Glasbeno svetišče vrhovnega svečenika Johna Zorna

Nova jesensko-zimska sezona utečenega cikla bo odeta v glasbo ameriškega improvizatorja.
Fotografija: Marc Ribot (levo), John Zorn in Cyro Baptista Foto Tim Bugbee
Odpri galerijo
Marc Ribot (levo), John Zorn in Cyro Baptista Foto Tim Bugbee

Cankarjev dom je multiinštrumentalistu in skladatelju Johnu Zornu za 65. rojstni dan podaril­ posebno darilo. Njegova glasba bo po zaslugi selektorjev Jazz festivala Ljubljana Bogdana Benigarja in letos pridruženega Edina Zubčevića odmevala po evropskih mestih, začenši z Ljubljano.

Nova jesensko-zimska sezona utečenega cikla Cankarjevi torki bo odeta v glasbo ameriškega improvizatorja Johna Zorna, ki se je z avantgardnimi skladateljskimi metodami uveljavil že v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja. Gre za serijo koncertov, ki jih je na pobudo omenjenih snovalcev programa izbral sam Zorn, ki bo pripeljal v Ljubljano del atmosfere svojega kultnega kluba The Stone, ki je na vogalu Avenije C in Druge ulice v New Yorku deloval od leta 2005.

Skriti kotiček, ki ga je mimoidoči zlahka spregledal, saj ga je izdajal le majhen napis na vratih »The Stone«, je bil velikosti malo večje dnevne sobe. S praznimi belimi stenami, črno pobarvanimi tlemi, kjer je bilo prostora za od 20 do 30 stolov, in majhnim pultom, za katerim niso stregli pijače, je deloval kot asketsko svetišče z glasbeniki svečeniki. Vse je bilo minimalizirano, da bi maksimirali občutenje glasbe. The Stone je takoj obveljal za prizorišče eksperimentalne, avantgardne glasbe, tam so ustvarjali glasbeniki v različnih žanrih, od Mika Pattona (Faith No More), Louja Reeda, Laurie Anderson, zasedbe Medeski, Martin and Wood do seveda Johna Zorna. Sprva je vsak glasbenik kuriral mesečni program v klubu, pred petimi leti pa so uvedli tedenske rezidence, na katerih so izbrani glasbeniki izvajali svojo glasbo v različnih zasedbah. The Stone se je februarja preselil na novo lokacijo, v okviru glasbenega konservatorija New School, kjer nadaljuje svoje poslanstvo.


 

The Stone v Evropi


Idejo, da se glasbenik predstavi v dvojni vlogi, tudi kot kurator, posvaja tudi cikel The Stone Series Ljubljana. »Za začetek je Zorn izbral nekaj najbolj razburljivih predvsem ameriških glasbenikov, ki izvajajo njegova dela, koncept pa si želimo še razširiti,« je povedal Edin Zubčević. Že zdaj so se pridružili projektu številni evropski promotorji, ki so se povezali v novonastalo Independent Touring Network. »The Stone v Evropi že v prvi sezoni poleg Ljubljane vključuje Sarajevo, Dunaj, Amsterdam, Rotterdam, Den Bosch, Gent, Vilno, Oslo ... V prihodnji sezoni jih bo še več. Načrtujemo, da bo mreža delovala kot platforma za pripravo turnej, v katero bodo vključeni tudi evropski glasbeniki,« je dodal Zubčević, ki s Christophom Huberjem iz kluba Porgy & Bess na Dunaju in Bogdanom Benigarjem sestavlja osnovno celico očitno širokopoteznega projekta.

Zornov obsežni opus, ki zajema 613 glasbenih del, zbranih v projektu Masada, v katerem je skozi eksperimentalne glasbenoteoretske pristope raziskoval in preizpraševal svoje judovske korenine ter tradicionalno judovsko glasbo, že desetletja izvajajo številni glasbeniki, skupine, klasični orkestri, operni pevci in komorne zasedbe. Po jazzovskih festivalih so odmevali maratoni Bagatelles, na katerih so brez prestanka več dni zapored skupine glasbenikov izvajale Zornove kompozicije, ki slovijo po kreativnih glasbenih idejah, neklasični strukturi, s krajšimi celotami, ki dopuščajo neskončne permutacije in variacije ter dajejo svobodo interpretaciji.

Prva bo nocoj del Zornove ustvarjalnosti z zasedbo predstavila kitaristka Mary Halvorson. Foto Osebni arhiv
Prva bo nocoj del Zornove ustvarjalnosti z zasedbo predstavila kitaristka Mary Halvorson. Foto Osebni arhiv


Prva bo nocoj del Zornove ustvarjalnosti z zasedbo predstavila kitaristka Mary Halvorson, ki se je v zadnjem času pri nas kar ne naveličamo poslušati. Danes bo v Klubu CD izvajala kompozicije iz Knjige angelov, drugega dela trilogije kompozicij, ki se navdihuje pri judovsko-krščanski mitologiji. V nedavnem pogovoru za Delo se je razgovorila tudi o sodelovanju z Johnom Zornom. »Najprej sem slišala projekt Masada, ki me je povsem prevzel, potem sem postopno odkrivala še druge njegove kompozicije. Zorn je plodovit komponist in vizionar v glasbenih idejah. Od nekdaj je poudarjal pomen skupnosti in skupnega ustvarjanja ter je prek The Stone in svoje založbe Tzadik Records povezal veliko podobnomislečih glasbenikov,« je povedala Mary Halvorson, ki se je večkrat udeležila njegovih maratonov. V jesensko-zimski sezoni bodo interpretirali Zorna še Brian Marsella Trio, Secret Chiefs 3, AutorYno, Uri Caine, Sofía Rei & JC Maillard ter japonska glasbena umetnica Ikue Mori, ki je bila z Zornom in Mikom Pattonom del hardcore improvizacijskega tria Hemophiliac.
 

Domače premiere


Cankarjevi torki bodo kot doslej pokrivali različne segmente nove glasbe, je obljubil Benigar, ki je v programu ohranil prostor za premiere domačih del in koncerte popularnejših slovenskih izvajalcev. Tako bo ob 40. obletnici smrti Jacquesa Brela Branko Završan obudil spomin na delo in življenje belgijsko-francoskega šansonjerja. Nove projekte bodo predstavili še italijanski pianist Livio Minafra, kitarist Samo Šalamon, pevka, dramaturginja in igralka Nana Milčinski, kitarist Teo Collori z Momento Cigano, fusion zasedba Moonlight Sky ter južnokorejska glasbenica Park Jiha.

Snovalci programa v pomladni sezoni napovedujejo še bolj mednarodno obarvan program. Seveda ne smemo pozabiti, da je serija The Stone zgolj ogrevanje za poletni 60. Jazz festival Ljubljana, na katerem bo John Zorn osrednji gost.

Komentarji: