Dvajset let Seksa v mestu: serija, ki še danes ohranja kultni status

Televizijska serija Seks v mestu po vsem tem času še vedno vztraja na programih in je relevanten predmet razmišljanja.
Fotografija: Cynthia NIxon, Sarah Jessica Parker, Kristin Davis in Kim Cattrall FOTO: Everett Collectio/HBO courtesy
Odpri galerijo
Cynthia NIxon, Sarah Jessica Parker, Kristin Davis in Kim Cattrall FOTO: Everett Collectio/HBO courtesy

Prinesla je revolucijo v formatu televizijskih nadaljevank, postala eden najuspešnejših izdelkov hiše HBO, kulten status pa še vedno ohranja skozi filme in druge popularnokulturne reinkarnacije. Največjo odliko Seksa v mestu lahko v retrospektivi vidimo prav v vztrajanju pri komičnih žanrskih zakonitostih. Kot je pred nekaj leti opozorila kritičarka New Yorkerja, so Seks v mestu navadno odpravili kot nekaj lahkotnega ali vsaj manj zahtevnega – kot tisto, kar gledajo ženske. »To je klasičen nesporazum, ki izvira iz neutemeljene hierarhije, po kateri je vse, kar je stilizirano (formulaično, zabavno, smešno, žensko, kar zadeva seks, in ne nasilje), nujno inferiorno,« je zapisala.

Dejansko je Seks v mestu odprl izviren in celo osvobajajoč pogled na sodobno žensko, samsko življenje in spolnost. Zgodba se osredotoča na Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker), samsko žensko sredi tridesetih, ki o svojem seksualnem življenju piše v priljubljeni časopisni kolumni. Živi na Manhattnu, v družabno življenje metropole pa se pogosto podaja s prijateljicami Mirando (Cynthia Nixon), Charlotte (Kristin Davis) in Samantho (Kim Cattrall). Zaljubljena je v čednega Mr. Biga ali Živino, s katerim se sijajno razumeta, a se nikakor ne moreta ujeti – vsaj ne do zadnjega dela serije.

Njene in izkušnje njenih prijateljic z zmenki in seksom tvorijo tako Carriejino kolumno kot epizode same nadaljevanke. Premisa Seksa v mestu je, da sodobna, dobro situirana ženska ni odvisna od moškega, zato v partnerstvu išče avtentično ljubezen, pa četudi pot do nje vodi skozi vrsto nezavezujočih seksualnih stikov. Izjema je tu Samantha, ki stavi na promiskuitetnost, a se naposled tudi ona ustali z mlajšim moškim – kar pospremi z mislijo, da se je nalezla monogamije.

Pomembna dimenzija nadaljevanke je, da si protagonistke v druženju po kavarnah, restavracijah, parkih, ulicah metropole (mesto je eden od glavnih junakov serije) pripovedujejo o svojih dogodivščinah in tako intimnim izkustvom priskrbijo širši kontekst in premislek. Iz šestih sezon nadaljevanke lahko izluščimo njen seksualni nauk, namreč, da so razmerja med (tudi med istima) spoloma nujno vir zadreg, tesnobe, razočaranj, obupa – vendar (in v tem je serija res prelomna) to ne pomeni, da mora sodobni človek zares obupati nad njimi. Razne posteljne zagate (v prikazu in izmišljanju teh pisci serije pokažejo bogato domišljijo, ne da bi postali vulgarni ali dolgočasni) naposled odprejo pertinenten pogled na najbolj intimno področje človekovega življenja in sugerirajo, v čem je to tudi (ali predvsem) komično.


Pod krinko lahkotnosti tudi pretanjena in kompleksna sporočila


Prijateljstvo štirim ženskam omogoča, da gredo prek svojih večjih in manjših življenjskih preizkušenj (ločitve, bolezni, nosečnosti, karierni (ne)uspehi). Duhoviti dialogi, hitre replike, ki prav gotovo nekaj dolgujejo klasični komediji, so predvsem družbena orodja, s katerimi laže preživimo v konfuzni in včasih tesnobni sodobnosti. Tovrstna orodja so danes, v času skrajne politične korektnosti in občutljivosti za krivice – ki naj bi v sleherni popularnokulturni reprezentaciji prežali na pripadnike različnih manjšin – morda še bolj pomembna. V nasprotju s sodobno čuječnostjo, ko nas Drugi (na primer morebitni spolni partner ali preprosto drug človek, neznanec) potencialno vseskozi ogroža: s svojimi pregrobimi izjavami ali navadami Seks v mestu stavi na dobronamernost, prizanesljivost do nenavadnih peripetij in še tako nerodnih ljudi.

Snemanje prizora v filmu Seks v mestu FOTO: Brendan Mcdermid/ Reuters
Snemanje prizora v filmu Seks v mestu FOTO: Brendan Mcdermid/ Reuters


Ob nadaljevanki so se pogosto pojavljale debate, katera od štirih junakinj je najlepša, najzanimivejša, najbolj antipatična – s katero se torej sodobna gledalka najlaže poistoveti. A morda je največji prispevek serije prav v stvaritvi ženske skupnosti, v kateri se zacelijo še tako hude duševne rane. Tako prijateljice v skupini najdejo veselje, ki ga prepuščene samim sebi ne bi mogle. Njihovo zavezništvo je kreator serije Darren Star postavil na piedestal, pred družino in celo pred otroke.

Eden najbolj ganljivih prizorov v nadaljevanki je, ko Charlotte Carrie finančno pomaga do prvega stanovanja. Pomenljiv je tudi zato, ker ji prijateljica podari svoj dragoceni zaročni prstan nekdanjega moža. Sporočilo njene geste ni preprosto to, da prijatelja spoznaš v nesreči, ampak da je takšna pomoč tudi način, kako greš dokončno prek propadlega razmerja z moškim. Pomoč prijateljici osvobaja, bi lahko rekli. Serija je tako pod krinko lahkotnosti marsikdaj proizvedla tudi pretanjena in kompleksna sporočila.

Dvajset let star Seks v mestu v času televizijskih in filmskih komedij, ki se vse bolj spogledujejo s tragičnim, sentimentalnim, patetičnim, upravičeno ostaja na televizijskih programih in predmet razprave.

Komentarji: