Ali Oliver Dragojević pripada vsem nam?

Nocojšnji koncert v ljubljanskem klubu Cvetličarna je prvi od spominskih koncertov, a tudi prvi brez soglasja družine.
Fotografija: Družina Oliverja Dragojevića se z nocojšnjim koncertom v Cvetličarni ne strinja in je začela postopek zaščite njegovega imena. FOTO: Youtube
Odpri galerijo
Družina Oliverja Dragojevića se z nocojšnjim koncertom v Cvetličarni ne strinja in je začela postopek zaščite njegovega imena. FOTO: Youtube

Danes mineva natanko dva meseca od smrti »kralja« Dalmacije Oliverja Dragojevića in skoraj toliko od veličastnega slovesa v Splitu in Veliki Luki na Korčuli. Prvi koncert v njegov spomin – Tribute to Oliver – pa že razburja. Zgodil se bo nocoj v ljubljanskem klubu Cvetličarna, Oliverjeve uspešnice bodo predvidoma vrteli od 21. ure do enih ponoči.

Odkar se je izvedelo, da družina pokojnega pevca prireditvi nasprotuje, o koncertu razen na strani prireditelja ni več moč izvedeti skoraj nič. Kot ga ne bi bilo. »Namen je bil plemenit. Prirediti večer poln glasbe tega izjemnega glasbenika, polovico prihodkov podariti fundaciji za pomoč mladim, ozdravljenim od raka, z ostale polovice bi se pokrilo stroške reklame, tehnične opreme, osebja, varnostne službe, avtorskih organizacij…« pojasnjuje prokurist Cvetličarne Matej Richter.

A se je hitro zataknilo. Pred časom so imeli s predstavnikom družine Nenom Drobnjakom sklenjen dogovor oz. njihovo telefonsko soglasje, če bo imela družina vpogled v prodajo vstopnic ter v transakcijo do fundacije. Na to so v Cvetličarni pristali, pravijo pa, da si je Drobnjak po dobrem tednu dni iz neznanega razloga premislil.



V Veli Luki. FOTO: Ante Čizmić/ Cropix
V Veli Luki. FOTO: Ante Čizmić/ Cropix


Včeraj je predstavnik družine tudi za Delo potrdil, da se družina z dogodkom ne strinja, razlog pa je v tem, da prireditelj ni poiskal dovoljenja za uporabo imena in fotografij, ker je menil, da ga ne potrebuje. »Na to smo ga opozorili, a se ni odzval.« pravi Drobnjak, ki nadaljnih postopkov ali celo morebitne tožbe ne komentira, »ob pravem času boste obveščeni«, dodaja. Je pa koncert v Cvetličarni prvi in edini dogodek brez soglasja družine, večji koncerti v njegov spomin pa so načrtovani šele za drugo polovico prihodnjega leta.
 

Prepoved


Na vprašanje, ali lahko imetnik avtorskih pravic prepove koncerte, na katerih se predvajajo njegovi audio, video posnetki, v Sazasu odgovarjajo, da ne. »Avtor oz. imetnik pravic dejansko nima moči, ki bi mu omogočila prepoved uporabe svojih del, ko jih enkrat da v javnost. Izključnost je zgolj pri prvi javni objavi – torej njegovi odločitvi, ali, kdaj in kako bo njegovo delo prvič objavljeno.« Drugo pa je, če avtor zaščiti svoje ime kot blagovno znamko, kjer pa nato veljajo še pogoji uporabe imena oz. blagovne znamke v skladu z ustrezno zakonodajo.

V Cvetličarni vztrajajo, da so pred objavo koncerta preverili na uradu za intelektualno lastnino in registrirane blagovne znamke, a beseda Oliver ni bila najdena. Ko poudarjajo tako v Sazasu kot na Uradu, slovenska avtorska zakonodaja ohranja sistem obveznega kolektivnega uveljavljanja pravic. Tako je procedura sledeča: organizator si pred prireditvijo zagotovi ustrezno dovoljenje kolektivne organizacije, po prireditvi pa mora dostaviti dokumentacijo, na podlagi katere se izstavi račun za avtorsko nadomestilo.

