke. »V tujini se kaže, da konkurenco, ki je že prisotna, počasi izpodrivamo z inovativnimi rešitvami, predvsem pa s prilagajanjem našim strankam, kar drugim ne uspeva. Smo med najboljšimi desetimi podjetji na svetu, ki proizvajajo opremo za doziranje plinov, recimo plinskega klora za dezinfekcijo vode.« Usmerjenost v iskanje individualiziranih rešitev pa je tudi recept za zadržanje dobrih kadrov, ki jim tako v Controlmatiku ni nikoli dolgčas. V dvajsetih letih so v podjetju prekinili le tri zaposlitve.

V podjetju Controlmatic v razvoj investirajo od 10 do 30 odstotkov prihodkov. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo
V podjetju Controlmatic v razvoj investirajo od 10 do 30 odstotkov prihodkov. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo


Približno tri četrtine izdelkov izvozijo na tuje trge, sami ali prek distributerjev, ena četrtina pa se proda na slovenskem trgu. Izvažajo v Egipt, Francijo, Nemčijo, Nizozemsko, Rusijo, Anglijo, Turčijo, Indijo, Malezijo, Vietnam, Singapur, Romunijo, Hrvaško, Srbijo, Mauritius, Finsko, Italijo, Libanon, Indonezijo, Združene Arabske Emirate, Bangladeš, Republiko Južno Afriko itd. Letno poslujejo s 500 do tisoč kupci, kar pomeni, da se vsekakor zavedajo pomena diverzifikacije in razpršenosti trgov in kupcev.
V Sloveniji so vodilni, edini z lastnim razvojem, proizvodnjo, prodajo in montažo v segmentu naprav za doziranje in meritve pri kemijski pripravi vode. Ker so to sliši malo preveč inženirsko, Anžeta Bobna povprašamo, kaj v resnici počnejo. »Vodo rešujemo umazanije, včasih fekalij, včasih šamponov in agresivnih kmetijskih škropiv, včasih pa je voda zelo čista, pa jo stranka želi obogatiti z minerali.«


Problemov z vodo ne bo zmanjkalo


Problemov z vodo na svetu ne manjka, pravi sogovornik, zato so v podjetju prepričani, da jim dela ne bo zmanjkalo. V zadnjih petih letih so poleg proizvodnje izdelkov svoje delovanje intenzivno širili na področje celovite rešitve. »V Sloveniji se ne zavedamo, kako veliki problemi so drugje. Ko prodajamo izdelke partnerjem v tujini, ki v drugih delih sveta nudijo celovite rešitve, vidimo, kaj vse se dogaja in kako veliki problemi so. V Sloveniji gre okoli 90 odstotkov vode, ki jo splaknemo v kanalizacijo, skozi čistilne naprave in ta voda se potem mirno lahko spusti nazaj v reke, ker je prečiščena. Na tem področju imamo že uveljavljene standarde zahodne Evrope, ki jih lahko najdemo le še v ZDA, drugje pa je praksa spuščanja umazane vode nazaj v naravno okolje še zelo pogosta. Že v sosednji Hrvaški, kjer so imeli letos velike težave z izpuščanjem fekalij v morje,« pravi Anže Boben.

S tem, ko se stalno prilagajajo strankam, da proizvedejo izdelek po njihovih željah in potrebah, se močno razlikujejo od konkurence, ki v večini proizvaja standardne izdelke. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo
S tem, ko se stalno prilagajajo strankam, da proizvedejo izdelek po njihovih željah in potrebah, se močno razlikujejo od konkurence, ki v večini proizvaja standardne izdelke. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo


Ozaveščenost o tem, da je treba z vodo ravnati preudarno, je postala večja, nam zaupa. »Ljudje se zavedajo, da je potrebno z vodo varčevati in jo vračati nazaj v okolje. Zaradi tega so se tudi razvile napredne tehnologije filtracije vode in njenega vračanja. Včasih smo, recimo iz kanalizacij in industrijskih objektov, umazano vodo spuščali v čisto. A nismo se zavedali, da vse to pride nazaj, prek izhlapevanja in podtalnice. Grozno. A tako je še marsikje po svetu.« Poleg tega, kot nadaljuje sogovornik, se je v zadnjih desetletjih zelo povečala onesnaženost, ki jo povzročajo industrijske kemikalije, šamponi, odplake in škropljenje v kmetijstvu.



Tako so, recimo, v Abu Dabiju v enem izmed večjih projektov sanirali vodovod. »Voda tam prihaja po dolgih cevovodih in je zelo onesnažena. Naše delo je bilo, da smo vodo filtrirali in pripravili za pitje. Še večji projekt je bil v Egiptu v Aleksandriji, kjer imajo zelo umazano vodo. Tam vodo črpajo iz rek, kjer poleg neznosno velikih količin različnih odpadkov najdemo tudi mrtve živali, konje itd.. Takšno vodo tam uporabljajo kot pitno vodo. Ker finančno ne zmorejo pokriti celovitih projektov, ki bi jim omogočili normalne sisteme za črpanje, filtracijo in čiščenje vode, probleme rešujejo z nenormalnimi količinami klora.«


Velika donacija ob poplavah na Balkanu


Podjetje Controlmatik deluje tudi dobrodelno. Ob poplavah v Srbiji ter Bosni in Hercegovini so priskočili na pomoč z donacijo nujno potrebne opreme za čim hitrejšo ponovno oskrbo s pitno vodo za vse prebivalce na prizadetih območjih. Zahvale so deževale od vodstev vodovodov v mestih Obrenovac, Rača, Krupanj, Zavidovići in mnogih drugih. Podjetje tudi sponzorira športna društva in klube (košarka, plavanje, konjeništvo, hokej), predvsem panoge, v katerih se udejstvujejo otroci zaposlenih.

Podjetje Controlmatic iz Domžal je prisotno na 40 trgih po vsem svetu. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo
Podjetje Controlmatic iz Domžal je prisotno na 40 trgih po vsem svetu. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo


Prizadevajo si za to, da v svojih produktih uporabljajo materiale, ki se dajo reciklirati in nameniti ponovni uporabi. Ravno tako se pri embaliranju držijo načela ponovne rabe embalaže, dobaviteljske embalaže pa poskušajo uporabiti za pakiranje lastnih izdelkov.

Komentarji: