Pipistrel razvija veliko brezpilotno letalo

Ivo Boscarol: Pipistrel bo postalo eno večjih slovenskih podjetij in vodilno pri električnih pogonih
Fotografija: Ivo Boscarol: »V Ajdovščino se na delo vozi tudi veliko Italijanov, sem so se preselili iz Švice, Nemčije, Kanade, Norveške, Srbije.« FOTO: Uroš Hočevar
Odpri galerijo
Ivo Boscarol: »V Ajdovščino se na delo vozi tudi veliko Italijanov, sem so se preselili iz Švice, Nemčije, Kanade, Norveške, Srbije.« FOTO: Uroš Hočevar

Ajdovščina – Pipistrel za indijskega kupca razvija veliko brezpilotno letalo. To bo letelo že konec leta, serijska proizvodnja pa se bo začela v treh letih, je napovedal Ivo Boscarol, direktor ajdovskega proizvajalca letal. Ta bo po njegovih besedah v prihodnjih petih letih verjetno postalo eno večjih slovenskih podjetij, izdelovalo bo tudi potniška letala in bo vodilno na področju električnih pogonov.

Avtonomna letala so za Pipistrel nov segment. »Za partnerja, ki ga ne morem imenovati, razvijamo zelo zanimiv program, ki bo v prihodnjem desetletju ali več podjetju ponujal veliko tržno prepoznavnost in precej novih zaposlitev,« pravi Boscarol. To bodo petnajstmetrska brezpilotna letala, namenjena nadzoru meje, oceanov in tako naprej. V zraku bodo lahko do 50 ur in letela bodo do 5000 kilometrov daleč.

Potem ko so osvojili indijsko vojsko, se z avtonomnimi letali podajajo v civilno sfero. Nadaljujejo tudi razvoj letalnika z navpičnim vzletanjem in pristajanjem za Uber oziroma zračnega taksija. Zdaj preverjajo izračune na manjšem modelu, do leta 2020 mora poleteti prototip vertikalnega letalnika. Do leta 2025 pa bo moralo biti to plovilo certificirano in pripravljena serijska proizvodnja. Plovilo bo izdelano po letalskih standardih, kjer so velike zahteve po varnosti, proizvodnja pa bo bolj podobna avtomobilski, pravi Boscarol: »Imamo velik izziv, kako načrtovati letalnik, da ga bomo lahko izdelovali v večjih serijah, kot so se kdajkoli izdelovala letala. Letalniki ne bodo smeli biti dragi, ker bodo taksiji. Zato se pogovarjamo s proizvajalcem avtomobilov in avtomobilskih delov,« je povedal Boscarol. Sodelujejo tudi z Elanom, ki ima znanje o serijski proizvodnji in podobnih materialih, denimo za vetrne elektrarne za Siemens, kot se uporabljajo v letalski industriji.

»Dvesto kilometrov na uro« se po sogovornikovih besedah nadaljuje tudi projekt v kitajskem Jurongu, kjer je Boscarol s kitajskim partnerjem aprila letos postavil temeljni kamen za tovarno letal. Iz nje bo na kitajsko nebo – večji trg za letala kot ves preostali svet skupaj – na leto poletelo do 800 električnih dvosedežnih letal Alpha in hibridnih štirisedežnih letal Panthera. Tovarna je del projekta, ki vključuje kompleks z letališčem, letalsko šolo, luksuznimi vilami, stanovanji in nakupovalnim središčem. V ajdovskemu podjetju pa tudi za Kitajce razvijajo še 19-sedežno letalo z dosegom do 500 kilometrov za prevoze med kitajskimi mesti. To bo največje električno letalo.

»Zaradi vseh teh projektov bo Pipistrel imel eksponentno rast ne v odstotkih, ampak v faktorjih. Naši prihodki se bodo že letos začeli zelo strmo povečevati,« je povedal prvi človek Pipistrela. Skupina sestrskih podjetij pod blagovno znamko Pipistrel je lani ustvarila dobrih 20 milijonov evrov prihodkov, letos jih bo okoli 40 milijonov evrov, prihodnje leto verjetno okoli 80 milijonov evrov ali več. »Prihodki se bodo na leto podvojili, s proizvodnjo letalnika za Uber pa … To je milijardni projekt,« napoveduje Boscarol: »V prihodnjih petih letih bo Pipistrel gotovo postal tako močna multinacionalka, da bo na področju letalstva zelo enakovreden tudi marsikateremu velikemu igralcu.«

S tem se povečuje število zaposlenih. Vsak teden zaposlimo nekaj inženirjev in drugih profilov, pove Boscarol: »V Ajdovščini bomo v enem letu zaposlili 70 inženirjev, na Kitajskem je zdaj 30 zaposlenih, skupaj pa jih je več kot 500.« Zaradi vse več zaposlenih se pogovarjajo o nakupu še ene nepremičnine v Ajdovščini. Ta teden so v italijanski Gorici začeli gradnjo 4000 kvadratnih metrov velikega drugega krila tamkajšnje tovarne, ki bo končan predvidoma na začetku prihodnjega leta.


 

Težav s kadri nimajo


Medtem ko večina podjetij opozarja na pomanjkanje ustrezne delovne sile, Boscarol pojasnjuje, da težav s kadri nimajo: »Zanimivi smo za mlade z idejami, ki želijo iz sebe nekaj narediti in nočejo zapraviti mladosti v velikih kolosih s številnimi ravnmi odločanja, zato iščejo mala hitrorastoča podjetja, kot je naše, kjer vidijo možnost za napredovanje in hitrejše uresničitve idej.« V Ajdovščino se na delo vozi tudi veliko Italijanov, sem so se preselili tudi iz Švice, Nemčije, Kanade, Norveške, Srbije. »Prej smo Slovenci hodili delat v tujino, zdaj pa inženirji prihajajo k nam,« pravi Boscarol, pri čemer opozarja, da inženir v Sloveniji podjetje zaradi obdavčitve dela stane veliko več kot v tujini. »Vendar smo v dejavnosti z dovolj veliko dodano vrednostjo in to si lahko privoščimo. Ne moremo imeti izjemnih plač kot drugod, kjer ne vlagajo toliko v razvoj, so pa plače redne in jih ni samo 12. Izplačujemo tudi nagrade. Poleg tega mlade ne kupite le z denarjem, ampak z izzivom,« pove Boscarol. Pipistrel v razvoj vlaga od 30 do 40 odstotkov celotnega prometa: »To je samomor za večino podjetij, a če tega ne bi delali, nas že zdavnaj ne bi bilo. Razvoj je v letalstvu za vesoljsko industrijo in farmacijo najdražji.«

Pipistrel je prvo podjetje od desetih, ki jih nominiramo za izbor Delova podjetniška zvezda in ki jih bomo na teh straneh predstavili vsak četrtek.

Komentarji: