Ko je zvezda rojena že četrtič

Hollywood je spet povedal isto zgodbo; da ni velikega uspeha brez tragedije in da ljubezen ne more premagati vsega
Objavljeno
12. oktober 2018 18.00
Posodobljeno
12. oktober 2018 18.00
Zgoraj z leve: Lady Gaga in Bradley Cooper, Judy Garland in James Mason, Janet Gaynor in Fredric March, Barbra Streisand in Kris Kristofferson
Tanja Jaklič
Tanja Jaklič
Ko sta Lady Gaga in Bradley Cooper, ona v roza perju, on v smokingu, konec avgusta stopila na rdečo preprogo beneškega filmskega festivala, je že bilo jasno, da gre za premiero enega najbolj pričakovanih filmov tega leta. Prve kritike dan za tem so to samo potrdile, tudi z nesramežljivo omembo oskarja.



Film Zvezda je rojena je četrta različica iste zgodbe, ki jo Hollywood pripoveduje znova in znova že osemdeset let. Je rahlo naivna, celo prozaična, na neki način tipična romantična komedija, ki zaide v dramo, celo v tragedijo. On na višini slave, ki jo polnijo alkohol in droge, ona preprosta, iskrena, talentirana. Igralec, igralka, pevec, pevka. Medtem ko se razmerje razvija, on propada, medtem ko se ona vzpenja proti vrhu, se on izgublja; enkrat v oceanu, drugič v divji vožnji s športnim avtomobilom ...


Iz zlatega Hollywooda


Življenje gre svojo pot, slava v druge roke; ljubezni, še tako velike, pač niso večne, večna je samo fatalistična obsesija s slavo. Tipično holivudska zgodba v stilu ni velikega uspeha brez velike tragedije. C'est la vie v mestu sanj, bi lahko rekli, panta rei. Nič novega, posebnega, ničesar, kar ne bi že vedeli. A v filmskem svetu zgodba ni vedno vse, temveč je včasih pomembnejši način, kako je povedana, komu in v katerem času.

Vsaka generacija je dobila svojo zvezdo, prvič leta 1937. V drami zlatega Hollywooda sta zaigrala Janet Gaynor in Fredric March. Film je produciral slavni Selznik. Gaynorjeva je bila tridesetletna igralka, znana iz nemih filmov, in to je bil njen prvi in edini barvni film. Zaigrala je natakarico Esther, doma z majhne kmetije iz Severne Dakote, ki sanja o Hollywoodu in sreča slavnega in zapitega igralca Normana Maina.

image
Originana verzija iz leta 1937.
Foto Promocijsko Gradivo


Zgodba je povedana naivno, a se ne izogne brezobzirni poti do slave, kakršno pozna Hollywood. Maine se na koncu utopi v oceanu, ker ne prenese, da bi žena žrtvovala kariero za njegovo rehabilitacijo. Užaloščena vdova se vrne v igralski raj, potem ko prebere pismo njegove ljubezni. Nagrado sprejme kot gospa Norman Maine. Mnogi so inspiracijo za film, katerega sporočilo je bilo »Hollywood naredi zvezdo tudi iz najmanjše vasi na svetu in ta zvezda ste lahko vi«, iskali v problematičnem zakonu med igralcema Barbaro Stanwyck in Frankom Fayem, po drugi strani pa se kot izvirnik ves čas navaja tudi film What Price Hollywood iz leta 1932 s silno podobno zgodbo: pijan režiser pomaga do igralske kariere mlademu dekletu.

Podobnost je tako očitna, da so prvo zvezdo poimenovali kar plagiat. Gaynorjeva je bila takrat že prva dobitnica oskarja za glavno vlogo v treh filmih (1929), za vlogo Esther pa je bila prav tako nominirana v isti kategoriji.


Muzikal z Judy Garland


Leta 1954 je nastal muzikal s slavno Judy Garland v glavni vlogi. Igralka in pevka je imela za sabo oskarja za vlogo Dorothy v Čarovniku iz Oza in je potrebovala igralski izziv, ki bi osvežil njeno kariero. A nič pri snemanju ni šlo gladko, Garlandova je bila v tistem času oboje, zvezda v vzponu in zatonu, ter kot odvisnica od amfetaminov in alkohola zelo težavni del ekipe. Njen partner je bil James Mason in zgodba na filmu prikazana bolj ranljivo in tragično kot v prvem delu, z dolgimi pevskimi vložki. Kakorkoli, sledila je nominacija za oskarja, zlati kipec pa je odšel h Grace Kelly in Garlandova se nikoli več ni vrnila na vrh.

image
Judy Garland in James Mason v filmu iz leta 1954.
Foto Promocijsko Gradivo


Dve desetletji kasneje, leta 1976, je v glasbeno dramo že kot velika zvezda vstopila Barbra Streisand, da bi zaigrala barsko pevko Esther. Streisandova, ki je imela velik vpliv na celoten film, je na začetku za partnerja želela samega Elvisa, a je bil že desetletje brez igralskih izkušenj in se ni vedelo, ali je sploh še v formi. Vlogo rock pevca Johna Howarda je tako dobil Kris Kristofferson, bolj znan iz sveta country glasbe. Če sta prejšnja filma govorila o Hollywoodu, smo zdaj v svetu glasbene industrije, ta pa je zahtevna in neizprosna.

Ker so to sedemdeseta, je glavna junakinja drugačna, samozavestna, neodvisna, premočrtna. In ve, da je tudi na vrhuncu slave še vedno ona: Esther Hoffman, poročena Howard. Med filmskimi kritikami je bilo največ prostora namenjenega neprepričljivemu ljubezenskemu odnosu med protagonistoma, dejstvu, da Barbra kot odlična pevka v filmu ne prepriča kot začetnica, Kristoffersonu pa so očitali, da se skozi film sprehodi popolnoma zdolgočasen. Streisandova je sicer za svojo skladbo Evergreen, ki je postala tudi ena največjih uspešnic njene kariere, prejela oskarja.

image
Verzija iz leta 1976: Barbra Streisand in Kris Kristofferson
Foto Promocijsko Gradivo


A zadnja Zvezda je najboljša, zdaj pišejo kritiki. Že sama izbira para je nekaj posebnega. On štirikratni nominiranec za oskarja in eden najuspešnejših igralcev zadnjega desetletja v Hollywoodu. Ona glasbena zvezdnica, lady, starleta, medijska manipulatorka in hkrati glasbenica v najboljšem pomenu besede. Skeptiki so Cooperjev režijski prvenec pričakali previdno, konec koncev je bil pred leti v igri Clint Eastwood, ki je za glavno vlogo vabil Beyonce, v pogovorih so bili tudi igralci Christian Bale, Leonardo DiCaprio, Will Smith, Tom Cruise ...


Izjemen par


A skoraj dva meseca po premieri v Benetkah je jasno, da sta Gaga in Cooper oblikovala izjemen par v enem od najboljših filmov leta 2018 in najboljši muzikal od leta 2002, ko je blestel Chicago, kot so zapisali mnogi svetovni mediji.

image
Promocijsko gradivo Vsi prizori petja so bili v novem filmu z Lady Gaga in Bradleyjem Cooperjem posneti v živo.
Foto Promocijsko gradivo


Spet smo v svetu glasbe, rocka, alkohola in tablet, bremena slave in lastnih sanj, strasti in tragedije, a smo tudi v 21. stoletju, ko so konci drugačni. Kljub temu režiser ohranja isti vzorec filma kot predhodniki in znotraj njega stalnico, ki so jo ljubitelji filma tudi četrtič upravičeno pričakovali. Repliko, ko on reče njej: Hotel sem te še enkrat pogledati ...
Ali bodo naslednji film posneli okoli leta 2050? Morda. Nekateri že napovedujejo, da bo takrat zgodbo glavnih junakov lahko povedala samo prava zvezda današnjega časa. Zvezda, ki je slavna zaradi slave. Ni slišati prav obetavno.