Utrip glasbene umetnosti

Artbeaters :Danes bodo na Jazz festivalu Ljubljana predstavili svoj drugi album Life Compass On!

Objavljeno
30. junij 2017 18.12
Zdenko Matoz
Zdenko Matoz
V Parku Evropa pred Cankarjevim domom bodo nocoj ob 19.30 nastopili jazzovski glasbeniki Peter Ugrin (violina), Marko Čepak (kitara), Aleš Ogrin (klavir), Ilj Pušnik (kontrabas) in Aljoša Jerič (bobni). To je nova postava zasedbe Artbeaters, ki bo predstavila­ svoj drugi album Life Compass On!.

Zasedba Artbeaters deluje od leta 2011 in je leta 2013 izdala prvenec Garden Of Adventure. Na novem albumu Life Compass On! je posneta glasba precej spremenjene zasedbe. Vodja skupine Peter Ugrin, sicer profesor viole na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana, je povedal, da je težnja po ustvarjanju nekoliko drugačne glasbe pripeljala do majhnih glasbenih razhajanj, ki so bila začetek nečesa novega. »Izoblikovala se je nova skupina, v kateri sva iz prejšnje ostala midva z Alešem. Moja želja je bila, da bi tej novi glasbi, za katero sem imel idejo v glavi in nekaj skladb že sestavljenih, dal drug zven, zvok kitare. Iz kvarteta je nastal kvintet, kar je bila po moje dobra odločitev, še posebej, če prisluhnem plošči.« Ta je bila posneta akustično, skoraj brez vmesnikov oziroma glasbenih efektov. Zelo neposredno in iskreno. Po njegovem je akustičnost novega albuma narekovala neko surovost, ki jo je poudarila kitara.

Nekoliko izgubljena generacija

Naslov albuma, Life Compass On!, ima dvojni pomen, je besedna igra. »Hotel sem zajeti več področij vsebine te glasbe. Eno od področij je naš vsakdan. Življenje nas, recimo nekoliko zgubljene generacije, ki smo bili v teh krizah prikrajšani. Nas, ki se borimo za službo in preživetje Sloveniji, ki si zdaj ustvarjamo družino in se končno želimo ustaliti. Generacije starejših od trideset let, ki iščemo svoje meje in še vedno ustvarjamo.

Druga je seveda popolnoma kontrastna tema, to je compassion­  – sočutje, empatija, kar je žal redka dobrina. Treba je ne samo opozarjati, ampak pozivati k temu, zato je to tudi velelnik s klicajem v naslovu. Zato je edini slovenski prevod naslova albuma – živi sočutno ­življenje.«

Ker je bil v obeh postavah vodilni inštrumentalist, smo ga vprašali, ali so Artbeaters Peter Ugrin in drugi. Poudaril je, da so Artbeaters skupina, on je v njej le vodja in menedžer. »Artbeaters so homogena skupina, sestavljena iz petih različnih značajev. Nekaj takega je težko obdržati skupaj. To je dobrodošel izziv in Artbeaters smo pet težkih ljudi s skupnim ciljem igrati glasbo, ki jo imamo radi.«

Zasedbo so vedno sestavljali šolani jazzovski glasbeniki. Ob tem se postavlja vprašanje, koliko je tu še prostora svobode. Kje se končajo naučena pravila in začne svoboda improvizacije? Je znanje ovira? Po Ugrinovem mnenju je lahko tudi ovira, »vendar, ko si enkrat na taki ravni, da znaš to preseči, pride stanje, ko zlahka manevriraš med pravili in svobodo, da se med njimi sprehajaš. To postane prosta pot, na kateri izbiraš stopinje. To je prava ustvarjalna in izvajalska svoboda, ne glede na to, koliko si izobražen.«

Album v obliki suite

Na prvencu Garden Of Adventure si je Ugrin delil skladateljsko vlogo z basistom Janom Gregorko, na novem, Life Compass On!, pa s kitaristom Markom Čepakom in Alešem Ogrinom. Vprašali smo ga, ali so imeli kakšne dogovorjene skladateljske pristope. »Vse skladbe smo ustvarili skupaj, moj namen je bil, da morajo skladbe biti res kontrastne, da so zrcalo današnjega časa, naših čustev in intelekta kot avtorjev in izvajalcev. Poudarek je bil na čustvenosti. Skupaj smo to povezali v zgodbo, ki sem jo prej dobro premislil, sestavil dramaturgijo albuma in vrstni red.«

Pri jazzistih je vedno prisotna dvoreznost, dati prednost tehniki ali čustvom. »Vsak posameznik doživlja čustva drugače, po svoje. Moja generacija to počne precej drugače od sedanje mladine. Vsak povezuje čustva s svojo mladostjo, z lepim občutki, ki jih je doživel v mladosti. Mislim, da je to to. Redko se da slišati kaj tako novega, da tudi ti lahko doživiš in začutiš nekaj novega. Jaz dajem prednost čustvom. Glasbe ni brez čustev, kakor je ni brez občinstva. Danes se žal glasba dela preveč na intelektualni ravni in premalo na čustveni,« je poudaril Ugrin.

Zapisano je, da naj bi album skladali v obliki suite. Ta glasbena forma je znana predvsem iz klasične glasbe in manj iz jazza. Suita je večstavčno glasbeno delo, ki ima ponavadi neko osnovno temo. V baroku je bila predvsem plesno delo. Ugrin je povedal, da ima kot violist in profesor viole na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana zelo rad Bachove suite. »V suitah niso vsi stavki plesni. Če to prenesemo v improvizirano jazzovsko glasbo, dobimo povezano večstavčno delo. Nekateri deli so bolj čustveni, brez stalnega utripa, ki bi te spodbujal k plesu, drugi pa lahko vabijo na ples. V bistvu je album bolj simfonično sestavljen.«