Netflixa ni več mogoče ustaviti

Film Roma je spletnega velikana umestil v središče tekme za zlate kipce.
Fotografija: Producenti Rome so se pogajali s šestimi družbami o distribuciji filma. Vse razen Netflixa je skrbelo, ali je lahko črno-bel film komercialno uspešen. FOTO: Promocijsko Gradivo
Odpri galerijo
Producenti Rome so se pogajali s šestimi družbami o distribuciji filma. Vse razen Netflixa je skrbelo, ali je lahko črno-bel film komercialno uspešen. FOTO: Promocijsko Gradivo

Nominacije za oskarje zlepa niso bile tako predvidljive kot letos. V največ kategorijah, desetih, sta nominirana filma Roma in Najljubša, v kategoriji najboljšega filma pa so se poleg njiju po pričakovanju znašli še Črni panter, Črni Kkklanovec, Bohemian Rhapsody, Zelena knjiga, Zvezda je rojena in Mož iz ozadja.



Za kipec za režijo se poteguje pet režiserjev, štirje od njih so posneli filme, nominirane za najboljše, peti, Pawle Pawlikowski pa je režiral Hladno vojno, ki je med nominiranimi za tujejezičnega oskarja. Zanimivo je, da je Roma v igri tudi za najboljši tujejezični film, ker je v španščini, produkcija je mehiško-ameriška in distribucija ameriška.

Posebnost letošnjih nominacij je povezana s filmom Roma, ki je na Netflixovo mrežo prišel 14. decembra in ki je tega spletnega velikana umestil v središče letošnje tekme za oskarja. Film mehiškega scenarista in režiserja Alfonsa Cuaróna o življenju v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja Ciudádu de Mexicu je namreč Netflixu prinesel prvo nominacijo za najboljši film, poleg tega med drugim še za režijo, torej v dveh najpomembnejših kategorijah.


Šele začetek napada na kinematografe


Roma je samo začetek Netflixovega napada na kinodvorane, zaradi česar se vsi etablirani filmski stuidii in distributerji soočajo z vprašanjem: ali spletna storitev za pretočni (streaming) video, zaradi katere veliko ljudi odpoveduje naročnino na televizijo, lahko povzroči, da bodo tudi nehali hoditi v kino? Digitalna platforma zdaj resno ogroža Hollywood in tudi evropsko filmsko industrijo.

»Če želite ustvariti velik filmski studio, morate to početi z velikimi režiserji,« je za New York Times povedal Scott Stuber, eden od najpomembnejših in subverzivnih ljudi v filmski industriji, nekdanji podpredsednik družbe Universal Pictures, danes pa vodilni človek za filme pri Netflixu. Dodal je, da so veliki holivudski zvezdniki – Meryl Streep, Benn Affleck, Eddie Murphy, Sandra Bullock, Dwayne Johnson – že podpisali pogodbe z Netflixom. Njegov cilj je, da bi imela Netflixova pretočna storitev enako bogato filmsko ponudbo, kot je televizijska, ki je lani dobila kar 112 nominacij na nagrade emmy in s tem prehitela vse konkurenčne mreže.

Filma Najljubša in Roma imata po deset nominacij za oskarje. FOTO: Promocijsko Gradivo
Filma Najljubša in Roma imata po deset nominacij za oskarje. FOTO: Promocijsko Gradivo


Stuber si je zadal, da bo Netflix posnel 55 izvirnih filmov na leto, s proračuni do 200 milijonov dolarjev za posameznega. Če k temu prištejemo še dokumentarne in animirane filme, je številka 90 filmov na leto. Universal, eden od najbolj produktivnih tradicionalnih studiov, na leto posname okoli 30 filmov.


Internet spreminja svet filma


Internet spreminja svet filma. Desetletja so večino filmov distribuirali na enak način: najprej v kinematografe na ekskluzivno prikazovanje za okoli 90 dni, zatem pa na male ekrane. Verige kinodvoran so ostro nasprotovale skrajšanju tega obdobja prikazovanja v kinih, da se jim ne bi zmanjšali zaslužki. Netflix to pravilo krši, obenem pa se noče odpovedati tekmi na nagrade, kar bi se zgodilo, če filmov ne bi prikazal v kinih. Zato se je odločil, da neko število filmov hkrati prikazuje na internetu ter v kinih v New Yorku in Los Angelesu. V primeru filma Roma pa se je odločil za tretjo varianto. Romo in še dva filma (The Ballad of Buster Scruggs Ethana in Joela Coena) in Bird Box Susanne Bier) je naprej prikazal v kinih, a jih je vrtel samo od enega do treh tednov. Večina kinematografov je sicer zavrnila sodelovanje, vseeno je Netflix za Romo našel okoli 140 kinematografov v severni Ameriki in še 600 v tujini. Netflix potrebuje oskarje, saj ti prinesejo ugled in gledalce, nagrade pa potrebujejo tudi avtorji in igralci.

Producenti Rome so se pogajali s šestimi družbami o distribuciji filma. Vse razen Netflixa je skrbelo, ali je lahko črno-bel film komercialno uspešen.


Vsi potrebujejo nagrade


Roma je lani na festivalu v Benetkah prejela zlatega leva za najboljši film in to je bil prvi Netflixov film, ki je zmagal na katerem od prestižnih filmskih festivalov. Sodelovanje filmov, ki jih producira in distribuira Netflix, na podobnih filmskih dogodkih namreč še vedno sproža ostre razprave o spreminjanju filmske kulture in o tem, kaj je in kaj ni »pravi film«, predvsem pa »prava distribucija«. V Cannesu so zato lani z Netflixom prekinili sodelovanje. V Benetkah pa so lani nagradili še en Netflixov film,The Ballad Of Buster Scruggs, in to za scenarij, sicer pa so na festival uvrstili kar šest filmov te internetne družbe.

Netflixu zdaj poleg tega, da kinematografom speljuje občinstvo pred raznovrstne zaslone, zdaj očitajo tudi vmešavanje v festivale. Toda vse več vodstev festivalov bo ugotovilo, da je Netflixova produkcija neizogiben del festivalske resničnosti, Netflix pa že itak ve, da potrebuje tudi festivalske nagrade. Poleg njega pa se krepijo tudi drugi internetni igralci, kot sta Amazon in Apple.

Komentarji: