Okorni velikan se je spreminjal počasi, a razmeroma zanesljivo

Vroča delnica: Ob zmanjšanju prometa je vrednost delnice stagnirala, a obeti za uspešno transformacijo so dobri
Fotografija: IBM se je skoraj umaknil iz strojne opreme. FOTO: Reuters
Odpri galerijo
IBM se je skoraj umaknil iz strojne opreme. FOTO: Reuters

International Business Machines Corporation ali na kratko IBM je eno najstarejših podjetij na področju informacijske tehnologije. Njegova zgodovina sega daleč nazaj, ko so izdelovali naprave za registracijo. Bili so eni prvih, ki so izdelovali namizne računalnike in bili vodilni na področju super računalnikov. Vendar vse to nima veliko skupnega s sedanjostjo in tem, kar proizvajajo danes.

Velikokrat ugotavljamo, da se svet hitro spreminja in mnoga uspešna podjetja zaostanejo z razvojem. IBM je pravočasno prepoznal, da tekmecem iz držav v razvoju stroškovno ne more konkurirati pri proizvodnji strojne opreme, vendar je bila transformacija na programsko opremo prepočasna. Čeprav jim je uspelo povečevati prodajo, so jim na drugi strani padale marže.

Zaradi okornosti so počasi, a vztrajno izgubljali tržno bitko z bolj okretnimi družbami, kot so Google, Microsoft, Amazon in druge. Ne glede na okornost pa so tudi v IBM od konca finančne krize počasi spreminjali strukturo prodaje, predvsem tako, da so ukinjali/odprodajali neprofitne/zastarele segmente. Od leta 2011 do danes se je prodaja zmanjšala s 106 milijard dolarjev na dobrih 80 milijard dolarjev, medtem ko se je dobiček zmanjšal s 16 milijard dolarjev na 13,2 milijarde dolarjev. Dejansko je poslovanje družbe bolj ali manj stagniralo, medtem ko je konkurenca rasla z več kot desetodstotno stopnjo.

Kakorkoli, danes je družba razdeljena v pet segmentov. Največji segment so informacijske rešitve za podjetja in poslovanje v oblaku, ki prispeva 45 odstotkov vseh prihodkov. Ta del ima tudi največjo rast, predvsem zaradi poslovanja v oblaku, ki je raslo po skoraj 25-odstotni stopnji. Kognitivne rešitve so z dobrimi 25 odstotki prodaje drugi največji segment in se osredotoča predvsem na zdravstvene ustanove in internet stvari. Dvajset odstotkov prodaje predstavlja svetovanje in aplikativne rešitve, medtem ko včasih največji segment strojne opreme predstavlja zgolj deset odstotkov celotne prodaje. Od celotne prodaje malo več kot polovico ustvarijo v državah zunaj ZDA, predvsem v Evropi in Aziji.

Kljub vsem težavam, ki jih je imelo podjetje z zmanjševanjem prodaje, so še vedno družba z največ patenti, zdravo bilanco, sorazmerno majhno zadolženostjo in predvsem z razvojno naravnanim kadrom. Letos jim je po nekaj letih uspelo povečati prodajo, kar je po mnenju vodilnih nov trend. Kljub težavam je IBM z 80 milijardami dolarjev prodaje še vedno eno izmed največjih na svetu. Z investiranjem v nove tehnologije, med drugim so eni vodilnih pri razvoju tehnologije blockchain, s slabimi 13 milijardami dolarjev prostega denarnega toka in agresivnim prevzemom manjših podjetij pa jim kljub zaostanku lahko uspe dokončna transformacija v rastoče in dobičkonosno podjetje. V primerjavi s konkurenco je cena delnice v zadnjih petih letih obstala na mestu, kar je povzročilo nizko vrednotenje (upravičeno) in visoko dividendno donosnost. Zaradi nizkega vrednotenja bi lahko nadaljevanje obrata trenda rasti prodaje delnica lahko postala donosna z visoko dividendno donosnostjo. V nasprotnem primeru pa ostaneta nadaljnja stagnacija vrednosti delnice in visoka dividenda.

Komentarji: