Ne le tehnologije, pomembne so tudi kompetence uporabnikov

Za voznika so tehnologije nekoristne, če ne ve, kako jih uporabljati, poleg tega je na cesti lahko tudi nevaren.
Fotografija: Izzive sodobne mobilnosti moramo naslavljati tako s tehnologijami kot tudi z ljudmi, je poudaril François Delion, generalni direktor podjetja Renault Nissan Adriatic.  FOTO: Voranc Vogel/Delo
Odpri galerijo
Izzive sodobne mobilnosti moramo naslavljati tako s tehnologijami kot tudi z ljudmi, je poudaril François Delion, generalni direktor podjetja Renault Nissan Adriatic.  FOTO: Voranc Vogel/Delo

Zadnje dejanje dvodnevne mednarodne konference City as a Lab: Mobilnost 2021, ki jo organizira medijska hiša Delo v sodelovanju z AV Living Lab, je bilo namenjeno električni mobilnosti.

FOTO: Matjaž Vreča/Delo
FOTO: Matjaž Vreča/Delo

 

Treningi in izobraževanja tudi ključ do varnosti

 
»Ko govorimo o sodobni mobilnosti in mobilnosti prihodnosti, kot proizvajalci avtomobilov po navadi govorimo o novih tehnologijah. Seveda je tehnološki vidik srce nove mobilnosti, a tehnologije je treba znati tudi predstaviti in jih (pravilno) uporabljati,« je v uvodnem nagovoru poudaril François Delion, generalni direktor podjetja Renault Nissan Adriatic. V središče je postavil ljudi – uporabnike avtomobilov, prodajalce ter serviserje in njihove kompetence.
 
Françoise Delion, generalni direktor podjetja Renault Nissan Adriatic je v središče postavil uporabnike avtomobilov, prodajalce ter serviserje. FOTO: Voranc Vogel/Delo
Françoise Delion, generalni direktor podjetja Renault Nissan Adriatic je v središče postavil uporabnike avtomobilov, prodajalce ter serviserje. FOTO: Voranc Vogel/Delo


»Ko dobimo v roke nove tehnologije, se nam zdijo nekoristne, ker jih ne znamo uporabljati. Še huje, morda zaradi tega ne moremo uporabljati niti osnovnih funkcij, ali še huje, zaradi napačne uporabe se sistemi lahko pokvarijo in seveda se pojavi vprašanje varnosti,« je opisal pomen ustrezne kompetentnosti uporabnikov in drugih, ki so v stiku z vozilom v njegovi življenjski dobi.
 
Družba tako veliko pozornost namenja usposabljanjem zaposlenih. Pri tem jim odločilno pomaga tehnologija. Treninge z najboljšimi strokovnjaki organizirajo s pomočjo tehnologije obogatene resničnosti, ki omogoča, da lahko vodijo izobraževanja v živo kadarkoli in kjerkoli po svetu.   

image_alt
Učinkovita mobilnost mora biti cilj vseh

 
Pred letom dni so kot prvi med velikimi igralci v avtomobilski industriji odprli izobraževalni center Renault Nissan Adriatic, moderen izobraževalni center, ki je namenjen kupcem, prodajalcem in mehanikom. Na 3000 kvadratnih metrih se razteza pri Mirni Peči. Del je namenjen kupcem, da se seznanijo s tehnologijami ter se jih naučijo uporabljati tako, da izkoristijo ves njihov potencial. Prodajalci so usposobljeni, da lahko vozila predstavijo, in ne samo prodajo.
 
Drugi del je namenjen široki paleti usposabljanj in treningov zaposlenih v servisu, ki segajo vse od spoznavanja motorja in popravil po prometnih nesrečah do ravnanja z baterijami ter mobilnih in digitalnih storitev.
 
V Renaultu Nissanu želimo izzive sodobne mobilnosti naslavljati tako s tehnologijami kot tudi z ljudmi, je poudaril François Delion.


 

Leteča električna vozila 

 
Vodja strategije v Rolls Royceu Stefan Breunig je ocenil, da so trendi v mobilnosti dosegli točko razvoja, ko je čas za njihovo vpeljavo tudi v tretjo dimenzijo. Konkretno: prevozna sredstva je treba spraviti v zrak in jih opremiti z električnim pogonom, kar je priložnost za urbano mobilnost kot tudi za opravljanje nekoliko daljših, regionalnih poti.

Trendi v mobilnosti so dosegli točko razvoja, ko je čas, da prevozna sredstva spravimo v zrak in jih opremimo z električnim pogonom, pravi Stefan Breunig,<strong> v</strong>odja strategije v Rolls Royceu. FOTO: Leon Vidic/Delo
Trendi v mobilnosti so dosegli točko razvoja, ko je čas, da prevozna sredstva spravimo v zrak in jih opremimo z električnim pogonom, pravi Stefan Breunig, vodja strategije v Rolls Royceu. FOTO: Leon Vidic/Delo

 
Družba v sodelovanju s partnerji razvija takšna leteča prevozna sredstva, ki bodo v primerjavi s helikopterji zaradi uporabe električnega pogona tišja, stroški delovanja bodo nižji, zagotavljala bodo večjo varnost, je naštel Breunig. Na ta način bi povezali mestna središča z letališči, s prometno slabše povezanimi območji v okolici, kjer bi bila prednost tudi prihranek časa.
 
