Blockbusterji v bitki za gledalce in oskarje

Slabe ocene kritikov ne bodo več vplivale na podelitev najprestižnejše filmske nagrade.
Fotografija: Po novem bodo uspešnice, kakršna je Pobesneli Max: Cesta besa, večkrat nagrajene z oskarji. FOTO: promocijsko gradivo
Odpri galerijo
Po novem bodo uspešnice, kakršna je Pobesneli Max: Cesta besa, večkrat nagrajene z oskarji. FOTO: promocijsko gradivo

Upravni odbor ameriške filmske akademije, ki podeljuje oskarje, uvaja novo kategorijo – za izstopajoči popularni film (blockbuster). Novost v kategorijah naj bi začela veljati že na prihodnji podelitvi nagrad februarja 2019.

Filmi, ki so imeli številne gledalce in tudi dober zaslužek v kinodvoranah, kot so Avatar, Mamma Mia ali Misija: nemogoče, do zdaj niso imeli velikih možnosti za oskarja. Od prihodnjega leta pa slabe ocene kritikov ne bodo več vplivale na podelitev najprestižnejše filmske nagrade. Uvedba kategorije izstopajočega popularnega filma je odgovor na kritike, da so mnogi filmi, nagrajeni z oskarji, vse bolj irelevantni in ne odražajo tistega, kar želi občinstvo gledati.
 

Spremembe


V upravnem odboru so se odločili tudi za nekatere druge spremembe. Tako bo slovesna podelitev oskarjev leta 2020 9. februarja in ne več v zadnjem tednu februarja, televizijski prenos pa bo skrajšan na tri ure, da bi bila prireditev bolj privlačna za gledalce. Da bodo v slovesno podelitev vključili vseh 24 kategorij, bodo nekatere nagrade podelili med prenosom reklam, izbrani trenutki teh podelitev pa bodo prikazani pozneje med prenosom. Neposredni prenos zadnje podelitve oskarjev je spremljalo 26,5 milijona ljudi, kar je najmanj v 90-letni zgodovini podeljevanja te nagrade.

Blockbusterji torej ne bodo več na stranskem tiru. V zadnjem času so to večinoma filmi o superjunakih, ki jih posnamejo več na leto. V tem žanru najbolj izstopa studio Marvel, katerega posamezni filmi so celote, obenem pa so med seboj povezani.
Nasploh današnje blockbusterje v glavnem snemajo v nadaljevanjih oziroma so deli neke franšize. Marvel na primer produkcijo filmov načrtuje nekaj let vnaprej, zelo veliko vlaga v promocijo in ima dovolj gradiva tudi za televizijske serije.

Številni hollywoodski filmski studii se zdaj poskušajo zgledovati po Marvelu – Universal Studios s svojo serijo filmov Jurski svet, Warner Bross z Magičnimi živalmi (Fantastic Beasts) izpod peresa J. K. Rowling, DC se osredotoča na superjunake. Ti filmi so pravzaprav postali dveurne napovedi za svoja nadaljevanja in ne celovite zgodbe. Pri blockbusterjih fokus ni več na samem filmu, ampak na ustvarjanju svetov, ki obkrožajo zgodbo, ter na izkušnjah z njimi na različnih platformah.

Od Hollywooda že nekaj časa ne kaže pričakovati preveč, še posebej odkar so začeli množično snemati po stripih o superjunakih, kar gotovo govori o pomanjkanju idej, v veliki meri pa je posledica tega, da so filme začeli štancati z veliko hitrostjo. Od 50 filmov v letošnjem letu jih je deset o superjunakih, kar 31 pa jih je nadaljevanje ali poskus ponovnega zagona neke popularne franšize.

Stripi so vstopili v mainstream, superjunaški filmi obvladujejo kinodvorane. Na vprašanje, zakaj se je to zgodilo, je več odgovorov, eden od njih je, da je v drugi polovici 90. let hollywoodska kinematografija zaradi vse doslednejše regulacije politične korektnosti izgubila ostrino in subverzivnost, ki jo je imela prejšnja desetletja. Ta prazni prostor je zapolnila ameriška stripovska scena.

Novi trend so tudi razne izpeljanke (spin-off) in nove različice dobro znanih zgodb, s katerimi si v Hollywoodu obetajo zaslužek.
 

Velika produkcija


V filmski industriji se vsi ogorčeno borijo za čim večjo naklonjenost občinstva, obisk kinodvoran pa je vse manjši. Tu in tam se pojavi uspešnica, o kateri vsi govorijo, toda postopno se te selijo na male ekrane. Filmski studii načrtujejo že leta vnaprej tudi po sedem filmov na leto in v takem tempu lahko nastane le zelo malo res dobrih filmov. V kinih so med najbolj priljubljenimi nadaljevanja.

Hollywood se je torej skorajda prenehal ukvarjati z izvirnimi in kakovostnimi filmi s srednje velikim proračunom, ki so se iz kinodvoran preselili na streaming servise. Medtem ko hollywoodski studii računajo na zaslužek v kinodvoranah, Netflix, ki ni več samo distributer, ampak tudi producent, računa na gledalce doma. Ta ima letos v načrtu 86 izvirnih filmov in serij, kar je več, kot je načrtovana produkcija vseh štirih glavnih tradicionalnih studiov. Lanski Netflixov rekord je bilo 61 filmov.

Agresivna strategija je odgovor na pritožbe uporabnikov, da je filmska knjižnica Netflixovega servisa zastarela, odločitev Walta Disneyja, da Netflixa ne bo več preskrboval z novimi filmi, pa bi povzročila še večje nezadovoljstvo. Kupovanje filmov od drugih studiov postaja vse dražje, ker se povečuje konkurenca streaming servisov. Pri Netflixu so izjavili, da se splača imeti več svojih filmov in da je veliko število filmov odgovor na široko paleto okusov, ki jih poskušajo zadovoljiti. Dodali so, da jim podatki, ki jih zbirajo od naročnikov, omogočajo vpogled v njihove navade, kar jim pomaga pri izbiri filmov.
 

Netflix nas pozna


Ta družba natanko ve, kateri film ali serijo gledajo moški in kateri ženske, kaj imajo radi starejši in kaj mlajši gledalci. Tako Netflix na podlagi zgodovine filmov, ki ste si jih ogledali, ve, katere si boste ogledali v prihodnje ali zaradi katerega prizora ste film nehali gledati. Tako so z analizo podatkov ugotovili, da ima večina gledalcev rada dela, ki so mešanica Davida Fincherja in britanskih mini serij. Tako je nastala Hiša iz kart.

Polovica Netflixovih uporabnikov od vseh 125 milijonov živi zunaj ZDA. Ta številka pove, da je Netflix ena najbolj priljubljenih platform za gledanje filmov in serij.

Komentarji: