Tehnični trgovci so zadovoljni z obiskom in s kupci

Sedanja visoka rast spletne prodaje je bila za klasične trgovce obliž na rano, pozdraviti pa jo bo treba z drugimi ukrepi.
Fotografija: Merkur se je moral iz klasičnega trgovca hitro preleviti v spletnega. FOTO Igor Zaplatil/Delo
Odpri galerijo
Merkur se je moral iz klasičnega trgovca hitro preleviti v spletnega. FOTO Igor Zaplatil/Delo

Ljubljana – Po petih tednih karantene so se postopno začele odpirati tudi prodajalne s tehničnim blagom, gradbeno-inštalacijskim materialom, pohištvom, avtomobili, kolesi, mogoč je osebni prevzem blaga ali hrane na prevzemnih mestih, kjer je zagotovljen minimalni stik s potrošniki. Po praznikih se jim pridružijo še druge prodajalne s površino do 400 kvadratnih metrov, ki niso v trgovskih centrih.

Po razpoložljivih informacijah Trgovinske zbornice Slovenije (TZS) okužb v trgovini ni, usmeritev postopnega sproščanja ukrepov je prava, meni izvršna direktorica Mija Lapornik. Če je res, da potrošniki o sprostitvenih ukrepih glasujejo »z nogami«, pogled na parkirišča pred trgovinami pokaže, da so jih podprli.



O razmerah smo vprašali nekaj trgovcev, ki od prejšnjega tedna spet odpirajo svoje prodajalne. Vsi so seveda sprejeli zapovedane preventivne ukrepe (dodatno razkuževanje površin, vozičkov in košar, uporaba razkužil za roke, opozarjanje potrošnikov o pomembnosti samopreventivnih ravnanj, kot so uporaba mask, varnostna razdalja) in zagotavljajo, da so kupci ponotranjili novo prakso nakupovanja in da se vedejo precej bolj odgovorno kot na začetku pandemije.


Brez zombijev


Samo Kupljen, direktor Bauhausa, je povedal, da je že v prvih dneh po odprtju njihove trgovine obiskalo »nadpovprečno veliko kupcev (tudi obrtnikov), ki so kupovali veliko več blaga kot običajno, najpogosteje za svoje projekte ali popravila«. Težav ne zaznava, izziv je le disciplina pri vzdrževanju razdalje med kupci, na kar zaposleni ves čas opozarjajo. Glede prihodnosti je Kupljen precej optimističen, upa le, da država »ne bo reševala zombijevskih podjetij, ki so jih pri življenju ohranjale le nizke obrestne mere in visoka konjunktura«. Modro bi bilo, dodaja, poskrbeti za likvidnost malih obrtniških podjetij.

Merkur se je moral iz klasičnega trgovca hitro preleviti v spletnega. FOTO Igor Zaplatil/Delo
Merkur se je moral iz klasičnega trgovca hitro preleviti v spletnega. FOTO Igor Zaplatil/Delo


Nadpovprečno velik je bil tudi obisk poslovalnic Big Banga. Prvi teden jih je bilo po Sloveniji odprtih sedem in tri brezkontaktna prevzemna mesta, kjer kupci lahko prevzamejo izdelke, ki so jih naročili in plačali po spletu. Ker pa so kupci v Big Bangu navajeni tudi, da jim njegovi strokovnjaki svetujejo pri nakupu, je podjetje svojo e-trgovino opremilo še s to funkcionalnostjo. Svetovalci delajo tudi po spletu.

Kako bodo sedanje razmere vplivale na prihodnje vedenje potrošnikov, je trenutno težko natančno napovedati. A kot pravi glavni izvršni direktor podjetja Uroš Mesojedec, je po izkušnjah iz zadnjega meseca v njihovi panogi pričakovati večje povpraševanje po izdelkih, ki jih ljudje bodisi uporabljajo doma bodisi so namenjeni izboljšanju kakovosti življenja: oprema za delo od doma, gospodinjski aparati, igrice, telefoni, tablice, televizorji, avdiooprema.


Ponovni dvig z dna


V Merkurju, ki je imel zaradi omejitev zaprtih okoli 90 odstotkih kapacitet (razen vrtnega centra), so ob ponovnem odprtju z obiskom zelo zadovoljni. V nakupovalnih vozičkih so se najpogosteje znašli izdelki za vrt, instalacija in druge potrebščine za vzdrževanje doma, barve, higienski pripomočki za kopalnico, različni izdelki za gradnjo. Generalni direktor Merkurja Blaž Pesjak se je pohvalil z izjemno hitro prilagoditvijo potrebam kupcev: iz klasičnega »naredi si sam« trgovca so se morali na hitro transformirati v spletnega trgovca. Pred epidemijo je spletni klicni center sprejel okoli 20 klicev na dan, zdaj jih sprejme okoli
400, obseg elektronske pošte pa se je s 15 do 20 e-pisem na dan povečal na 500 do 800 na dan.



Kljub izjemnemu skoku pa spletna prodaja ne more nadomestiti izpada zaradi zaprtja fizičnih trgovin, pravi Pesjak. Nove okoliščine bi nas po njegovem mnenju lahko naučile dvojega: da imamo v Sloveniji preveč togo delovnopravno zakonodajo, ki ne omogoča hitre prilagoditve obsega zaposlenih ob nenadnem padcu prodaje, zato bi morali razmisliti o fleksibilnejšem modelu. Trgovine, ki so bile zaprte, bi bilo treba obravnavati ločeno, jim ponuditi brezobrestno likvidnostno premostitev oziroma nadomestiti nekatere stroške.

»Upamo, da se bomo po ponovnem odprtju poslovalnic dvignili z dna in bomo poslovanje lahko nadaljevali brez večjih likvidnostnih težav,« je optimističen direktor trgovske družbe Les-MMS Emil Koprivc. Ne nazadnje je naval na tehnične trgovine in vrtne centre zdaj tudi sezonsko običajen.

Pogled v prihodnost je bolj negotov: »Ponovni zagon celotnega gospodarstva bo seveda trajal dlje, zato je mogoče pričakovati velik upad gospodarske dejavnosti in s tem povezan upad potrošnje investicijskih dobrin in blaga za široko potrošnjo.«

Trgovci opažajo, da so kupci sprejeli nova prakso nakupovanja in se obnašajo bolj odgovorno kot na začetku pandemije. FOTO Uroš Hočevar/Delo
Trgovci opažajo, da so kupci sprejeli nova prakso nakupovanja in se obnašajo bolj odgovorno kot na začetku pandemije. FOTO Uroš Hočevar/Delo


Komentarji: