Provenance, zavezniki etičnih podjetij

Nameravajo spodbuditi revolucijo v preglednosti prodaje na drobno.

Objavljeno
23. junij 2017 10.51
Eleanor Ross, Positive News
Eleanor Ross, Positive News

Jessi Baker, ustanoviteljica platforme Provenance, ki uporablja tehnologijo verige podatkovnih blokov, napoveduje, da bodo v prihodnje vsi fizični izdelki imeli jasno elektronsko zgodovino, na podlagi katere bodo lahko ljudje nadzirali in preverjali izvor, lastnosti in lastništvo izdelkov. Se začenje novo obdobje preglednosti v prodaji na drobno?

Ko je bila Jessi Baker na doktorskem študiju računalništva, je ugotovila, da je projekt, ki ga je takrat izvajala, preveč pomemben, da bi pozabila nanj. Zato je začasno pustila doktorski študij in se popolnoma posvetila svojemu projektu Provenance.

Elektronska platforma pomaga ljudem odkriti, od kod izvirajo izdelki ter kako etično in trajnostno so jih izdelali. Platforma pomaga izboljšati preglednost dobavne verige in hkrati spodbuja ljudi, da izbirajo tiste blagovne znamke, ki podpirajo etično izdelavo, poštene delovne razmere, kakovost in trajnost.


Jessi Baker, ustanoviteljica Provenance. Foto: Provenance

Provenance uporablja tehnologijo verige podatkovnih blokov, ki je najbolj znana po tem, da podpira valuto bitcoin, ki ne potrebuje papirja, bank in držav. Tehnologija verige podatkovnih blokov omogoča zapisovanje in shranjevanje velikih količin podatkov o transakcijah. Podatki, ki so edinstveni in jih ni mogoče ponarejati, vključujejo pogodbe, potrdila o prejemu in razpredelnice dobaviteljev. Podatke platforme Provenance je mogoče povezati s katerim koli fizičnim izdelkom, od kavjih zrn do rib, in sicer z uporabo etiket, pametnih oznak in vdelanih kod za spletne strani ali aplikacije.

»Provenance spodbuja lastnike blagovnih znamk, da prostovoljno sporočajo podatke o svoji dobavni verigi,« pojasnjuje Bakerjeva. »Zaprosimo jih za potrditev, da so podatki verodostojni, jim sledimo, poleg tega nam morajo poslati tudi povezave nazaj do potrjenega gradiva. Tako lahko preverimo etičnost vira. Nismo organizacija, ki bi ravnala tako kakor WikiLeaks, ki išče slabe podatke. Radi bi predstavili podjetja, ki resnično poskušajo biti etična.«

Leta 2016 je Provenance opravil šestmesečno raziskavo, s katero je preverjal etičnost lova na tune v Indoneziji. Ribiči so pošiljali besedilna sporočila o podrobnostih lova, sporočila so nato v platformi vključili v verigo podatkovnih blokov in ribam dodali elektronski »žeton«, ki jih spremlja skozi dobavno verigo.

Supermarket Co-op je nato poskusno vključil izdelke v sistem Provenance, tako da skupina zdaj deluje z več kot 200 blagovnimi znamkami. Med njimi je destilarna Archie Rose Distilling s sedežem v avstralskem Sydneyju. Podjetje je že pred tem rade volje razkrivalo strankam, kako pri njih poteka delovni proces: destilarna je zgrajena tako, da lahko prikaže proizvodnjo »od zrna do kozarca«.

»Verodostojnost je izjemno pomembna, zlasti v naši dejavnosti,« pove Dave Withers, vodja destilarne podjetja Archie Rose. »Poznati izvor naših izdelkov je pomembno, zlasti ker stranke pogosto ne vedo več, od kod izvirajo surovine.«

Tehničnih ovir pri uporabi tehnologije verige podatkovnih blokov je zdaj precej manj kakor nekoč. Najpomembneje je, da čedalje več ljudi uporablja pametne telefone po vsem svetu. Samo iz Afrike operaterji sporočajo, da se je število povezanih pametnih telefonov na tej celini med letoma 2014 in 2016 podvojilo, zdaj jih je že 226 milijonov. Leta 2015 je Mednarodna telekomunikacijska zveza predvidevala, da bo imelo do konca leta internetno povezavo približno 3,2 milijarde ljudi, skoraj polovica svetovnega prebivalstva.


Na platofrmi Provenance je tudi podjetje Elvis and Kresse, ki proizvaja luksuzne izdelke s ponovno uporabo materialov. Foto: Provenance

Omrežje Provenance ne koristi samo strankam. Blagovne znamke, ki dokažejo, da so podatki o njeni dobavni verigi verodostojni, lahko zaračunajo več za svoje izdelke. Preglednost bi lahko postala konkurenčna prednost.

Ljudje začenjajo drugače gledati na to, koliko je izdelek vreden, in verodostojnost postaja prava sodobna valuta, meni Scott Ewings, direktor studia za razvoj izdelkov Big Radical s sedežem v Londonu. »Na številnih poslovnih področjih je izvor izdelka zelo pomemben, zlati pri hrani in pijači - škandal, povezan s konjskim mesom leta 2013, je samo skrajen primer.«

Ali lahko v prihodnje pričakujemo, da bodo blagovne znamke izginile, če jim ne bo uspelo predstaviti pregledne dobavne verige? »Na podlagi marsičesa lahko sklepamo, da na generacijo, ki prihaja, precej bolj vplivajo etičnost delovanja in blagovne znamke, ki koristijo svetu. 'Sleparstvo' lahko hitro opazimo in ga uničimo na družbenih medijih,« pravi Ewings.

Provenance ima sedež v Veliki Britaniji in zaposluje 10 ljudi v štirih državah, Bakerjeva pa pravi, da jo veselijo vsi izzivi, ki jo še čakajo. Poudarja, da lahko za manj kot odstotek vseh blagovnih znamk potrdimo, da delujejo etično. »Zdaj imamo priložnost, da to spremenimo. Radi bi pomagali dokazati, da ljudje dobro opravljajo svoje delo.«

Bakerjeva in njeni sodelavci pri Provenanceu bi radi predvsem pomagali podjetjem, ki dobro opravljajo svoje delo, ne pa kritizirali tistih, ki tega ne počnejo. »Radi bi okrepili dobre lastnosti in jih hitro razširili na druge.«

***