Nepremičnine v akciji: cene znižajo tudi za trideset odstotkov

Po podatkih Geodetske uprave je v prvem četrtletju letos v Sloveniji promet s stanovanjskimi nepremičninami močno upadal.

Objavljeno
18. julij 2011 10.51
Posodobljeno
18. julij 2011 10.51
Andrej Motl, gospodarstvo
Andrej Motl, gospodarstvo

Ljubljana - Glede na zadnje četrtletje lani je bilo zapisanih 26 odstotkov manj transakcij s stanovanji in 40 odstotkov manj transakcij s stanovanjskimi hišami, v primerjavi z istim obdobjem lani je bilo transakcij s stanovanji za tretjino manj, z eno- in dvostanovanjskimi objekti pa za četrtino. Glavni krivec naj bi bile za krizne razmere še vedno previsoke cene.

Tega problema so se v družbi NNRN Nepremičnine Novo Mesto lotili s spomladansko akcijo. V sodelovanju s prodajalci nepremičnin in bankami oziroma lizinškimi podjetji so nepremičninam znižali cene, pospešili njihovo oglaševanje, kupcem pa so ponudili ugodnejše kreditne pogoje.

V akciji je bilo približno 250 rabljenih nepremičnin različnih vrst, cene so bile od osnovnih nižje od pet do 30 odstotkov. To je bila že tretja tovrstna akcija, ki jo je družba izpeljala, s tem pristopom pa nameravajo nadaljevati tudi v prihodnje.

Proda se samo nekaj odstotkov predragih stanovanj

Akcije temeljijo predvsem na tem, da se družba z lastniki nepremičnin uspe dogovoriti za realnejše cene. Stranki ob prevzemu nepremičnine sicer vedno predlagajo ceno, ki po njihovi oceni ustreza tržnim razmeram, pravi Robert Nedanovski, direktor družbe NNRN.

Vendar stranke v končni fazi ceno določijo same, to pa morajo agencije po zakonu o nepremičninskem posredovanju upoštevati. Vse od prevzema nepremičnine posredniki opozarjajo prodajalce na previsoka pričakovanja, vendar so ti v znižanje cene pogosto pripravljeni privoliti šele po mesecih čakanja na kupca.

Samo od pet do sedem odstotkov nepremičnin, ki se oglašujejo nad tržno ceno, naj bi bilo sčasoma uspešno prodanih. Tiste nepremičnine, katerih lastniki po določenem času privolijo v znižanje oglaševane cene, vključijo v akcije. To, da so bile nepremičnine v prodaji že pred pričetkom akcije, je bil pogoj za vključitev vanjo, saj je samo tako lahko jasno, koliko se je cena posamezne nepremičnine znižala. Cene vključenih nepremičnin bodo po koncu akcije ostale znižane.

Previsoka pričakovanja prodajalcev Nedanovski močno pripisuje napihnjenim oglaševanim cenam, ki jih stranke najdejo na internetu. Kot stalno težavo slovenskega nepremičninskega trga pa prepoznava pripravljenost nekaterih, predvsem manjših nepremičninskih agencij, da privolijo v oglaševanje precej previsokih cen, pri tem pa računajo, da bodo prodajalca nepremičnine pozneje tudi ob precej slabši ponudbi vendarle prepričali v sklenitev posla.

Na območju Novega mesta in okolice so po mnenju Nedanovskega previsoke predvsem oglaševane cene hiš, vikendov, gradbenih parcel in poslovnih prostorov, in sicer od 30 do 50 odstotkov, v primeru nekaterih poslovnih prostorov pa so te cene pretirane vse do 90 odstotkov. Cene stanovanj so po njegovi oceni zaradi pomanjkanja novogradenj realnejše.

Nedanovski pravi, da so z akcijo veliko dosegli, čeprav ni bila popolnoma uspešna. Delež prodanih nepremičnin v okviru tokratne akcije je bil 40-odstoten. Po izkušnjah se vpliv njihovih akcij na trgu sčasoma kaže v realnejših cenah nepremičnin in zato krajšem času prodaje. Drugi prodajalci nepremičnin naj bi sledili zgledu in tudi sami znižali oglaševane cene. Na končne prodajne cene naj tovrstne akcije ne bi imele večjega učinka. Prav tako zaradi akcije ni precej oživel nepremičninski trg, razen v primeru kmetijskih zemljišč. Kljub temu Nedanovski meni, da so ob obstoječi zakonodaji in gospodarski klimi tovrstne rešitve prava odločitev tudi za druge nepremičninske družbe.

V Mariboru so oglaševane cene skoraj primerne

Tudi v mariborski nepremičninski družbi Insa težavam na trgu zadnji dve leti kljubujejo z akcijami, v katerih ponujajo nepremičnine po znižani ceni. Tako kot v primeru družbe NNRN gre za nepremičnine, ki jim lastniki naknadno znižajo prvotno oglaševane cene. 

V družbi take akcije na splošno ocenjujejo pozitivno in pravijo, da so tudi sami tako v zelo kratkem času prodali veliko nepremičnin. Menijo, da z njimi sicer niso povzročili splošnega znižanja cen, da je to pravi način za izpostavljanje in prodajo nepremičnin na našem trgu. 

V Insi pravijo, da so prodajalci pogosto šokirani, ko jim predstavijo oceno tržne vrednosti njihove nepremičnine, zato jih v postavitev nižje cene skušajo prepričati s primerjalnimi analizami podobnih nepremičnin na trgu. Če prodajalčeve zahteve še vedno precej odstopajo od realne tržne vrednosti, nepremičnine ne vzamejo v prodajo.

V večini primerov s prodajalci dosežejo določeno znižanje cene. Če po mesecu dni ni nobenega zanimanja za nepremičnino, prodajalca ponovno opozorijo, da se ob nespremenjeni ceni zelo redko zgodi, da bi se povečalo zanimanje za njihovo nepremičnino pozneje v prodajnem procesu.

Na območju Maribora z okolico po njihovem mnenju oglaševane cene nepremičnin sicer niso precej pretirane. Menijo pa, da je na previsoka pričakovanja z nedavnim popisom nepremičnin vplivala Geodetska uprava, čeprav naj bi vrednost določenih nepremičnin na popisu tudi podcenili.