Škarje in platno v rokah franšizodajalca

Za nekoga, ki je kreativen, ki se želi razvijati na podlagi svojih pogledov in izkušenj, je primernejši s. p.

Objavljeno
13. november 2015 11.47
UKRAINE-RUSSIA-POLITICS-CRISIS-COMPANY-US-MCDONALDS
Božena Križnik, gospodarstvo
Božena Križnik, gospodarstvo

Na vprašanje, kdaj je za potencialnega novega podjetnika primernejša izbira samostojna pot, kdaj pa franšizing, Dušan Žerak iz FranAdrie pravi, da pravila ni. »Odgovor je v vas samih. Če ste samozavestni, če verjamete v svoj posel, izdelek ali storitev, v konkurenčnost in dobičkonosnost, če ste se pripravljeni boriti z mlini na veter, iskati dobavitelje, odprite svoje podjetje.

Druga možnost je franšiza. Investicija vanjo je praviloma manjša kot v samostojno podjetje, je pa res, da je treba vsak mesec nekaj odriniti za upravljavske storitve.«

In tudi je res, da ima škarje in platno v rokah vedno franšizodajalec. Za nekoga, ki je kreativen, ki se želi razvijati na podlagi svojih pogledov in izkušenj, franšizing ni dobra izbira. Nedvomno ubija inovativnost in kreativnost. So pa franšizodajalci pripravljeni prisluhniti, in če je treba, posel prilagoditi lokalnemu okolju.

Poslovno razmerje je na začetku na pogled idealno, sčasoma pa se pokažejo razlike v pričakovanjih, ambicijah in rezultatih. Če ni pravilno menedžirano, se pogodba prekine. Dostikrat niso krive finance, ampak poslabšanje odnosa, bodisi da se franšizodajalec ne trudi dovolj ali franšizojemalec začne razmišljati, da bi mu bilo drugje bolje. To najbolje pojasnjuje krivulja, imenovana e-factor.

Pokaže, kako od začetne »zaljubljenosti v posel« zadovoljstvo po letu in pol strmo upade (franšizojemalec začne razmišljati, da bi v lastni režiji lahko zaslužil več), in če partnerja ne zgladita konfliktov, večinoma po treh letih pogodba pade.

Pozor pred samooklicanimi franšizami

Po izkušnjah svetovalcev FranAdrie so najpogostejša vprašanja kandidatov za nakup franšize: koliko to stane, koliko denarja morajo imeti in ali bi to šlo? Nekatere vsaj enako pomembne odgovore, na primer o lastnih željah in sposobnostih, osebnostnih in finančnih, bodo morali poiskati v sebi, marsikaj pa lahko izvedo od strokovnjakov. Na primer, kje so pasti franšizinga.

Kot pravi Žerak, se morajo bati samooklicanih franšiz. Takih, ki niso poslovnega formata, ki ne delujejo v skladu s priporočili in standardi Evropske franšizne federacije. Ne ponujajo izobraževanja, dokumentacije, podpore, ustreznih finančnih projekcij. Za franšize so se samooklicale samo zato, da bi dobile poslovne partnerje in jim prodale izdelke. Ker pa franšizing ni zakonsko dovolj reguliran, posebej v regiji, je zlorab kar nekaj.

 

Še več o franšizah si lahko preberete v članku Posel, v katerem delaš zase, a ne sam.