So marihuana delnice zrele za nakup?

Že dve leti doživljajo negativen trend in so izgubile večino vrednosti.

Objavljeno
23. avgust 2020 17.00
Posodobljeno
23. avgust 2020 17.00
Prodaja izdelkov ni sledila pričakovanjem investitorjev po tem, ko je kanadska legalizacija proizvodnje in uporabe proizvodov s THC povzročila evforijo vlaganja v delniški sektor. FOTO: Tomi Lombar/Delo
Branko Železnik, Vertifin
Branko Železnik, Vertifin
Kanadska legalizacija proizvodnje in uporabe proizvodov s THC, od posušenih cvetov za kajenje do penečih se vin, ki te dvignejo v višave, je v preteklih letih povzročila pravo evforijo vlaganja v delniški sektor konoplje (cannabis). Podjetja so rasla kot gobe po dežju, potencial trga pa se je ocenjeval s podobnimi predpostavkami in stopnjami rasti, kot smo jih vajeni za segmente in podjetja iz tehnološkega sektorja.

Vrednost delnic kanadskih marihuana podjetij, naj navedem tiste, ki so med vlagatelji najpopularnejše in so uvrščene tudi na katero od ameriških borz: Canopy Growth (CGC), Aurora Cannabis (ACB), Cronos Group (CRON), Aphria (APHA), Hexo corp (HEXO), je od razmaha leta 2015 do vrhunca evforije leta 2018 generalno narasla za več tisoč odstotkov.

Prodaja izdelkov pa kljub rastem in odpiranju trga, kanadskega in mednarodnega, ni sledila pričakovanjem investitorjev. V nekem trenutku so vrednotenja delnic postala popolnoma nesmiselna, cene delnic so namreč odjadrale više od večine njihovih uporabnikov. Sledila je streznitev (investitorjev).

Za vlagatelje je bilo ključno še vprašanje, katero od podjetij si bo zagotovilo največji tržni delež v ZDA.


Dandanes zaznavamo dvoletni negativni trend vrednosti delnic teh podjetij, ki so izgubile večino (tudi do 90 odstotkov) v preteklosti pridelane vrednosti. Zato si lahko ponovno zastavimo vprašanje, ali so »cannabis« delnice po dolgotrajnem obdobju iskanja cenovnega dna že primerne za nakupe.
 

Joint venture, ki ga je odnesel dim


Vsa našteta podjetja so v obdobju rasti precej iracionalno razpolagala s svojimi sredstvi in brezglavo širila proizvodne kapacitete ter prevzemala in se vertikalno ter horizontalno povezovala. Čeprav jim je prodaja rasla, ta nikakor ni upravičevalo vlaganja v proizvodne kapacitete, ki so večkratno presegale letno prodajo.

A letni potencial proizvodnje je bil, ob nezmožnosti ocenjevanja velikosti trga, ki je še vedno precej v povojih, edini oprijemljiv podatek in osnova za vrednotenje podjetij.

image
Vlaganja v proizvodne kapacitete so večkratno presegala letno prodajo. FOTO: Leon Vidic


Poleg kapacitet je bilo za vlagatelje vedno ključno tudi vprašanje, katero od podjetij si bo zagotovilo največji tržni delež v ZDA še pred popolno legalizacijo ameriškega trga. To je podjetja vodilo v brezglave investicije in drage nakupe komplementarnih ameriških podjetij, ki pa žal niso obrodili želenih sadov in so kasneje postali predmet enormnih odpisov bilančnih vrednosti.

Nekoč tako ali drugače cvetoča panoga je postala predmet posmeha investitorjev. Vodstva, kar jih je sploh še ostalo od stare garde, so se začela spopadati s krčenjem proizvodnje, odpuščanjem, odprodajo nepotrebnega premoženja in vsesplošnim prestrukturiranjem podjetij. Ko danes tako analiziramo »cannabis« podjetja, se pravzaprav sprašujemo le, katero od njih si je najbolje zlizalo rane.
 

Korona je sektorju koristila


Marihuana sektor je eden tistih, ki mu je zdravstvena kriza koristila. Čeprav je še pred pandemijo veljalo prepričanje, da bodo legalni ponudniki le s težavo prevzeli deleže črnega trga – cena konoplje na gram je pri preprodajalcih namreč veliko nižja –, je po poročanju kanadskih prodajaln, specializiranih za proizvode​ s THC/CBD, prodaja v času pandemije skokovito narasla in pridobiva tržni delež.

Dolgoročno bo registrirana proizvodnja proizvodov ​s THC/CBD počasi prevzemala tržni delež črnemu nereguliranemu trgu.


Logična razlaga za to so nenadne spremembe navad potrošnikov, ki so svoje nakupe raje opravili v za to specializiranih, razkuženih prodajalnah z masko na obrazu kot pri svojem starem dobavitelju na z grafiti porisanem vogalu kakšne temačne ulice.

Tudi sam menim, da bo dolgoročno registrirana proizvodnja počasi prevzemala tržni delež črnemu nereguliranemu trgu. Enako kot večino alkoholnih proizvodov kupujemo v trgovinah in ne pri domačih proizvajalcih »šnopsa«, bosta tudi pri posušenih cvetovih marihuane in njenih izvlečkov za potrošnike vse bolj pomembna poreklo in certificirana vsebina izdelkov.

Za panogo se najverjetneje ni bati. Ne pozabimo, da gre za proizvajalce drog! In ob uspešno izpeljanih poslovnih preobratih pri teh cenah delnic marsikatero podjetje že pomeni dobro nakupno priložnost. Iz transformacije bodo večinoma izšli vitkejši in bolj pripravljeni na nove izzive, predvsem pa v prihodnje ne bodo več brezglavo zapravljali denarja investitorjev za nepremišljene naložbe.