Luka Koper tudi letos podira rekorde

Več pretovora: do leta 2020 naj bi zmogljivost kontejnerskega terminala povečali na 1,3 milijona zabojnikov.

Objavljeno
16. junij 2017 18.29
Cveto Pavlin
Cveto Pavlin

Po mesecu dni testiranj je v začetku maja začelo obratovati prvo od dveh novih kontejnerskih dvigal razreda super post-panamax (SPPX), junij pa je v znamenju začetka obratovanja še drugega dvigala SPPX in tretjega dvigala RMG. Z novimi dvigali bodo preskrbovali ladje do 20.000 TEU in povečali produktivnost.

V Luki Koper večji pretovor kontejnerjev načrtujejo tudi v prihodnjih letih. Do leta 2020 naj bi tako kapaciteto kontejnerskega terminala povečali na 1,3 milijona TEU. Nova dvigala že imajo, treba pa bo še podaljšati prvi pomol za sto metrov in zgraditi zaledne skladiščne površine.

Dvigali razreda super post-panamax (SPPX), ki ju imajo od letos v Luki Koper, sta največji kontejnerski dvigali, kar jih obstaja na trgu. Z njima se bo produktivnost kontejnerskega terminala še povečala, saj bodo z njima lahko pretovarjali tako imenovane ladje matice z nosilnostjo do 20.000 TEU. Poleg večje produktivnosti bosta tudi bistveno skrajšali čas zadrževanja ladij v pristanišču, kar je najbolj v interesu ladjarjev.

Preskrbovali bodo tudi ladje do 20.000 TEU

Novi, zmogljivejši dvigali sta pomembni predvsem zaradi prilagajanja prihodom čedalje večjih kontejnerskih ladij, tudi takih z nosilnostjo 20.000 TEU. Do zdaj so lahko pretovarjali manjše ladje z zmogljivostjo do 8000 TEU.

Obstoječa štiri dvigala post-panamax, ki jih imajo na kontejnerskem terminalu od leta 2009, lahko dvignejo tovor 36 metrov nad pomol in imajo dolžino pregibnega dela roke 51 metrov, kar omogoča manipulacije na ladjah širine do 18 kontejnerjev. Novi dvigali pa omogočata dvigovanje kontejnerja 48 metrov nad pomol, kar je štiri kontejnerje više od obstoječih dvigal, doseg nad morjem je 65 metrov, kar bo omogočalo delo na ladjah širine do 24 kontejnerjev.

Pomembna prednost novih dvigal SPPX je hitrost pogona za premik kontejnerja med ladjo in obalo, ki je četrtino večja od hitrosti obstoječih dvigal. Pomembne so tudi druge novosti, ki pripomorejo k boljšemu delu v koprskem pristanišču. Dvigali imata vgrajena dva ločena sistema (elektronski in mehanski), ki preprečujeta nihanje tovora na dvižnih vrveh.

Oba sistema, skupaj z vgrajenim laserskim sistemom aktivnega spremljanja profila tovora pod prijemalom, pripomoreta k večji produktivnosti dela dvigal ter zagotavljanju večje varnosti udeležencev delovnega procesa. Za preprečevanje trka roke dvigal v najvišje dele ladij ima dvigalo vgrajen laserski sistem, ki neprestano nadzira njegovo okolico. Teža novega dvigala je približno 1200 ton, nosilnost pa 71 ton.

Maja rekorden tudi skupni pretovor

Novi dvigali sta pomembni predvsem zaradi povečevanja števila kontejnerjev, ki se nadaljuje tudi letos. Tako so maja v Luki Koper zaključili z novim mesečnim rekordom, in sicer so pretovorili 79.917 TEU (kontejnerskih enot oziroma 20-čeveljskih kontejnerjev), kar je 14 odstotkov več kot v istem mesecu lani. S tem so za 1385 TEU izboljšali dosedanji mesečni rekord, ki so ga dosegli januarja letos.

Sicer pa so v prvih petih mesecih letos število pretovorjenih kontejnerjev povečali za devet odstotkov v primerjavi z istim obdobjem lani, in presegli 460.000 TEU. Maj je bil rekorden tudi po skupnem pretovoru, ki je dosegel 2,3 milijona ton in tako presegel dosedanjo najvišjo mesečno številko iz februarja letos.

Večji pretovor zabojnikov z ladij in nanje zahteva tudi hitrejši obrat tovora na terminalu, zato so v začetku leta prešli na nov sistem natovarjanja vagonov s tako imenovano tehnologijo RMG (Rail Mounted Gantry Cranes). Gre za mostna dvigala, ki se premikajo po tirih.

Za njihovo delovanje so morali zgraditi novo, 740 metrov dolgo žerjavno progo. Poleg tega je bilo treba na terminalu premikati tudi skladiščne bloke. Nabavili so tri nova dvigala RMG. Prvi dve sta začeli delati v začetku februarja, zadnje, tretje, pa so dobili v začetku maja in bo začelo delati v drugi polovici junija.

Z novimi dvigali do večje produktivnosti

Nova dvigala RMG omogočajo precejšnje povečanje produktivnosti na kontejnerskem terminalu, saj manipulacije potekajo hitreje kot s prejšnjo mehanizacijo, omogočajo nakladanje in razkladanje zabojnikov na petih vlakovnih kompozicijah hkrati. Do pred kratkim so imeli na voljo le tri tire, ki so jih podaljšali in zgradili še dva nova, vsakega dolžine 700 metrov.

Luka Koper, ki ima enega največjih deležev prevoza blaga po železnici, kar 60 odstotkov, ohranja na tem področju primat v Jadranu. Lani so odpremili kar 22.879 vlakov, kar je 7,6 odstotka več kot leto prej. Samo na kontejnerskem terminalu imajo skupaj v povprečju 24 prihodov in odhodov blok vlakov na dan, ki povezujejo koprsko pristanišče z vsemi industrijskimi središči srednje Evrope.