Med koncertom. FOTO: Ljubo Vukelič/Delo
Med koncertom. FOTO: Ljubo Vukelič/Delo


Morda je prav nocojšnji koncert spodbudil družino Dragojević, da je začela s postopkom zaščite Oliverjevega imena in se pred kratkim obrnila na javnost prek družabnih omrežij. Vse, ki želijo pod Oliverjevim imenom organizirati kakršne koli dogodke, uporabljati njegovo ime in umetniške stvaritve za svoje potrebe ali potrebe svojih podjetij, so opozorili, da bodo brez pisnega dovoljenja družine ukrepali.

»Oliver in njegova publika ne bi želeli, da se pod njegovim imenom prodaja žganje ali salame, prirejajo »humanitarni« koncerti, ki gredo v žepe prirediteljev. Želimo ohraniti njegov spomin v najboljšem pomenu besede,« so željo družine povzeli tudi hrvaški mediji in pri tem poudarili, da je doslej na Hrvaškem zaščiteno le ime in delo Miša Kovača, ki je s Croatia Records sklenil pogodbo, da lahko poleg nosicev zvoka z njegovo glasbo prodajajo tudi majice in šalice z njegovo podobo. »Vse kar delamo, delamo v dogovoru z njim,« je povedal prvi človek založbe.

V Cvetličarni vztrajajo, da soglasja ne potrebujejo, saj pri dogodku ni spornega prav nič. Podobnih težav do sedaj niso imeli. Vrteli bodo večinoma Oliverjevo glasbo, lastniki avtorskih pravic bodo dobili plačilo iz obeh zavodov ki jih je republika Slovenija določila za upravljanje z avtorskimi pravicami – Sazas ter Ipf. Ker je fundacija Mali vitez, ki skrbi za otroke za rakom pred kratkim zaradi medijskega linča prireditve odstopila, bodo zdaj del dohodka namenili Zvezi prijateljev mladine Moste-Polje.

Dragojevićevo zadnje počivališče na pokopališču sv. Roka v Veliki Luki na Korčuli. FOTO: Primož Zrnec/Delo
Dragojevićevo zadnje počivališče na pokopališču sv. Roka v Veliki Luki na Korčuli. FOTO: Primož Zrnec/Delo


Vstopnic je zaradi vsega skupaj prodanih manj, včeraj so še bile na voljo po ceni 10 evrov. V svetu in pri nas se je v zadnjih letih močno razmahnila eksplozija t. i. »tribute to« koncertov, ki pa jih večinoma izvajajo posamezniki in skupine, ki ne preigravajo le pesmi drugih glasbenikov, ampak jih tudi oponašajo. V Cvetličarni pa so se odločili drugače, ker, preprosto povedano, je »Oliver nezamenjljiv«.
 

Skregano z njegovim poslanstvom


Od številnih sogovornikov se pri nas nihče ne spominja podobnega primera nasprotovanja svojcev pri spominskih priredtvah, (razen postavitve kipa Drnovšku). Organizator koncertov Bojan Rojko je bil večkrat na klubskih večerih v spomin na kakšnega cenjenega glasbenika, kjer so predvajali njegovo glasbo in so se avtorske pravice tudi plačale. Glasbeni urednik Jure Longyka pa ima o vsem skupaj svoje mnenje.

»Oliver Dragojević ni le Oliver Dragojević zasebno, ampak pripada tudi ljudem. Tako se je odločil, takšna je bila njegova umetniška in življenjska pot. Pesmi, ki jih je pel, še zdaleč niso le njegove. Pripadajo vsem, ki so ga poslušali. Vsak je s svojim doživljanjem ob teh pesmih dodal kamenček v mozaik njegove veličine in veličine njegove glasbe. Zato ljudem nima smisla preprečevati, da pojejo njegove pesmi. Nasprotno, to se zdi celo zelo narobe, skregano z njegovim poslanstvom.«

FOTO: Ljubo Vukelič/Delo
FOTO: Ljubo Vukelič/Delo

Komentarji: