V Londonu Uber ven, pri nas še priprave za vstop

Leto dni od podpisa pisma o nameri za sodelovanje imamo le kupček posnemovalcev Uberja.

Objavljeno
25. september 2017 20.45
Borut Tavčar
Borut Tavčar
Ljubljana – Oblasti v Londonu podjetju Uber zaradi varnosti ne bodo obnovile licence za delovanje v mestu, ki velja do konca meseca. Peticijo za preklic te odločitve pa je podpisalo že pol milijona uporabnikov.

V Sloveniji pa se Uber še pripravlja na vstop. Spomnimo, minister za javno upravo Boris Koprivnikar je pred natanko letom podpisal pismo o nameri za sodelovanje z ameriško multinacionalko Uber. Na infrastrukturnem ministrstvu pa naj bi že dan prej sprejeli naročilo, naj do podpisa pripravijo spremembo zakonodaje. Ta naj bi omogočila vstop Uberju in olajšala delovanje nekaterim drugim prevoznikom.

In kaj se je doslej spremenilo od podpisa pisma o nameri? Na ministrstvu za infrastrukturo (MZI) pravijo, da pozorno spremljajo izkušnje držav, ki so omogočile javni prevoz potnikov z novimi oblikami prevozov. Predvidene spremembe zakona o prevozih v cestnem prometu pa so upočasnili. »To pa zato, ker želimo omogočiti, da bi s pomočjo sodobnih tehnologij –, s katerimi lahko potnik in ponudnik prevoza skleneta dogovor o sodelovanju, ki obema partnerjema zagotavlja večjo zanesljivost dogovora in vnaprej določene pogoje sodelovanja – izboljšali ponudbo javnega prevoza. Potnik lahko s pomočjo sodobnih tehnologij dobi ponudbo, prek katere lahko preveri prevoznika in njegovo ceno ter v realnem času dobi zagotovilo, da bo prevoz opravljen. Prevoznik pa s tem, ko potnik potrdi ponudbo, sklene prevozno pogodbo, ki mu zmanjša tveganje za prazne vožnje,« odgovarjajo na MZI.

Dodajajo še, da bo ministrstvo v vsakem primeru vztrajalo, da veljajo za prevoznika, ki bo izvajal prevoze s pomočjo novih tehnologij, enaki pogoji, kot veljajo za prevoznike, ki izvajajo linijske prevoze, posebne linijske prevoze, občasne prevoze potnikov ali taksi prevoze. »MZI ne bo omogočilo izvajanja prevozov, pri katerih ni zagotovila, da prevoznik jamči, da tako vozilo kot voznik izpolnjujeta vse pogoje za prevoz potnikov. V zakonu o prevozih so predvidene spremembe členov, ki določajo pogoje za taksi prevoze, z novimi členi za možnost najema vozila z voznikom,« pravijo na MZI.

Prevozniki in njihova odgovornost ob nesrečah

Med izkušnjami v tujini je tudi London, kjer se je župan Sadiq Khan odločil, da Uberju ne bo podaljšal licence. »Popolnoma sočustvujem z vozniki in uporabniki Uberja, ki jih je ta odločitev prizadela, vendar bi njihova jeza morala biti usmerjena proti Uberju, ki jih je pustil na cedilu, saj ni deloval kot sposoben in pravi operater,« je dejal župan. Pod peticijo, ki zahteva spremembo odločitve, sprožil pa jo je Uber, se je podpisalo že pol milijona uporabnikov prevozov. Uber se je za napake, storjene po svetu, medtem javno opravičil, vendar bo vztrajal pri vložitvi pritožbe zoper londonsko odločitev.

V Londonu je težava v varnosti, zato nas je zanimalo, kako je z odgovornostjo v primeru nesreč in poškodb pri Uberju, sistemu prevoz.org in pri Avant2Go. Kot poudarjajo na ministrstvu, v Sloveniji prevozi v sistemu Uber v skladu s sedanjo zakonodajo niso mogoči. »Prevoznik, ki izvaja prevoze v skladu z zakonom o prevozih v cestnem prometu, mora zagotoviti, da so potniki ustrezno zavarovani. Prevozi.org ne potekajo pod pogoji zakona in so z vidika zakonodaje sodobna oblika avtostopa. Tako voznik kot potnik nista zavarovana, vsa razmerja so na podlagi zavarovalne police vozila. Avant2Go je sistem souporabe vozila, kjer uporabnik na podlagi pogodbe z nosilcem sistema uporablja vozila in z njim ne izvaja prevozov. Razmerja so enaka kot pri najemih rent-a-car,« pravijo na MZI.

Zakonodajo pa so nekoliko prilagodili za GoOpti, ki je vsaj po digitalizaciji tudi podoben Uberju. »GoOpti izvaja prevoze v skladu z zakonom in mora kot prevoznik zagotavljati potniku vse pravice in zaščito. Uber ni prevoznik in želi biti le posrednik med potnikom in voznikom, ki opravi prevoz. V tem je bistvena razlika,« dodajajo na MZI.

Na vprašanje, kakšne spremembe predvidevajo za spodbujanje souporabe in deljenja vozil, pa odgovarjajo, da se je Slovenija odločila, da za izboljšanje varnosti cestnega prometa veže določene ukrepe na lastništvo vozila (sankcije za hujše kršitve pravil cestnega prometa, kot so vožnja pod vplivom alkohola, vožnja brez izpita, velike prekoračitve hitrosti). »V zakonsko določenih primerih kršitev se poleg globe in kazenskih točk izreče tudi ukrep zasega vozila. Tak ukrep bo ostal v veljavi tudi ob spodbujanju souporabe in solastništva vozil. Vsako vozilo mora imeti nominiranega lastnika (dejanskih lastnikov je lahko več) in med uporabniki se uredijo razmerja glede varne uporabe vozil,« odgovarjajo na MZI.

Prihaja Cammeo

Uberjeva aplikacija ima čedalje več posnemovalcev. Eno takšnih je hrvaško taksi podjetje Cammeo, ki je že uredilo prvih sto belih avtomobilov znamke Dacia na plinski pogon za ljubljanske ulice. »Čas je za ustvarjanje novih navad,« so zapisali v družbi, ki bo danes predstavila svoje načrte za prihodnost v Sloveniji in začetek delovanja v Ljubljani. Med 580 prijavljenimi so že izbrali 200 voznikov.