Z laboratorijem za 3D tisk kovin do večje konkurenčnosti

Povezovanje znanosti in gospodarstva z naložbo za tiskanje prototipov ali delov orodij

Objavljeno
03. oktober 2018 18.05
Posodobljeno
03. oktober 2018 18.05
Na fakulteti za strojništvo so predstavili nov laboratorij za 3D tisk kovin: Mitjan Kalin, dekan fakultete za strojništvo, Miloš Šturm, direktor SIEVA, Tanja Mohorič, direktorica SRIP ACS+ in prof. dr. Edvard Govekar s Fakultete za strojništvo. Foto: Voranc Vogel/Delo
Marjana Kristan Fazarinc
Marjana Kristan Fazarinc
Ljubljana - Na Fakulteti za strojništvo Univerze v Ljubljani so včeraj odprli skupni laboratorij za 3D tisk kovin, s čimer se uresničuje pol milijona evrov vreden poslovni model povezovanja znanosti in gospodarstva. Na tiskalniku bodo lahko tiskali prototipe ali dele orodij ter razvijali tehnološko zahtevne kose za maloserijsko proizvodnjo iz nerjavnega in orodnega jekla, aluminija in nikljeve zlitine.

V konzorciju so poleg družb SiEVA (Sinergijski ekološki varen avtomobil), SRIP ACS+ in Fakultete za strojništvo še Cimos, Domel, Iskra Mehanizmi, Kolektor Group, Tecos, TPV, Mariborska livarna Maribor, Hidria, Inštitut za kovinske materiale in tehnologije, Zavod za gradbeništvo Slovenije in Zavod 404. "Odličnost partnerjev nam daje zagotovilo, da bomo dosegali tudi pomembne prebojne rezultate,« pa je napovedala Tanja Mohorič, direktorica SRIP ACS+.


image
Izdeki, ki so jih natisnili v laboratoriju za 3D tisk kovin. Foto: Voranc Vogel/Delo


Do cenejših in lažjih izdelkov


Po besedah Miloš Šturma, direktorja SiEVA, se je 3D tehnologija najprej uveljavila v letalski industriji in energetiki, v zadnjem času v medicini, zelo hitro je uvajana tudi v avtomobilsko industrijo. Cilj projekta je, da bodo posamezni deli za avtomobilsko industrijo 15 odstotkov lažji, 10 odstotkov cenejši, produktivnost pa vsaj za 20-25 odstotkov višja (na nekaterih področjih, na livarskih orodjih, celo do 100 odstotkov višja). Z razvojem materialov naj bi njihova iztrošenost nastopila kasneje, saj naj bi jim vsaj za 25 odstotkov podaljšali življenjsko dobo. "To je cilj, da bomo lahko konkurenčni na svetovnem trgu."

Ta tehnologija je, kot je poudaril prof. dr. Edvard Govekar s fakultete za strojništvo, tako pomembna zato, ker zanjo tehnološko praktično ni nobenih omejitev. "Ta tehnologija nam omogoča izgradnjo izredno lahkih konstrukcij, kar je velika prednost v letalski in avtomobilski industriji (tudi v medicini), sam proces pa je relativno enostaven," pravi Govekar.

image
Izdeki, ki so jih natisnili v laboratoriju za 3D tisk kovin. Foto: Voranc Vogel/Delo

 

Hitrejši in bolj optimalni


Da vzpostavitev laboratorija pomeni veliko za slovensko avtomobilsko industrijo, se strinja tudi direktor Kolektor Orodjarne Robert Čerin. Ob tem dodaja, da ne gre za navadno 3D tiskanje, kot ga večina pozna, ampak za tiskanje materialov. "Za naše podjetje je najbolj zanimivo tiskanje orodnih jekel, kjer lahko s to tehnologijo dosegamo hitrejšo izdelavo, hitrejše prototipiranje. S to tehnologijo je mogoče narediti na brizgalnih orodjih zelo kompleksne hladilne kanale za brizganje kompleksnih izdelkov, tj. za brizganje termoplastičnih izdelkov." Kot še dodaja Čerin, bodo s to tehnologijo hitrejši, njihova orodja bodo bolj optimalna v smislu brizgalnih ciklov, ki se bodo tudi skrajšali. S tem pa pridobivajo na produktivnosti in konkurenčnosti v svetu ter pri zmanjšanju stroškov. "Videti bomo, kam nas bo ta tehnologija pripeljala; lahko nas bo pripeljala tako daleč, da bomo morali razmišljati o povečanju kapacitete, lahko bomo povečevali kapacitete v okviru konzorcija, če pa bo to še preraslo, pa lahko tudi v okviru samega podjetja," je še dodal Čerin.

image
Nov laboratorij za 3D tisk kovin na ljubljanski fakulteti za strojništvo. Foto: Voranc Vogel/Delo


Dekan fakultete za strojništvo Mitjan Kalin je poudaril prednosti za profesorje in študent, ki bodo imeli priložnost ponuditi svoje znanje, uporabljati vrhunsko opremo in iskati rešitve za aktualne izzive industrije.