Dobrodošli bodoči oskarjevci in kontroverzneži

76. beneški filmski festival: Nocoj se bo s premierno projekcijo filma Resnica japonskega režiserja Hirokazuja Koreede začela Mostra

Objavljeno
28. avgust 2019 13.02
Posodobljeno
28. avgust 2019 13.02
Francosko-japonska drama o konfliktnem odnosu med materjo in hčerjo Resnica je prvi film režiserja Hirokazuja Koreede, ki ga je posnel zunaj Japonske in v tujem jeziku. V glavnih vlogah nastopata Catherine Deneuve kot slavna igralka in Juliette Binoche kot njena hči scenaristka. Foto promocijsko gradivo
Lanski canski zmagovalec Hirokazu Koreeda (zlato palmo so dobili njegovi Tatiči) z novim filmom Resnica (The Truth) začuda ni znova meril na svetovno premiero v Cannesu, čeprav v filmu igrata francoski divi Catherine Deneuve in Juliette Binoche. Nocoj bo namreč z njim odprl beneški filmski festival. Kot bi japonski režiser hotel razporediti moči med dva A-kategornika z dolgo rivalsko zgodovino.

Benetke, ki gostijo najstarejši filmski festival na svetu, in Cannes sta od nekdaj filmska tekmeca. Canski filmski festival je leta 1939 nastal kot odgovor na fašistično uzurpacijo beneškega festivala, na katerem je »podtaknjena« žirija podeljevala nagrade režimskim umetnikom, kot je bila Leni Riefenstahl. Zaradi napada na Poljsko tistega leta so v Cannesu festival zamrznili in ga ponovno zagnali po vojni leta 1946. Odtlej festivala A-kategorije tekmujeta, kateri bo imel boljši, bolj umetniški, bolj prodoren in udaren program ter katero mesto bo privabilo več zvezdniških imen.

image
Francosko-japonska drama o konfliktnem odnosu med materjo in hčerjo Resnica je prvi film režiserja Hirokazuja Koreede, ki ga je posnel zunaj Japonske in v tujem jeziku. Foto promocijsko gradivo


Vse bolj se razlikujeta tudi po programski politiki. V Cannesu so, kot je znano, iz tekmovalnega programa izključili filme v produkciji Netflixa, Benetke pa v filmih, ki jih predvajajo samo na spletnih platformah in ne na velikem platnu, ne vidijo težav. Lani je dobila zlatega leva Cuarónova Roma, drama, ki je bila nato nominirana še za deset oskarjev in prinesla domov tri. ­Letos je Netflix v Benetkah zastopan s tremi filmi: dramo Pralnica (The Laundromat) Stevena Soderbergha, adaptacijo Shakespearovih dram Kralj v režiji Davida Michôda in Poročno zgodbo (Marriage Story) Noaha Baumbacha. Proti pričakovanjem na Lidu ne bo Scorsesejevega Irca (The Irishman) z Robertom De Nirom in Alom Pacinom.
Če predpostavimo, da so kronski kriterij za uspeh filma oskarji, že nekaj let zmagujejo Benetke, kjer gostijo svetovne premiere filmov, ki jih nato prepozna ameriška akademija gibljivih slik. Poleg Rome so to v zadnjih dveh letih še Zvezda je rojena, Najljubša in ­Oblika vode.
Ker v Cannesu prvi uvedejo festivalsko sezono, je ugibanje, kateri filmi bodo v programu, bolj vznemirljivo. Vsaj del programa Benetk je zato predvidljiv. Tudi letos je bilo jasno, da bosta tam Koreeda kot tudi James Gray z znanstveno fantastiko Ad Astra in Bradom Pittom v glavni vlogi.
 

​(Pre)drzne poteze

Še preden se je začel, na filmski festival v Benetkah letijo očitki – predvsem o neuravnoteženosti med spoloma v tekmovalnem programu. Medtem ko so se v Cannesu, Torontu in Berlinu deklarativno zavezali, da si bodo prizadevali za enakost med spoloma, sta v Benetkah med 21 filmi samo dva posneli režiserki – Shannon Murphy (Babyteeth) in Haifa al Mansur (The Perfect Candidate).
V občutljivih časih #jaztudi so si v Benetkah privoščili še eno (pre)drzno potezo. Na široko so odprli vrata režiserjema z madežem iz preteklosti – Romanu Polanskemu, ki se zaradi posilstva trinajstletnice že desetletja skriva pred ameriško roko pravice, in Natu Parkerju, obtoženemu (in oproščenemu) posilstva. Prvi prihaja s filmom o aferi Dreyfus Častnik in vohun (An Officer and a Spy), drugi s filmom Ameriška koža (American Skin).
Če drugega ne, so v Benetkah uravnotežili vsaj nagrade za živ­ljenjsko delo. Dobila jo bosta Pedro Almodóvar in Julie Andrews.