Pri napovedih rasti ostajajo trgovci previdni

Pred 8. strateško konferenco o trgovini smo pregledali, kakšno je stanje v slovenski trgovini.

Objavljeno
03. november 2014 19.24
*bsa*09-shoping2
Božena Križnik, gospodarstvo
Božena Križnik, gospodarstvo

Ljubljana – Medtem ko se v slovenskem gospodarstvu že kažejo prvi sramežljivi znaki izboljšanja, trgovina v povprečju še vedno nazaduje. Ceh na to ves čas opozarja, na tokratni strateški konferenci o trgovini pa so pogled vendarle usmerili v perspektivo, na pomen družbene odgovornosti.

Statistična slika poslovanja slovenske trgovine ni obetavna, primerjava z EU še manj. Realni prihodki v trgovini na drobno so se septembra (zadnji razpoložljivi podatki) glede na predhodni mesec znižali za 0,8 odstotka, v trgovini na drobno brez motornih goriv pa še za spoznanje bolj. Od začetka letošnjega leta so sicer glede na isto obdobje lani v trgovini na drobno za desetinko odstotka zrasli, v trgovini na drobno brez motornih goriv pa so za en odstotek upadli. Prihodki so padli v trgovini z živili, gospodinjskimi aparati, kozmetiko, igračami, športno opremo, računalniki, knjigami, motornimi vozili.

Nazadovanje je še bolj očitno, če gledamo daljše obdobje. V primerjavi s predkriznim letom 2008 so se realni prihodki v trgovini na drobno znižali za že 14,1 odstotka, v trgovini na drobno brez motornih goriv pa za 16,4 odstotka. Posebej trgovci opozarjajo na specializirane trgovske branže, kjer padci prodaje presegajo celo 40 odstotkov (npr. specializirana trgovina s pohištvom, gradbenim materialom).

Za skromnejše trošenje je krivo zniževanje kupne moči v času krize; lani je ta znašala le še 83 odstotkov povprečja osemindvajseterice (leta 2008 še 91 odstotkov). Slovenski potrošnik se je krizi prilagodil tako, da je spremenil svoje nakupovalne navade in te se bodo po ocenah Trgovinske zbornice Slovenije (TZS) tudi ohranile.

Zaostanek za EU se povečuje

»Nakupi potrošnikov so postali bolj preudarni, vnaprej načrtovani, kupujejo manj in pogosteje, iščejo najboljše razmerje med kakovostjo in ceno, tudi med bio/eko izdelki, konkurenca med trgovci je izjemno huda. Nekatere opaznejše pozitivne spremembe pri potrošnji vendarle pričakujemo v prednovoletnem času, saj smo tudi Slovenci nagnjeni k tradicionalnemu prazničnemu obdarovanju,« je povedala Mija Lapornik, izvršna direktorica TZS.

»Na TZS pri napovedi rasti trgovine in domače potrošnje v prihodnje zato ostajamo previdni. Ocenjujemo, da bo zasebna potrošnja v Sloveniji v primerjavi s potrošnjo v EU še naprej stagnirala oziroma bo njena rast upadala, opaznejšega okrevanja trgovine v kratkem ni pričakovati,« pravi Lapornikova.

Tudi trgovina v EU je morala skozi »purgatorij« krize, a se je, kot kaže, že odbila od dna in v povprečju izkazuje ugodna gibanja. Tako se je realni prihodek v trgovini na ravni EU v letošnjih osmih mesecih v primerjavi z istim obdobjem lani povečal za 1,8 odstotka. Slovenija ni šla po isti poti. Pri nas je v tej časovni primerjavi omenjeni indeks ostal na približno enaki ravni. To pomeni, da slovenska trgovina zaostaja za evropsko. Dlje ko bo to trajalo, večji bo zaostanek in teže ga bo nadoknaditi.

Po mnenju predsednice TZS Mariče Lah bodo za bolj stabilno okrevanje slovenskega gospodarstva potrebne korenite strukturne spremembe, ki bodo zagnale gospodarsko dejavnost. Trgovci jih še ne vidijo, čeprav se zdi, da se zadnje mesece gospodarstvo pobira; izboljšanje je predvsem rezultat aktivnejšega izvoza. Na strateški konferenci bo zbornica med drugim predstavila tudi svoje videnje ukrepov, ki bi jih morala nemudoma sprejeti vlada za izboljšanje stanja v slovenskem gospodarstvu.

Donosna družbena odgovornost

Osma strateška konferenca o trgovini bo potekala jutri, 5. novembra, na Brdu pri Kranju. Organizira jo Trgovinska zbornica Slovenije v sodelovanju z Ekonomsko fakulteto Univerze v Ljubljani. Vodilna tema letošnjega največjega trgovskega poslovnega dogodka (ki vsako leto privabi prek 450 trgovcev, domačih in tujih strokovnjakov s tega področja, pa tudi politikov, ki držijo škarje in platno) bo družbena odgovornost. Ki naj bi bila, tako trdijo organizatorji konference, donosna.

Pravijo, da tudi trgovska podjetja ne morejo več mimo upoštevanja koncepta družbene odgovornosti, da pa konkurenčne prednosti družbenoodgovornega delovanja šele prepoznavajo. »Tudi zato bo letošnja konferenca z iskanjem priložnosti in omejitev ter odpiranjem dvomov o prednostih in slabostih družbenoodgovornih podjetij ponudila priložnost za izmenjavo mnenj ter odskočno desko za vse nadaljnje razprave o družbeni odgovornosti v slovenskem in tudi širšem evropskem prostoru,« pojasnjujejo v TZS.