Album tedna: Aziza Brahim, Soutak

Prvi glas Zahodne Sahare kmalu pri nas.

Objavljeno
15. maj 2015 10.44
Zdenko Matoz, kultura
Zdenko Matoz, kultura
Soutak
Glitterbeat Records, 2014

Izjemna pevka in igralka Aziza Brahim je predstavnica naroda Sahrawi, ki večinoma živi v neobstoječi državi Zahodna Sahara, saj je to državo okupirala kraljevina Maroko ob nemi podpori velikih imperialističnih držav, ki pa so dvignile glas ob osamosvojitvi Krima in priključitvi k Rusiji.

Nedavno je pri založbi Glitterbeat Records izdala izjemen album Soutak, kar pomeni v njenem jeziku »vaš glas« in simbolizira njeno vlogo kot glasogovornika zatiranega, okupiranega in od svetovne javnosti pozabljenega naroda, ki živi v preganjanju in cenzuri. Je tudi prvi album v njeni karieri, kjer je njen vokal v središču glasbenega dogajanja, prav tako pa tudi njene pesmi v sahravijšini in španščini.

Aziza Brahim se je rodila 9. junija leta 1976 v begunskem taborišču naroda Sahrawi v Tindoufu v Alžiriji, kamor so pobegnili pred maroško vojsko, ki jih je pobijala ob okupaciji. Oče je ostal v domovini in umrl, ne da bo ga srečala. Odraščala je v begunskih taboriščih, kjer je odkrila glasbo kot način zabave in osebnega izražanja, komuniciranja z drugimi, kakor tudi upora. Ko je bila stara 11 let je dobila, tako kot številni sahrawijski otroci, štipendijo za šolanje na Kubi. Tam je želela po srednji šoli študirati glasbo na havanski univerzi, vendar so jo zavrnili. Nato je pustila šolo in se vrnila v begunska taborišča, kjer od leta 1995 delala glasbeno kariero. 

Pet let kasneje se je preselila v Španijo, sedaj pa živi v Barceloni. Glede na njeno življenjsko kariero je tudi njena glasba glas vpijočega v puščavi in je izjemen primer, kako umetnost vedno najde pot, tudi tam, kjer so minska polja, kjer so puške in topovi še tako glasni. Leta 1995 je zmagala na državnem glasbenem prvenstvu Demokratične arabske republike Sahrawi, ki je napol priznana država v ozkem pasu vzhodnega dela Zahodne Sahare. Kot pravi Aziza Brahim, ki v svojih glasbi rada prepleta vplive glasbe saharskih prebivalcev z bluesom in rockom, je na novem albumu poudarjeno akustična s skromnim inštrumentarijem, kar je posledično pripeljalo do poudarka njenega ekspresivnega glasu. 

Posnela ga je v Barceloni ob podpori producenta in solastnika založbe Glitterbeat Ljubljančana Chrisa Eckmana. Album je bil zelo dobro sprejet in hvaljen na evropski glasbeni sceni glasb sveta. Svojo glasbeno vizijo umetniškega upora nasilju, ki ga je deležno njeno ljudstvo, pa bo v živo predstavila tudi na letošnji Drugi godbi, ki bo imela poudarjeno veliko ženskih vokalov.

Pesmi na albumu:

2.  Julud 
5. Aradana 
7. La Palabra 
8. Manos Enemigas