V letalski panogi virus, v Adrii Airways revizorji 

Družba Ernst & Young bo opravila revizijo nekaterih poslov Adrie Airways in ugotavljala morebitno odškodninsko odgovornost nekdanjih direktorjev propadle družbe.

Objavljeno
06. marec 2020 06.00
Posodobljeno
12. marec 2020 12.47
Nejc Gole, Aljoša Črnko
Nejc Gole, Aljoša Črnko
Ljubljana – Družba Ernst & Young bo opravila revizijo nekaterih poslov Adrie Airways in ugotavljala morebitno odškodninsko odgovornost nekdanjih direktorjev propadle družbe, je povedal stečajni upravitelj Janez Pustatičnik. Medtem se propadi letalskih prevoznikov nadaljujejo, težave industrije pa močno povečuje koronavirus. Prevozniki odpovedujejo lete – Lufthansa kar četrtino – in se ukvarjajo z odpovedmi rezervacij.

Stečajni upravitelj je za forenzični pregled preteklih poslov, ki smo ga v Delu že napovedali, izbral najcenejšo od treh prijavljenih revizijskih družb, ki bo revizijo opravila za 19.537 evrov. Janez Pustatičnik je po primopredaji poslov in po pregledu dokumentacije Adrie Airways ugotovil, da bi bilo smiselno izvesti izredno revizijo poslovanja družbe v preteklosti, temeljito pregledati predvsem morebitno odškodninsko odgovornost nekdanjih zastopnikov in morebitna izvedena izpodbojna dejanja, s čimer bi lahko bila stečajna masa oškodovana.

Po dogovoru bi lahko sledila druga faza revizijskega pregleda, in sicer podrobnejši pregled identificiranih pravnih poslov, priprava forenzičnega poročila in tako dalje.

Sume zlorabe položaja in poslovne goljufije ter tatvino 5000 dolarjev iz trezorja po stečaju letalskega prevoznika preiskuje tudi policija.

image
Revizorji in policisti preiskujejo morebitno odškodninsko odgovornost nekdanjega direktorja Adrie Airways Holgerja Kowarscha. Foto Tomi Lombar/Delo

 

Skrivalnice nemških lastnikov


Ob stečaju sta bila lastnika Adrie Airways malteški rezident Stefan Beulertza, ki je solastnik družbe postal po pripojitvi njegove družbe STBE k Adrii, in nemško podjetje AA International Aviation Holding, prek katerega je bil lastnik slovenskega prevoznika nemški sklad 4K Invest. AA International Aviation Holding je bil decembra lani, torej kmalu po stečaju Adrie Airways, likvidiran. Martin Vorderwülbecke, ki je bil ena ključnih oseb v ozadju 4K Investa in je vodil AA International Aviation Holding, je medtem konec lanskega leta v Münchnu ustanovil novo podjetje HDS 35.
 

Propad britanskega Flyba


Adria Airways je bila eden od 33 prevoznikov, ki so lani razglasili bankrot. Dva od njih sta uspešno vzpostavila izredne linije in začasno delujeta. Skoraj polovica propadlih letalskih prevoznikov prihaja iz Azije, sledi devet evropskih ponudnikov in sedem iz Južne Amerike. Še najbolj so se obdržali prevozniki v Ameriki in Afriki, kjer sta na obeh celinah propadla po dva.

Včeraj je propadel še britanski letalski prevoznik Flybe, ki je opravil več kot polovico notranjih letov v Veliki Britaniji, če ne upoštevamo povezav z Londonom. Vsa letala nizkocenovnega prevoznika namreč ostajajo na tleh zaradi insolventnosti podjetja. Kot glavni vzrok za insolventnost navajajo izbruh koronavirusa, ki je zmanjšal povpraševanje po letih. Flybe je peti letalski prevoznik, ki je letos bankrotiral.
 

Težave regionalnih prevoznikov


image
Regionalni letalski prevozniki in tisti, ki delujejo po konvencionalnem poslovnem modelu, se srečujejo z večjimi izzivi kot nizkocenovni ponudniki, je povedal direktor agencije za civilno letalstvo Rok Marolt.  Foto Uroš Hočevar/Delo
Regionalni letalski prevozniki in tisti, ki delujejo po konvencionalnem poslovnem modelu, se srečujejo z večjimi izzivi kot nizkocenovni ponudniki, je povedal direktor agencije za civilno letalstvo Rok Marolt. Kot njihovo osnovno tveganje navaja visoke fiksne stroške in nizke marže, ki imajo ob manjšem zlomu velike posledice. Nizkocenovni ponudniki te stroške uspešno razpršijo, medtem ko tradicionalni letalski ponudniki že zaradi manjšega obsega letenja nosijo večje stroške. Na splošno velika finančna intenzivnost panoge letalstva hitro povzroči učinek domin, ki letalskega prevoznika že v 14 dnevih lahko pripelje do bankrota.

Tradicionalni in majhni regionalni prevozniki, med katere je spadala tudi Adria, tako težko tekmujejo z nizkocenovnimi, ki so vrhunsko organizirani in ponujajo nizke cene. Nižje stroške dosegajo zaradi količine letenja – Ryanair samo v enem dnevu opravi približno 2400 letov. To jim omogoča boljše cene na trgu, denimo kerozina in letaliških pristojbin, s čimer imajo boljše finančne pogoje poslovanja.
 

Virus tolče po industriji


image
REUTERS Lufthansa je ta teden zaradi njega prizemljila 150 letal in za četrtino zmanjšala število načrtovanih letov. Foto Reuters


Panoga letalstva se močno odziva na razmere v gospodarstvu, saj se ljudje hitreje odpovedo potovanju z letalom kot avtomobilu, ki ga sicer uporabljamo vsak dan. Marolt opozarja, da lahko pojav koronavirusa prav zaradi prestiža letenja resno vpliva na aktivnosti v letalstvu. Mednarodno združenje za letalski prevoz predvideva, da bodo letalske družbe zaradi virusa letos izgubile od 63 do 113 milijard dolarjev prihodkov. Letalske družbe odpovedujejo lete, potniki pa rezervacije tudi za prihodnje tedne.

Najbolj negativno bi koronavirus lahko vplival na letalstvo v Aziji in zahodnoevropskih državah. Lufthansa, na primer, je ta teden zaradi njega prizemljila 150 letal in za četrtino zmanjšala število načrtovanih letov. Najprej so omejili lete na Kitajsko, sledila je Italija, zatem še druge države. Lufthansa je zamrznila zaposlovanje, zaposleni bodo delali po skrajšanem delovnem času, ponudili jim bodo tudi neplačan dopust. Vrednost delnice nemškega prevoznika se je v zadnjem mesecu zmanjšala za četrtino.

Za podobne ukrepe kot Lufthansa so se odločili tudi British Airways, EasyJet, Ryanair, KLM, Norwegian …