Strogo zaupno sodelovanje z Madžarsko pri drugem tiru

Neuradni viri so zatrdili, da se Madžarska v naše omrežje usmerja zato, ker se z nami razume bolje kot s Hrvaško.

Objavljeno
04. april 2017 20.40
Boris Šuligoj
Boris Šuligoj

Sejo komisije DZ za nadzor javnih financ so sklicali na predlog Združene levice, ki nasprotuje kapitalskemu povezovanju z Madžarsko. ZL vztraja, da bi morali drugi tir graditi iz javnih sredstev in da 2TDK pri tem projektu sploh ni potrebna. Minister Peter Gašperšič je pojasnil, da bi z vstopom ene od zalednih držav zmanjšali javnofinančna tveganja in da bi s tem povečali možnost za pridobitev 250 milijonov evrov evropskih sredstev. Član sveta za civilni nadzor projekta drugi tir Jože P. Damijan je Gašperšičeve trditve zanikal. Vstop Madžarske v 2TDK ne bo znižalo javnofinančnih tveganj, še manj drži trditev, da bi Slovenija z Madžarsko lažje prišla do 250 milijonov evrov evropskih sredstev. Kajti 57 milijonov evrov Sloveniji pripada, ker gre za sredstva iz vnaprej določene nacionalne ovojnice, nadaljnjih 100 milijonov evrov želi Slovenija preusmeriti iz že pridobljenih 100 milijonov ervov kohezijskih sredstev (iz drugih programov). Dodal pa je, da niti za zagotovitev 100 milijonov evrov pri julijski kandidaturi iz t.i. blending razpisa v Bruslju formalno ne zahtevajo sodelovanje zasebnih virov ali kapitalskega sodelovanja sosednjih držav. Projekt lahko dobi mednarodni, regionalni pomen tudi z ustreznimi dogovori in izjavami držav o podpori, trdi ekonomist Damijan. Neuradni viri pa so ponovno zatrdili, da se Madžarska usmerja na slovensko omrežje predvsem zato, ker se politično veliko bolje razume s Slovenijo, kot s Hrvaško, in ker na dostop do reškega pristanišča ne računa več resno.

Tako Jože P. Damijan kot generalni direktor SŽ Dušan Mes sta potrdila, da v Evropi ne obstaja železniška proga, ki bi kateremu od kapitalskih vlagateljev zagotavljala 4,5-odstotni donos na kapital. V družbi 2TDK pa direktor Žarko Sajič ugovarja, da v tem primeru ne bo imela donosa železniška proga, pač pa družba, ki bi ji zakon zagotovil kapitalske vire.

Danes bi se morali o finančnem sodelovanju Luke Koper v projektu 2 TDK pogovoriti predstavniki pristaniškega podjetja in ministrstva. Sestanek je trajal približno eno uro. Več kot tričetrt ure so se najprej dogovarjali s svetovalcem koprskega župana Borisa Popoviča Gašparjem Gašparjem Mišičem o tem, kako naj rešijo spore in nejasnosti okoli gradnje vhodov v Luko Koper, potem pa so zakonu posvetili manj kot pet minut časa. Državni sekretar z ministrstva za infrastrukturo Jure Leben je po sestanku izjavil le: »Sodelovanje je pomembno. Najverjetneje se bomo sestali že v petek zjutraj. Tedaj bomo predstavili operativne korake in potem bomo skupaj začeli razvijati metodologijo, na kakšen način je lahko v projekt 2 TDK vključena tudi Luka,« je dejal Leben in zagotovil, da minuistrstvo v 2 TDK ne pričakuje več kot 10 milijonov evrov od nove dajatve za pretovor v pristanišču.

Jure Leben se je pozno popoldan sestal še s krajani Črnega Kala, ki so nadvse nezadovoljni, ker zakon predvideva gradnjo le enega tira, kar pomeni, da bo sedanja proga ostala in se bo po njej prevoz vlakov (s povečanjem prometa in samo v eno smer) le še povečal. Izračunali so, da bi s sedanjih 80 prišli na 220 vlakov na dan. Zato predlagajo dopolnitev zakona o drugem tiru. Zahtevajo obljubljeno in dodatno gradnjo protipožarne in protihrupne zaščite, gradnjo intervencijskih poti za gašenje, sanacijske ukrepe na progi, izredne ukrepe za zaščito vodnega vira Rižana, da se dotlej omeji hitrost vlakov na 50 kilometrov na uro, da se prepove transport nevarnih snovi, da se lastnikom nepremičnin zagotovi odškodnine za obremenitev življenja in za manj vredne nepremničnine in da takoj sanirajo nevarnosti zaradi rušenja sten na Kraškem robu.