FOTO: Leon Vidic/Delo<br />
 
FOTO: Leon Vidic/Delo
 
Na regionalni ravni so zanimive povezave otokov s celino, tovrstna električno gnana leteča vozila bi bila lahko alternativa krajšim notranjim letom. Kot primer je izpostavil Norveško, kjer želijo do leta 2040 elektrificirati vse kratke (letalske) povezave. »Da uresničitev vizije ni nekje daleč, ampak je realnost zdajšnjega časa, potrjuje dejstvo, da pričakujemo certificiranje prvega električnega zračnega vozila že v letu 2024, drugega pa dve leti kasneje,« je napovedal.
 

Drugo življenje baterij

 
Lennart Hinrichs iz nemškega zagonskega podjetja Twaice je izpostavil vprašanje baterij pri električnih vozilih. Ko gledamo življenjski cikel baterije, moramo zavzeti holistični pristop, to je ključno za prehod v novo desetletje baterijsko podprte mobilnosti ter za stabilizacijo ponudbe v razmerah, ko povpraševanje hitro raste, je dejal.
 
Za prehod v novo desetletje baterijsko podprte mobilnosti ter za stabilizacijo ponudbe je pomembno upravljanje baterij, je dejal Lennart Hinrichs, poslovni direktor podjetja Twaice. FOTO: Leon Vidic/Delo
Za prehod v novo desetletje baterijsko podprte mobilnosti ter za stabilizacijo ponudbe je pomembno upravljanje baterij, je dejal Lennart Hinrichs, poslovni direktor podjetja Twaice. FOTO: Leon Vidic/Delo


Zahtevna naloga podjetij je, da najdejo pravo razmerje med ceno baterije in njenimi zmogljivostmi ter da je hitro dostopna na trgu, in to ob dejstvu, da jim uporabniki v splošnem ne zaupajo preveč. Da bi proizvajalci dvignili zaupanje, podaljšujejo
Energijski hranilniki v Renaultovi tovarni v Douaiu v Franciji, kjer uporabljajo »izrabljene« akumulatorje. FOTO: Renault
Energijski hranilniki v Renaultovi tovarni v Douaiu v Franciji, kjer uporabljajo »izrabljene« akumulatorje. FOTO: Renault
garancije, kar pa zanje pomeni tveganje. »Govorimo lahko o milijardi evrov pri prodanih 100.000 vozilih,« je povedal Hinrichs in dodal, da je rešitev nadzor nad vozili ter s tem sprotno vzdrževanje in preprečevanje napak, optimizacija, posodabljanje programske opreme.

Pomembno je, da baterije dobijo drugo življenje, starejše se lahko vgrajujejo v vozila, ki jih vozniki uporabljajo za krajše poti, ali pa se uporabijo za drug namen, na primer za shranjevanje energije pri obnovljivih virih energije.

image_alt
Življenjsko dobo akumulatorja je treba optimizirati

 

Nove razsežnosti souporabe

 
Souporaba je še en trend, ki je močno povezan z vzponom električnih avtomobilov. Trije veliki izzivi industrije so, da avtomobili 90 odstotkov časa stojijo, da se njihova vrednost po treh letih praviloma zmanjša za polovico in da je ambicija do leta 2030 ustvariti ničelni vpliv na okolje, je dejal Jean-Christophe Labarre, direktor oddelka inovacij ter partnerskih strategij pri Mobilize, ki je nova blagovna znamka v skupini Renault.

Jean-Christophe Labarre, direktor oddelka inovacij ter partnerskih strategij pri Mobilize, je povedal, da s svojo novo blagovno znamko v skupini Renault (Mobilize) rešujejo tri velike izzive industrije. FOTO: Leon Vidic/Delo<br />
 
Jean-Christophe Labarre, direktor oddelka inovacij ter partnerskih strategij pri Mobilize, je povedal, da s svojo novo blagovno znamko v skupini Renault (Mobilize) rešujejo tri velike izzive industrije. FOTO: Leon Vidic/Delo
 

