S Stevom Jobsom je težko zaslužiti

Film o ustanovitelju Appla: Kritiki ga hvalijo, tehnološke oboževalce pa je razočaral.

Objavljeno
27. november 2015 16.04
Jožica Grgič
Jožica Grgič

Štiri leta je minilo, odkar je Steve Jobs umrl. Ob obletnici smrti se mu je Hollywood poklonil s filmom Steve Jobs, pod katerega sta se podpisala znamenita scenarist Aaron Sorkin in režiser Danny Boyle, oskarjevca in prejemnika še drugih prestižnih nagrad.

Čeprav so kritiki vnaprej napovedovali, kako bo ta film ujel bistvo kompleksne osebnosti, kakršna je bil Jobs, je razočaral tehnološke oboževalce, ima pa tudi malo gledalcev.

To ni prva ekranizacija legendarnega ustanovitelja in direktorja družbe Apple od njegove smrti oktobra 2011. Sredi leta 2013 je Ashton Kutcher igral Jobsa v istoimenskem filmu, ki je močno razočaral kritike in gledalce. Kmalu po smrti pa je novinar, ki ga je zaposlil sam Jobs, Walter Isaacson, napisal Jobsovo biografijo in bil je prav vesel, da se je scenarija po njej lotil ugledni Aaron Sorkin, avtor serij Zahodno krilo (The West Wing) in Uredništvo (The Newsroom), filma Socialno omrežje ...

Od Sorkina, dolgoletnega Jobsovega prijatelja, so ljudje veliko pričakovali. Vendar sta tako Sorkin kot Boyle po mnenju tehnoloških navdušencev potegnila iz Jobsa najslabše, menda sta dodala veliko neresničnosti in ustvarila podobo o tiranu, dobršen del njegovega življenja pa sta zanemarila.

Po njunem je Jobs ostal v dobrih odnosih z Johnom Sculleyem, nekdanjim direktorjem Pepsija, ki ga je pripeljal za upravljanje Appla in ga potem skupaj z upravnim odborom odslovil iz družbe. V filmu sta ostala bližnja prijatelja, kar pa ni res, pravijo sodelavci. Zato Sorkinu očitajo, da je to umestil v scenarij zato, ker je hotel angažirati Jeffa Danielsa, glavnega zvezdnika serije Uredništvo, ki je bil primeren za to vlogo.

Resnično ali ne

Poleg velikega števila neresničnosti pa je zanemarjen velik del Jobsovega življenja in poklicne poti. V svoji mladosti je resda bil tiran, pravijo ljudje, ki so ga poznali, vendar je potem, ko se je vrnil v Apple, dozorel kot človek, menedžer in direktor družbe.

Film naj bi temeljil na knjigi, ki zelo ustreza resničnemu liku Steva Jobsa (igra ga Michael Fassbender), v resnici pa je fiktivna verzija avtorjev. Njegova žena je to skušala preprečiti, vendar je bila nemočna pred korporacijo Universal Pictures, katere predstavnike je večkrat prosila, naj ustavijo produkcijo. Iz teh razlogov geeki, ljubitelji tehnologije, bojkotirajo ogled filma, ki so ga zaradi maloštevilnih gledalcev že po nekaj dneh umaknili iz nekaterih kinodvoran v ZDA. Kaže, da so zmagali Jobsovi oboževalci.

Drag film, majhen zaslužek

Film bo tako zaslužil pod pričakovanji. Zanj so porabili 30 milijonov dolarjev in če k temu prištejemo še stroške marketinga, je celotni znesek dvakrat višji. Da bi se ta film splačal, bi moral zaslužiti vsaj 120 milijonov dolarjev, ker v Ameriki polovico bruto zaslužka od prodaje kart vzamejo lastniki kinov.

Zdi se, da so takšen scenarij predvideli pri filmskem studiu Sony že lani. Namreč v e-mailih, ki so pricurljali v javnost, so ocenjevali, da bo Steve Jobs v najboljšem primeru v ameriških kinih zaslužil komaj 30 milijonov dolarjev. Sonyjev šef kreativnega marketinga je avgusta 2014 opozoril takratno vodjo filmske družbe Sony Amy Pascal, da Steve Jobs finančno ne bo uspešen, če glavni igralec ne bo eden od največjih filmskih zvezdnikov. Sicer je hvalil scenarij, vendar je rekel, da je za ameriške gledalce predolg, klavstrofobičen in da v njem preveč govorijo, zato bi bil boljši kot gledališka predstava.

Pohvale kritikov

So pa kritiki po premieri film zelo hvalili in tudi zato je povsem možno, da bo prejel nekaj nominacij za oskarja ali celo kakšnega oskarja. Filmski analitiki skušajo odgovoriti na vprašanje: Zakaj film o Stevu Jobsu finančno propada?

Za to večinoma krivijo scenarista Sorkina, ki je bil ključen za uspeh filma Socialno omrežje o Marku Zuckerbergu. Producenti so verjeli, da zna prenesti zgodbo o tehnoloških genijih na filmsko platno.

Andy Hertzfeld, eden od članov izvorne ekipe Appla, je bil med tistimi, ki so verjeli v film, ker je velik ljubitelj del Aarona Sorkina. S Sorkinom se je nekajkrat pogovarjal – v filmu ga igra Michael Stuhlbarg –, toda ko si ga je ogledal, je bil razočaran. »Nič v filmu ne ustreza resničnim dogodkom,« je izjavil Hertzfeld, toda njegovo mnenje se je izgubilo v množici hvalospevov filmskih kritikov.

»Triumf scenarija Aarona Sorkina, režije Dannyja Boyla, igralskega ansambla z Michaelom Fassbenderjem in Kate Winslet na čelu,« je objavila revija Screen. »Navdušujoča izvedba Michaela Fassbenderja krepi ta briljantni, močno nekonvencionalni pogled na življenje ameriškega vizionarja,« je objavila revija Variety. Podobno so pisali kritiki New York Timesa, Hollywood Reporterja in še mnogi drugi. V tistem trenutku je veljalo, da gledanost filma ni vprašljiva. Zatem so prišli rezultati gledanosti.

Za urbano občinstvo

Je Steve Jobs dober ali slab film? Verjeti gledalcem ali kritikom? Gre za prefinjen in inteligenten film, ki bi težko osvojil najširše občinstvo. Gledajo ga v mestih, posebej tistih z močno tehnološko industrijo. Za povrh mnogi mislijo, da o Stevu Jobsu že vse vedo. Brali so intervjuje z njim, poznajo Applove izdelke, o njem so izšle knjige, poleg pred tem že enega igranega filma so posneli tudi dokumentarec.

Drugače je bilo s filmom Socialno omrežje, o ustanovitelju Facebooka Marku Zuckerbergu ljudje pred petimi leti niso veliko vedeli. V družbi Universal menijo, da finančno še ni vse izgubljeno in da lahko dobre kritike spodbudijo gledalce k ogledu filma. Film lahko rešijo tudi nominacije za oskarja, saj slab finančni rezultat nanje nima vpliva, in te bi gotovo zvabile gledalce v kino. Očitno je film Steve Jobs dokaz tega, da v današnjem Hollywoodu kakovost ne zagotavlja uspeha.