Ameriške kazenske carine za milijardni uvoz iz EU že čez dva tedna?

Zaradi Airbusovih subvencij WTO dovoljuje ukrepe ZDA. Odločitev o Boeingu v prvi polovici prihodnjega leta.
Fotografija: ZDA in EU se zaradi Airbusa in Boeinga prepirajo že petnajst let.
Foto Reuters
Odpri galerijo
ZDA in EU se zaradi Airbusa in Boeinga prepirajo že petnajst let. Foto Reuters

New York – Le nekaj ur po razsodbi Svetovne trgovinske organizacije, da lahko ZDA zaradi nezakonitih subvencij EU letalski družbi Airbus povišajo carine na uvoz evropskih izdelkov v vrednosti 7,5 milijarde evrov,  so v Washingtonu napovedali hitro akcijo. Po informacijah iz urada trgovinskega predstavništva bodo carine na vrsto evropskih proizvodov pomembno zvišali že osemnajstega oktobra.

V trgovinskem predstavništvo predvidevajo desetodstotne carine na potniška letala ter kar petindvajsetodstotne na številne kmetijske in industrijske izdelke, njihov spisek pa naj bi objavili že v prihodnjih dneh. Svetovna trgovinska organizacija je v sredo ugodila pritožbi ZDA, da je Evropska unija nezakonito subvencionirala letalsko družbo Airbus, ter dovolila ameriške carine na uvoz iz EU v omenjeni vrednosti.

Boeingova letala 737 max, prizemljena v Kaliforniji. FOTO: Mark Ralston/Afp
Boeingova letala 737 max, prizemljena v Kaliforniji. FOTO: Mark Ralston/Afp


Gre za največje višanje carin v trgovini med ZDA in EU po lanskih kazenskih carinah na jeklo in aluminij, a so se prepiri zaradi subvencij potniških letal začeli dolgo pred nastopom ameriškega »predsednika carin« Donalda Trumpa. Zaradi Airbusa in Boeinga se prepirajo že petnajst let, potem ko je Bela hiša republikanskega predsednika Georgea W. Busha več držav EU obtožila nezakonitih subvencij za vrsto Airbusovih proizvodov ter razveljavila sporazum iz leta 1992 o subvencijah v letalski industriji. Konec maja 2005 so vložili tožbo pri Svetovni trgovinski organizaciji (WTO), Evropska unija pa je odgovorila s svojo tožbo zaradi subvencij različnih delov ameriške vlade letalskemu proizvajalcu Boeingu.

Pri WTO bodo razsojali tudi o ameriških subvencijah za Boeing, a najverjetneje šele v začetku prihodnjega leta, v Washingtonu pa so že zavrnili poravnavo in nove dogovore o subvencijah v proizvodnji potniških letal, ki jih je ponudil Bruselj. Boeing je v težkem položaju tudi zaradi strmoglavljenj letal­ 737 max v Indoneziji in Etiopiji­. Ker letalske­ družbe odpovedujejo naročila, naj bi Airbus že kmalu postal največji proizvajalec ­potniških letal na svetu.

Ameriški trgovinski predstavnik Robert Lighthizer. FOTO:Mark Wilson/Afp
Ameriški trgovinski predstavnik Robert Lighthizer. FOTO:Mark Wilson/Afp


Spori zaradi potniških letal bodo trgovinske napetosti med tradicionalnimi zavezniki dramatično povečali še pred sredo novembra, ko bo republikanski predsednik Donald Trump morda naznanil kazenske carine na uvoz evropskih avtomobilov in avtomobilskih delov. Iz Bruslja pozivajo k izognitvi trgovinske vojne, a Trump tudi EU vidi med tistimi, ki po njegovem prepričanju že desetletja izkoriščajo trgovinske prednosti na račun ameriških proizvajalcev in delavcev.

Komentarji: