V zraku je stavka Adrijinih pilotov

Po preteku kolektivne pogodbe o plačah in pogojih dela pilotov v Adrii Airways so ti prepuščeni dobri volji delodajalca.

Objavljeno
06. marec 2017 12.04
šipić letališče
Aleš Stergar
Aleš Stergar

Ljubljana - Sindikat prometnih pilotov Slovenije (SPPS) je za 22. in 23. marec, (praznični) 27. in 28. april ter 25. in 26. maj napovedal stavko pilotov v Adrii Airways. Stavkovna zahteva je ena sama: delodajalec naj pilotom do sklenitve nove kolektivne pogodbe zagotovi enake pravice in obveznosti, kot so se uporabljale še prejšnji teden.

Kolektivna pogodba o plačah in pogojih dela pilotov v Adrii Airways je prenehala veljati ob koncu lanskega leta, prejšnji torek 28. februarja pa se je prenehala uporabljati. Ker pogajanja za sklenitev nove kolektivne pogodbe niso bila uspešna, so piloti sedaj prepuščeni dobri volji delodajalca.

Stavka edina možnost

Predsednik Sindikata prometnih pilotov Slovenije (SPPS) Marjan Majcen je pojasnil, da je kolektivna pogodba urejala veliko pravic, ki zdaj niso določene. Napoved stavke pa je v sedanjem položaju tudi edina možnost, da delodajalska in delojemalska stran spet sedeta za pogajalsko mizo.

V podobnem položaju kot piloti bodo v Adrii Airways v kratkem tudi ostali zaposleni. Kolektivna pogodba kabinskega osebja AA se izteče konec tega meseca, do konca aprila pa velja Podjetniška kolektivna pogodba Adrie Airways, ki sta jo podpisala Sindikat AA in Svobodni sindikat AA.

Problem ni v denarju

Piloti so svoje predloge delodajalcu poslali sredi lanskega novembra, delodajalec pa je svoje predstavil šele 14. februarja. Namen pilotov ni stavka, temveč sklenitev kolektivne pogodbe, za kar pa so potrebna pogajanja, za katera pa brez napovedi stavke ni pravne osnove. Problem ni v denarju, pravi Marjan Majcen, saj so predlagali le za odstotek višje plače. In predstavi svoje zaslužke v zadnjih letih.

Marjan Majcen je pilot v AA že 28 let, gre za njegovo prvo službo, sedaj leti na kanadairjih (CRJ). Njegova kosmata (bruto) letna plača je v letu 2008 pred začetkom krize znašala 118.577 evrov, potem pa se je v letih, ko se je podjetje (ne)uspešno reševalo, manjšala: leta 2009 še 108.201 evrov, potem pa po letih 92.130 evrov, 82.472 evrov do 80.076 evrov v letu 2012. Sledila je rahla rast: 2013 je prejel bruto 83.213 evrov in leto kasneje osem evrov manj, predlani 87.063 evrov in lani 97.671 evrov. Temu je treba prišteti povprečno še okrog 250 evrov dnevnic na mesec, strošek podjetja – kjer so plače majhen strošek – pa je tudi do lani 9,15-odstotni prispevek (na bruto plačo) za poklicno pokojnino, ki je nadomestek za beneficiran delovni staž.

Lanska pogodba je bila le »začasna«

Ko je Adria Airways lani dobila novega lastnika in novo poslovodstvo, je bila tudi napovedana stavka pilotov. Prejšnje poslovodstvo pod vodstvom Marka Anžurja je s podpisom kolektivne pogodbe čakalo na novega lastnika, novi direktor Arno Schuster je takorekoč pripravljene in izpogajane papirje podpisal takoj po prevzemu funkcije – vendar samo do konca lanskega leta.

Piloti so bili s to »začasno« kolektivno pogodbo zadovoljni, delodajalec je želel spremembe, a v pogajanjihj po Majcnovih besedah niso prišli daleč. Odprto je ostalo vprašanje delovnega časa in razporeda. Ter seveda vedno prisotna statistika, da so Adriini piloti primerjalno malo v zraku.

Marjan Majcen tudi tu pojasnjuje s svojim primerom: leta 2016 je bil v zraku 648 ur, lani pa 598 ur, v službi pa 1368 ur. Kar je ob kratkih Adriinih regionalnih letih – Majcnovi so leta 2015 trajali uro in šestindvajset minut ter lani 1 uro in 20 minut – vendarle pomenilo leta 2015 natančno 451 in lani 446 vzletov in pristankov. Piloti na dolgih, posebej prekooceanskih letih, opravijo s petdesetimi vzleti in pristanki na mesec več ur letenja. Predstavljati pa si je moč, da je največ dela pač pri vzletanju in pristajanju.