80 let režiserja, ki ga je Boter pri devetindvajsetih spremenil v tipa s kariero starega moža

Trenutno se sloviti filmski ustvarjalec pripravlja na snemanje filma Megalopolis.
Fotografija: Francis Ford Coppola leta 2011, ko so se na festivalu poklonili njegovi karieri. FOTO: Regis Duvignau/Reuters
Odpri galerijo
Francis Ford Coppola leta 2011, ko so se na festivalu poklonili njegovi karieri. FOTO: Regis Duvignau/Reuters

Na današnji dan se je pred 80 leti rodil ameriški režiser Francis Ford Coppola. Njegov filmski ep o mafijskem življenju Boter iz leta 1972, za katerega je po romanu Maria Puza napisal tudi scenarij, je dobil tri oskarje in dosegel enega največjih komercialnih uspehov v zgodovini filma. Trenutno se pripravlja na snemanje filma Megalopolis.

Coppola je o svojem sanjskem projektu z naslovom Megalopolis govoril že v 90. letih minulega stoletja, zdaj pa ga namerava končno uresničiti. V četrtek je po pisanju spletnega portala deadline.com izrazil upanje, da bo še letos začel s produkcijo epskega dela »v veličastnem slogu in s številčno zasedbo«.

Coppola, ki je prispeval tudi scenarij, po pisanju omenjenega portala trenutno sestavlja igralsko ekipo. Dogajanje utopične zgodbe o prihodnosti bo postavljeno v futuristični New York. Režiser je po terorističnih napadih septembra 2001 na Manhattnu z digitalno kamero že posnel nekaj materiala.



Coppola se je rodil leta 1939 v Detroitu v italijansko-ameriški družini. Njegova mati Italia izvira iz Neaplja, njegov oče Carmine Coppola, dirigent in skladatelj, ki je skupaj z Ninom Roto zaslužen za izvirno glasbo v Botru, iz Lucanie. Bil je bolehen otrok, med okrevanjem po otroški paralizi je mesece preživel v igranju z lutkami in si izmišljal dialoge. Zgodaj je postal filmofil, diplomiral je iz filmske režije na univerzi Hofstra v New Yorku, se preselil v Kalifornijo in kot eden prvih resnih filmarjev nadaljeval študij na prestižni UCLA.

Svojo družino je redno vpletal v filmske mojstrovine. FOTO: Reuters
Svojo družino je redno vpletal v filmske mojstrovine. FOTO: Reuters


Prvi celovečerni film Dementia 13 je posnel leta 1963. Pozornost je vzbudil s filmom You're a Big Boy Now (1966) in še posebej z muzikalom Finian's Rainbow (1968). Leta 1972 je posnel film Boter, ki sta mu sledila drugi (1974) in tretji del (1990).
Kot je večkrat povedal v intervjujih, so odnosi članov družine Corleone v marsičem podobni družini Coppola. »Večino stvari družine Corleone sem vzel iz svoje družine,« je njegove besede maja 2017 povzelo spletno Delo.

Tako je sestro Talio Shire v vseh treh filmih zasedel kot sestro Michaela Corleoneja, v manjših vlogah nastopata oče in mati, hčer Sofio pa je kljub nasprotovanju studiev zasedel kot Corleonejevo hčer Mary v tretjem Botru. In celo Diane Keaton, filmska žena Michaela Corleoneja, je lik Kay Adams oblikovala kar po režiserjevi ženi Eleanor Coppola.

Robert Evans, Francis Ford Coppola in Jack Nicholson. FOTO: Press Release
Robert Evans, Francis Ford Coppola in Jack Nicholson. FOTO: Press Release


Iz leta 1979 je njegov protivojni film Apokalipsa zdaj. Marcel Štefančič jr. je v Mladini o njem zapisal: »Leta 1976 je Francis Ford Coppola odšel v filipinsko džunglo, da bi posnel ultimativni film o vietnamski vojni, vojni film, ki bo končal vse vojne filme - ven je prišla Apokalipsa zdaj, film, ki je bil žanr zase. Film, ki naj bi končal vojne filme, je postal film, ki je skoraj končal njegovo življenje.«

V 70. letih med prvim Botrom in Apokalipso je v svojem megalomanskem slogu razmišljal o velikih zgodbah, kot je recimo filmska priredba Marquezovega romana Sto let samote ali Osvojitev Mehike. A Apokalipsa ga je duševno in fizično popolnoma izčrpala, tako kot vse v filmski ekipi.

Po Mojstru za dež (1997) se je Coppola za nekaj časa umaknil iz režije in se usmeril v vinarstvo na svojem posestvu v Kaliforniji. Kot producent je sodeloval pri filmih hčere Sofie, od prvenca Deviški samomori, Izgubljeno s prevodom do Marie Antoinette.
Med njegovimi pomembnejši filmi so še The Rain People (1969), Prisluškovanje (1974), Cotton Club (1984), Gardens of Stone (1987) in Drakula (1992).

Komentarji: