Karierno vprašanje: Katere kompetence naj si pridobim, da bom konkurenčen na trgu dela?

V prednosti bodo posamezniki, ki se bodo ali močno specializirali v svoji stroki ali pa širili znanje in kompetence tudi na druga področja.

Objavljeno
22. april 2016 13.13
Tabla
Barbara Gogala, Zavod RS za zaposlovanje
Barbara Gogala, Zavod RS za zaposlovanje

Današnji in jutrišnji trg dela zaznamujejo nenehne spremembe, ki so posledica družbenih in demografskih sprememb, tehnološkega razvoja, kot tudi usihanja naravnih virov. Poklici in delovno okolje se spreminjajo hitreje kot v preteklih obdobjih.

Posamezniki se bomo za razliko od naših staršev in starih staršev, ki so na karierni poti praviloma vse življenje opravljali poklic, za katerega so se izobraževali, nenehno učili novih znanj, da bomo lažje prehajali med strokovnimi področji in načini dela. Znanje, ki smo ga pridobili v času izobraževanja, bo verjetno kar nekajkrat zastaralo. Naš največji kapital na karierni poti bodo pridobljene in posodobljene kompetence, ki jih bomo pridobivali s formalnim in/ali neformalnim načinom učenja.

Kompetence opredelimo na več načinov, za današnji namen jih opredelimo kot sklop znanj, veščin, sposobnosti, osebnostnih lastnosti in vrednot, ki se uporabljajo pri različnih dejavnostih in vplivajo na razlike v kakovosti opravljene dejavnosti. Poznamo splošne kompetence, ki so uporabne v različnih poklicih, zato jih imenujemo tudi prenosljive kompetence.

Z dobro razvitimi splošnimi kompetencami se bolje znajdemo v delovnem okolju, učinkoviteje komuniciramo s sodelavci in strankami, se hitreje prilagajamo na spremembe, bolje rešujemo probleme in lažje upravljamo čas ter težavne situacije. Poleg tega govorimo tudi o poklicno specifičnih kompetencah, ki predstavljajo različna strokovna znanja, potrebna za opravljanje poklica. Ne smemo pozabiti na veščine vodenja kariere, ki posamezniku lajšajo prilagajanje glede na zahteve trga dela.




Top kompetence

Katere kompetence bodo ključne v prihodnosti oziroma katere je pametno razvijati danes? Napoved so na podlagi trendov v družbi naredili znanstveniki Inštituta za futurologijo kalifornijske univerze Palo Alto.

V prednosti bodo posamezniki, ki se bodo ali močno specializirali v svoji stroki ali pa širili znanje in kompetence tudi na druga področja. Poleg tega bodo izzivom najbolje kljubovali zaposleni z naslednjimi razvitimi kompetencami:

• sposobnost za razumevanje globljega pomena tega, kar je bilo izraženo, prebrano …

• socialna in čustvena inteligentnost

• inovativno mišljenje

• medkulturne kompetence

• sposobnost razumevanja, osmišljanja in obdelave velike količine podatkov

• pismenost za nove medije

• multidisciplinarnost (globlje poznavanje enega področja in razumevanje drugih področij)

• sposobnost načrtovanja procesov za doseganje rezultatov oziroma strateško razmišljanje

• selekcioniranje pomembnih informacij

• virtualno sodelovanje in poznavanje virtualne komunikacije

Drugi viri navajajo tudi pomen kompetenc za reševanje problemov, upravljanje in vodenje ljudi ter kritično mišljenje. Že danes pa lahko napovemo, da sta ključni znanje tujih jezikov in poznavanje čim več računalniških programov in aplikacij.

Do kompetenc tudi prek spleta

Poleg formalnega izobraževanja, ki daje dobro podlago za nadaljnji strokovni razvoj, so nam različne oblike usposabljanja dostopne na ljudskih univerzah, pri zasebnih ponudnikih in večinoma brezplačno tudi na spletu.

Na spletnih straneh zavoda za zaposlovanje, sklop Usposabljanje in izobraževanje, smo zbrali povezave do spletnih odprtih univerz, kjer si je mogoče tudi pridobiti certificirana znanja zelo različnih strok.

Splošne kompetence razvijamo z zavestnim in načrtovanim pridobivanjem delovnih in tudi drugih življenjskih izkušenj. Kompetence razvijamo tudi v prostočasnih dejavnostih, pri športu, pomoči soljudem, ipd.. Velik učinek ima pri razvoju kompetenc beleženje in spremljanje lastnega razvoja.