Tudi odličen produkt je treba znati prodati

Novozelandski investitor Nicholas Bartlett je v Sloveniji odprl razvojno-raziskovalni center za dobre tehnološke ideje.
Objavljeno
03. april 2015 18.43
Boštjan Pišler in Nicholas Bartlett, Ljubljana, 01.April2015
Barbara Pavlin, gospodarstvo
Barbara Pavlin, gospodarstvo
Ljubljana – Novozelandec Nicholas Bartlett se je z ženo Tamaro, ki ima slovenske korenine, pred devetimi meseci za nekaj časa ustalil v Sloveniji. Tu želi razvijati in vlagati v perspektivna podjetja, zato sta z Boštjanom Pišlerjem odprla raziskovalno-razvojni center za njihovo londonsko podjetje The Kiwi Company.

Nicholas je v podjetništvo vstopil pri 22-ih in že pred tridesetim zaslužil prvi milijon. Za seboj ima tri uspešne izhode iz lastniške strukture podjetij. Dve podjetji je prodal, eno pa je kotiralo na novozelandski borzi.

Pred kratkim ste ustanovili The Kiwi Factory. Kaj boste počeli?

Nicholas: Usmerjeni smo v tehnološke ideje, predvsem na področju malih podjetij. Oba z Boštjanom rada pomagava malim podjetjem, ker vidiva, da imajo preveč dela z birokracijo, zato ne morejo delati tistega, zaradi česar so se odločili za podjetništvo. Tako bomo ideje razvijali do MVP (minimum viable product – najosnovnejši sprejemljivi produkt), nato jih bomo testiral na trgu in če se bodo izkazali, bomo naredili spin-off podjetje.

Je The Kiwi Factory registrirano v Sloveniji?

Nicholas: Podjetje je registrirano v Veliki Britaniji, imamo pa podružnico v Sloveniji.

Zakaj Velika Britanija?

Nicholas: Britanskim podjetjem je laže pritegniti investitorje tveganega kapitala. V Sloveniji ni tradicije britanskih ali ameriških vlaganj. Če pogledate uspešna slovenska tehnološka podjetja, ki so dobila ameriškega investitorja, imajo podružnice v ZDA.

Boštjan: Velika Britanija ima podobno zakonodajo kot ZDA, zato je za ameriške vlagatelje enostavneje vlagati v britanska podjetja.

Nicholas: Zaradi jezikovne ovire je teže delati skrbne preglede v slovenskih podjetjih. Če bi imeli vlagatelji na izbiro dve enaki podjetji, eno v državi z jezikom, ki ga ne poznajo in z nepoznano zakonodajo, in drugo, kjer so ameriške investicije že uveljavljene in je vse v angleščini, bodo raje vložili v drugega.

Kako se The Kiwi Factory razlikuje od podjetniških inkubatorjev?

Nicholas: Inkubatorji niso lastniki podjetij, ampak jim ponujajo prostor, mentorstvo in poslovno mrežo. Medtem ko je naš poslovni model drugačen, saj gre za naše ideje, ki jih razvija naš tim. Najti želimo seme, mi pa mu bomo zagotovili zemljo, vodo in vse drugo, da bo lahko raslo.

Boštjan: Pravzaprav gre za naključje, da delamo na tak način. Po eni strani iščemo ljudi, ki bi delali z nami, in tudi take, ki bi imeli dobro idejo in bi jo razvijali, medtem ko delajo z nami. Torej gre za neko mešanico.

Koliko vas dela v The Kiwi Factory?

Nicholas: Zdaj nas je že sedem. Novega člana smo dobili pred kratkim, kar prek dneva odprtih vrat slovenskih inovativnih tehnoloških podjetij Startup Crawl, ko nas je obiskalo veliko zanimivih ljudi. Najpomembnejša stvar vseh podjetij so pravi ljudje. Zato iščemo najboljše, take, s katerimi se bomo ujeli. Na to smo bili v zadnjih tednih najbolj osredotočeni.

V tem času, ko ste tu, ste verjetno že spoznali slovensko poslovno okolje. Kako ga vidite?

Nicholas: V Sloveniji je veliko dobro izobraženih, talentiranih ljudi, ki so tudi dobro tehnološko usposobljeni. Slabost Slovencev pa je, da teh talentov ne znate prodati. Manjka vam izkušenj s trženjem. Za uspeh v svetu je treba nenehno opominjati na to, kaj znaš in kaj lahko ponudiš. Če strnem moje vtise: imate dobre izdelke in ideje, a morate biti bolj vztrajni in spremeniti miselnost v bolj prodajno naravnano.

Ste tudi investitor. Ste že vložili v katero od slovenskih podjetij?

Nicholas: V svojega sem. (smeh) Konkretneje sem se pogovarjal z dvema podjetjema. V enem sem svetovalec. Upam, da, ko bodo dali produkt na trg, bom investiral vanj. Za drugega sem naredil veliko in skoraj vložil 100.000 evrov, a je dogovor v zadnjem trenutku padel v vodo. Ustrašili so se, da bo moja vključenost v podjetju prevelika. V Sloveniji je veliko podjetji v semenski fazi, manj pa takih v t. im. fazi rasti.

In vi iščete slednje?

Nicholas: Kot investitor iščem oboje. S slednjimi pa imaš več možnosti, da boš dobil kaj od vloženega denarja nazaj. Medtem ko je pri semenski fazi, kljub vsem izkušnjam, ki jih imaš, tveganje večje. Semenska podjetja torej prevladujejo v Sloveniji potrebujemo pa več takih, ki bi prišla do naslednje faze, kajti tu se odvija prava rast, nova delovna mesta itd. Lani, ko sem zagnal svoje investicijsko podjetje, smo naredili šest poslov po svetu, v Veliki Britaniji, Novi Zelandiji, Avstraliji, Hongkongu. Tudi letos želim izpeljati kakšno semensko investicijo. Upam, da bom našel primerno podjetje tudi v Sloveniji.

Kaj bi svetovali slovenskih podjetnikom? Česa jim manjka, na čem bo treba še bolj delati?

Nicholas: Slovenci imate dobre ideje za tehnološke rešitve. Bolj pa bo treba razmisliti, kako jih spraviti do kupcev. Ni dovolj le reči, moj izdelek bo ljudem všeč, veliko bolj pomemben je konkreten načrt, kako priti do kupcev. Monetizacija produktov je zelo pomembna.