 
V sklopu storitve Mobilize bodo na voljo vozila, ki se jih bo lahko uporabljalo za različne namene. EZ-1 bo namenjen mestni vožnji. FOTO: Mobilize
V sklopu storitve Mobilize bodo na voljo vozila, ki se jih bo lahko uporabljalo za različne namene. EZ-1 bo namenjen mestni vožnji. FOTO: Mobilize
Z njo pomagajo reševati vse tri izzive, »ponuditi hočemo alternativo tistim, ki vozilo želijo najeti in zmanjšati svoj okoljski odtis, pa najsi bo za prevažanje oseb ali stvari. Prihodnost mobilnosti so souporaba, t. i. naročniški model, tranzit na zahtevo, dostava,« je naštel Labarre in dodal, da je Renault prvi veliki igralec v avtomobilski industriji, ki je ponudil avtomobile ter storitve neposredno potrošnikom.

image_alt
Pomembna skrb za zaščito pri oddaji avtomobila

 
Ti lahko posebej za ta projekt oblikovana vozila najamejo glede na potrebe, in sicer lahko za minuto, leto, ali pa do konca življenja. Vozila prihajajo skupaj s kombinacijo opreme, programske opreme ter storitev. Koncept temelji na sodelovanju z mesti in številnimi drugimi ponudniki storitev, povezanih z mobilnostjo.
 

S sodelovanjem do najboljših rešitev


»Kolaboracija je edina pot za doseganje velike vizije,« je dejal Lennart Hinrichs in opozoril na veliko netransparentnost na trgu na področju baterij. V preteklosti so predstavljale majhen dela avta, zdaj že tretjino. Tudi to daje veliko priložnosti za povezovanje različnih ponudnikov, od proizvajalcev avtomobilov do zavarovalnic ter zagonskih podjetij, ki s svojo okretnostjo lahko veliko prispevajo.

Udeleženci okrogle mize so se strinjali, da je sodelovanje vseh deležnikov v mobilnosti edina pot, da bodo lahko ponudili produkte in storitve, s katerimi bodo mesta lahko dosegla cilje, ki so manj prometa v središčih, manj onesnaženo okolje in podobno. FOTO: Leon Vidic/Delo
Udeleženci okrogle mize so se strinjali, da je sodelovanje vseh deležnikov v mobilnosti edina pot, da bodo lahko ponudili produkte in storitve, s katerimi bodo mesta lahko dosegla cilje, ki so manj prometa v središčih, manj onesnaženo okolje in podobno. FOTO: Leon Vidic/Delo


Jean-Christophe Labarre pa je pripomnil, da so rešitve in storitve danes vse preveč kompleksne in fragmentirane. »Podjetja s svojo ponudbo sedijo vsako v svojem kotu, a če hočemo doseči cilje mest, ki so manj prometa v središčih, manj onesnaženo okolje in podobno, se moramo povezati, delati skupaj. Saj imamo tudi mi skupni cilj, ki je ponuditi rešitve, da bodo mesta lahko dosegla cilje. Samo skupaj nam lahko uspe dostaviti rešitve, ki bodo tudi enostavne za uporabo in cenovno dostopne ljudem,«  je poudaril.

Logično je, je dejal, da se podjetje Mobilize povezuje še s preostalimi tremi vodilnimi ponudniki mobilnosti v Parizu, to so mestna mreža avtobusov RATP, Uber in BlaBlaCar. Skupaj bodo lahko ponudili najbolj celovite in trajnostne rešitve ter zgradili vizijo urbane mobilnosti. Napovedal je, da bodo v letošnjem letu zagnali pilotni projekt, v okviru katerega bodo dali na voljo svoje izdelke in storitve tisoč uporabnikom, ki sicer imajo svoje avtomobile, vključno z mobilno denarnico. Če se bo projekt izkazal kot uspešen, ga bodo širili po Franciji in drugod.

Spremembe v mobilnosti odpirajo možnosti za vstop novih igralcev, predvsem zagonskih podjetij, ki razvijajo inovativne rešitve, za prilagajanje poslovnih modelov sodobnim trendom pa se odločajo tudi podjetja, ki so v panogi že desetletja. »Zavedamo se tranzicije iz pogonskih goriv v električno gnana vozila in kasneje tudi vodikova. V Petrolu je bila strateška odločitev, da bomo del tega. Zato gradimo polnilnice in nudimo mobilne in e-mobilne rešitve,« je pojasnil Tadej Smogavec, vodja razvoja trajnostne mobilnosti v Petrolu.



Tudi on je izpostavil pomen iskanja skupnih ciljev in medsebojnega sodelovanja ponudnikov. Družba sicer letos in v prihodnjih dveh letih pričakuje velik vzpon e-mobilnosti v Sloveniji. Opažajo pospešeno elektrifikacijo voznega parka v podjetjih, veliko je aktivnosti na regulatorni ravni. »Ni mogoče kar preprosto postaviti polnilnice v garaži. Za večje flote so potrebne boljša infrastruktura, pametne rešitve polnjenja, rešitve za baterije,« je dejal Smogavec. To so večplastne stvari, ki jih podjetje že nudi. Strinjal se je, da morajo biti storitve, ki jih ponujajo, enostavne za uporabo in dostopne.

Preberite še:

Komentarji: